آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

این پژوهش با هدف ارزیابی سلسله مراتب ارزش ها و منابع تأثیرگذار بر باورهای داوطلبان ورود به رشته ی تربیت بدنی انجام شد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه ی آماری تحقیق شرکت کنندگان در آزمون عملی رشته ی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی و نمونه ی تحقیق 300 نفر داوطلب بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ی استاندارد نظام ارزش های آلپورت، ورنون و لیندزی بود که روایی و پایایی آن بررسی وتاییدگردید، برای توزیع داده ها از آزمون شاپیرو ویلک و برای تعیین سلسله مراتب ارزش ها و منابع تأثیرگذار از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده گردید.یافته های تحقیق نشان داد از بین شش ارزش مورد بررسی در این مطالعه، ارزش نظری دارای بالاترین رتبه (15/4MR=) وارزش سیاسی دارای پایین ترین رتبه (98/2MR=) بود و ارزش های اجتماعی، معنوی، اقتصادی و هنری نیز به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم جای گرفتند.مطالعه منابع تأثیرگذار بر باورها نشان دادکه از بین منابع ده گانه مورد بررسی خانواده و اسطوره های ورزشی بیشترین منابع تأثیرگذار و فیلم ها و بازیگران تلویزیون کمترین تأثیر را داشته اند.بنابراین به نظر می رسد که متقاضیان ورود به رشته ی تربیت بدنی به ارزش های اقتصادی، هنری و سیاسی کمتر واقف بوده و نیاز است که رسانه ها و جامعه ی ورزش در این زمینه ها آموزش های بیشتری داشته باشد

تبلیغات