اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانه های اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم می گذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسب وکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانه های اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی و خوشه بندی شده و سپس با نظرات مردم در ماههای آذر و دی سال 1399 مقایسه شدند. داده های پژوهش از نظرات مردم در پست های مربوط به اخبار کرونا از صفحه های خبری فارسی اینستاگرام جمع آوری و با استفاده از روش متن کاوی و خوشه بندی کا- میانگین تحلیل شدند. بر اساس نتایج پژوهش موضوعات بحث شهروندان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار به 10 خوشه تقسیم-بندی شدند که عبارتند از: کمبود تجهیزات بهداشتی، عدم توجه به قرنطینه، اخبار و شایعات، وضعیت روحی، اطلاع رسانی نشانه ها، پیشگیری، کنترل و درمان، اقدامات دولتی و مردمی، عدم رعایت بهداشت فردی، میزان مرگ در مبتلایان و نحوه دفن، تعطیلی فعالیتهای آموزشی و مشکلات اقتصادی. سپس با موضوعات در دو ماه آذر و دی مقایسه شدند که برخی موضوعات نظیر دسترسی به واکسن، محدودیت های ساعتی تردد و ویروس جهش یافته به نگرانی های مردم افزوده شده است و برخی از آنها نیز با تدابیر دولت مرتفع شدند.