یکی ازمفروضات بازار سرمایه کارا این است که سرمایهگذاران به طور کاملاً منطقی به اطلاعات جدید واکنش نشان میدهند اما یافتههای تجربی نشان میدهد که نوع واکنش افراد به اطلاعات منتشره متفاوت است و در برخی موارد واکنش آنها به اطلاعات جدید کاملاً عقلایی نمیباشد. به عبارت دیگر افراد تحت تاثیر عوامل روانشناختی و رفتاری میتوانند نسبت به اطلاعات جدید واکنشهای متفاوتی نشان دهند و باعث ناهنجاریهایی از جمله افزایش بیش از حد یا کمتر از حد قیمتها میگردد. هدف این تحقیق؛ بررسی واکنش بیش از اندازه سرمایهگذاران نسبت به اطلاعات و اخبار منتشره در شرایط رکود و رونق است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره 1377- 1384 میباشد. نتایج بهدست آمده حاکی ازآن است که سرمایهگذاران در کوتاه مدت نسبت به اطلاعات و اخبار منتشره در شرایط رکود و رونق، واکنش بیش از حد نداشتهاند.