هدف پژوهش تحلیل محتوای پژوهش های حوزه ی تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در ایران می باشد. نوع پژوهش آمیخته و مبتنی بر تحلیل محتوا برای ارزیابی محتوای مقالات بود. نمونه ی آماری کل شمار و شامل، ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻨﺘﺸﺮ شده و مرتبط در نشریات علمی- پژوهشی ایران تا پایان سال 1396، برابر 843 مقاله است. ﺑیﺸﺘﺮ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ در فصلنامه ی رشد و یادگیری حرکتی دانشگاه تهران با 87 مقاله ﻣﻨﺘﺸﺮ گردید. محور اﺻﻠی ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ، در حوزه های مدیریت ورزشی: عوامل رفتار سازمانی دبیران تربیت بدنی و دانش آموزان، در روانشناسی: مسائل مربوط به انگیزش، اعتماد به نفس دانش آموزان، در رفتار حرکتی: مرتبط با یادگیری حرکتی و عملکرد ادراکی- حرکتی، در فیزیولوژی: مربوط به علم تمرین، تغذیه و ترکیب بدنی، در طب ورزشی: مرتبط با توانبخشی و اصلاح ناهنجاری های قامتی ﺑﻮد. در %55 ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ از روش نیمه تجربی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ؛ بیش از %97 آنها دارای هدف کاربردی و گروه دانش آموزان با %62 ﺳﻄﺢ ﺗﺤﻠیﻞ ﻏﺎﻟﺐ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ بودند و %72 ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت روی دانش آموزان، ﺻﻮرت ﮔﺮفت. %98/5 ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ از داده ﻫﺎی ﻣﻘﻄﻌی ﺑﺎ اﺑﺰار پروتکل تحقیق %55/5 انجام شد. از داده ﻫﺎی ﻃﻮﻟی اﺳﺘﻔﺎده نشد. %15 ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ در تهران و %10 بطور ملی اﻧﺠﺎم ﺷﺪ که ﺑیﺸﺘﺮ ﺗﻮﺳﻂ 3 ﻧﻮیﺴﻨﺪه %70/5 ﻣﻨﺘﺸﺮ گردید. %55 ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ ﺣﺪاﻗﻞ دارای یک ﻧﻮیﺴﻨﺪه ی زن ﺑﻮدﻧﺪ. از ﺳﺎل 1390 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ روﻧﺪ ﭘﮋوﻫﺸی در این حوزه، رﺷﺪ ﭼﺸﻢ ﮔیﺮی دارد. بنابراین، انتظار می رود این پژوهش ها ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎیی ﻣﺴﺎئل، ﻣﺸکﻼت و ﻣﺤﺪودیﺖهای ﻣﻮﺟﻮد و ﮔﺬﺷﺘﻪ، رویکﺮدی آیﻨﺪهﻧﮕﺮ جهت کﺸﻒ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺟﻬﺖدﻫی کارکنان اجرایی و ستادی به ﺳﻮی سلامت، ﺧﻠﻖ ارزش های فرهنگی، تربیتی و اخلاقی در ورزش دانش آموزی ﻫﺪایﺖ کﻨﻨﺪ.