آزمون مدل شاخص های راهبردی مؤثر بر جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه ورزش همگانی کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سازمان های ورزشی در جهت دستیابی به اهداف خود نیاز به بهره گرفتن از ظرفیت های بخش خصوصی دارند. هدف از پژوهش حاضر آزمون مدل شاخص های راهبردی مؤثر بر جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه ورزش همگانی کشور بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث روش تحلیل از نوع توصیفی-همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه سرمایه گذاران در پروژه های کلان ورزش همگانی کشور و مسئولین وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش های همگانی به تعداد کل 154 نفر بود که نمونه آماری بر اساس جدول مورگان و کرجسی تعداد 113 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته 52 سئوالی شاخص های مؤثر بر مشارکت بخش خصوصی در توسعه ورزش انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی با کمک نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 21 و لیزرل نسخه 8/8، انجام شد. یافته ها نشان داد که مدل شاخص های راهبردی مؤثر (اداری و رویه ای، حقوقی و قانونی، اطلاعاتی و دانشی، عملیاتی و اجرایی، مالی، حمایتی و پشتیبانی، مدیریتی و برنامه ریزی، نظارتی و کنترلی، اقتصادی و سازماندهی و هماهنگی) بر جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه ورزش همگانی دارای برازش است. مدل تحقیق حاضر می تواند مسئولین ورزش کشور را در جهت جلب مشارکت بخش خصوصی در جهت توسعه ورزش همگانی کشور یاری نماید.Testing the Model of Strategic Indicators Effective in Attracting Private Sector Participation in the Development of Sport for All in the Country
Sports organizations need to use the capacity of the private sector to achieve their goals. The purpose of this study was to test the model of strategic indicators effective in attracting private sector participation in the development of sport for all in the country. The present study was applied research in terms of purpose and descriptive-correlational analysis in terms of purpose, which was conducted in the field. The statistical population of the study included all investors in major public sports projects in the country and officials of the Ministry of Sports and Youth and the Federation of Public Sport with a total of 154 people. The statistical sample was 113 randomly selected based on Morgan and Krejcie table. Data collection was performed using a researcher-made questionnaire with 52 questions of indicators affecting private sector participation. Data analysis was performed using descriptive statistics and inferential statistics with the SPSS software version 21 and LISREL software version 8.8. Findings showed that the model of strategic indicators effective (Administrative and procedural, legal, information and knowledge, operational and executive, financial, support, management and planning, supervision and control, economic and organization and coordination) in attracting private sector participation in the development of public sports is appropriate. The present research model can help the country's sports authorities to attract the participation of the private sector in the development of sport for all in the country.