آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل برای بررسی نقش صفات شخصیتی در قصد خرید مصرف کننده ورزشی بود. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، حال نگر و از نوع تحقیقات توصیفی است. براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 350 نفر از دانشجویان تربیت بدنی استان های مرکز کشور (اصفهان، یزد، سمنان و چهارمحال و بختیاری) انتخاب شدند و به چهار پرسشنامه گشودگی به تجربه، استعداد خیال پردازی، سبک بصری پردازش و قصد خرید (استاندارد با روایی و پایایی قابل قبول) پاسخ دادند. داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل و مدل پیشنهادی تحقیق ارزیابی شد. یافته ها: نتایج نشان داد رابطه بین صفت گشودگی به تجربه با قصد خرید و رابطه سبک بصری پردازش با قصد خرید معنادار است، اما صفت استعداد خیال پردازی رابطه معناداری با قصد خرید نداشت. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد متغیرهای شخصیت، عاملی مهم در تحقیقات مصرف کننده بوده و نقش بالقوه آن نیاز به توجه بیشتر محققان و بازاریابان ورزشی است. ازاین رو مدیران و دست اندرکاران بازارهای ورزشی می توانند با بررسی و شناخت ماهیت شخصیتی مخاطبان خود، در پیش بینی رفتار مصرف کنندگان، نحوه هدایت و تسلط بر بازار گام بردارند.

The Role of Personality Traits on Purchase Intention of Sport Consumers (Providing a Structural Model)

Provide a Structural Model of Personality Traits and Purchase Intention of Sport Consumer Abstract Introduction: The purpose of this study was to investigate the role of personality in the purchase intention of sport consumers. Methods: This is an applied, descriptive research and contemporary in terms of time. Based on Cochran's formula, 350 people were selected by multi-stage cluster sampling method among the physical education students in the central provinces of Iran (Isfahan, Yazd, Semnan and Chaharmahal and Bakhtiari) who answered four questionnaires: Openness to Experience, Fantasy-Proneness, Visual Processing Style and Purchase Intention (with approved validity and acceptable reliability). The data were analyzed at two levels of descriptive and inferential with the method of structural equation modeling and the proposed research model. Results: The results showed that the relationship between openness to experience and visual processing style with the purchase intention was significant, but there was no significant relationship with the fantasy-proneness Conclusion: This study showed that personality variables are important factors for consumer research and their potential roles need more attention of researchers and sport marketers. Therefore, managers and those involved in sports markets can take steps to predict the behavior of consumers, how to lead and dominate the market by examining and understanding the personality nature of their customers. Keywords: Fantasy-Proneness, Openness to Experience, Purchase Intention, Sport Consumer, Visual Processing Style,

تبلیغات