پژوهشگران استراتژیهای سرمایهگذاری را از دیدگاهها و رویکردهای بسیار متنوعی دستهبندی نمودهاند. یکی از رایجترین دستهبندیها که عمده مطالعات دانشگاهی نیز پیرامون آن انجام شده، استراتژی رشدی و ارزشی و استراتژی سرمایه گذاری بر مبنای اندازه است. در پژوهش حاضر سعی شده دو مفهوم بالا در قالب دو فرضیه در بورس اوزاق بهادار تهران مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری مورد بررسی کل شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی 1382 تا 1378 است که از این میان شرکتهای سرمایهگذاری ، شرکتهای زیانده و شرکتهای کم معامله حذف شدهاند. با بررسی فرضیه اول مشخص شد که در این دوره زمانی شرکتهای رشدی در مقایسه با شرکتهای ارزشی بازدهی بالاتری داشته اند و با بررسی فرضیه دوم مشخص شد که شرکتهای بزرگ در مقایسه با شرکتهای کوچک بازدهی بالاتری را بههمراه داشته اند.