مدل فرایندی ارزش گذاری کسب وکارهای نوپای فناوری مالی (فین تک) در مراحل اولیه سرمایه گذاری از دیدگاه سرمایه گذاران خطرپذیر در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از مقاله حاضر تعیین عوامل اثرگذار بر ارزش شرکت های نوپای فین تک از نگاه سرمایه گذاران خطرپذیر در حوزه فناوری مالی کشور، در اولین مرحله چرخه حیات آن هاست. روش: روش این پژوهش کیفی و مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد بوده است. در این پژوهش از طریق مصاحبه های هدفمند با 19سرمایه گذار خطرپذیر در حوزه فناوری مالی کشور، ابتدا از طریق کد گذاری های باز، 46 کد نهایی احصا شد و در مرحله بعد، از طریق کد گذاری محوری، مدل پارادایمی حول پدیده اصلی ارزش شرکت نوپای فین تک ارائه شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که ارزش شرکت های نوپای فین تک، علاوه بر مشخصه و عملکرد خود آن ها، تحت تأثیر شرایط مداخله گر دیدگاه های استراتژیک بانک ها و مؤسسه های مالی، ریسک ها و آورده های آن ها، به عنوان خریداران اصلی این شرکت ها قرار دارد. علاوه بر این، مشخص شد که شرایط زمینه ای مانند راه های خروج سرمایه گذار، میزان نیاز به سرمایه گذاری مجدد و پیامد های ناشی از ادغام و تصاحب آن ا نیز بر ارزش شرکت های نوپای فین تک اثرگذار است. نتیجه گیری: ارزش شرکت های نوپای فین تک، برخلاف سایر شرکت های نوپای فناوری تا حد زیادی تحت تأثیر عوامل مداخله گر خریداران اصلی آن ها، یعنی بانک ها و مؤسسه های مالی قرار دارد؛ زیرا منافع حاصل از خرید شرکت های فین تک برای بانک ها و مؤسسه های مالی استراتژیک است و می تواند برای آن ها مزیت رقابتی نسبت به دیگر بانک ها و مؤسسه های مالی ایجاد کند.Proposing a Process Model for Valuation of the Fintech start-ups in the Early Stages of Investment from the Perspective of Venture Capitalists in Iran
Objective The purpose of this paper is to determine the effective factors influencing the value of FinTech start-ups from the perspective of venture capitalists in the field of financial technology in the early stage of their life cycle. Methods This research is qualitative that uses the Grounded theory method. In this study, by interviewing 19 venture capitalists active in the field of financial technology, 46 final codes were extracted via open coding. In the next step, through axial coding, a paradigm model was presented for the main value of the start-up FinTech company. Results This study showed that the value of FinTech start-ups is majorly influenced by the intervening factors related to their main buyers, i.e. banks and financial institutions because the benefits of buying fintech companies are strategic for banks and financial institutions and can create a competitive advantage for them compared to other banks and financial institutions. In addition, it was found that underlying conditions such as investor exit routes, the need for reinvestment, and the consequences of their merger and acquisition also affect the value of FinTech start-ups. Conclusion The value of FinTech start-ups is more affected by the intervention of their buyers than other technology start-ups, because the benefits of buying FinTech companies are strategic for banks and financial institutions, and it can give them a competitive advantage over other banks.