رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی

رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی

رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی دوره 3 پاییز 1394 شماره 10 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارتباط بین رهبری تحول آفرین و فرهنگ سازمانی با خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: تحول آفرین خلاقیت سبک رهبری فرهنگ سازمانی مدیر

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۱
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سبک رهبری تحول آفرین مدیران ورزشی و فرهنگ سازمانی وزارت ورزش و جوانان با خلاقیت کارکنان آن وزارتخانه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق شامل 950 نفر از مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود که از بین آنها با استناد به جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و تصادفی، 274 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری داده ها، از سه پرسشنامه خلاقیت تورنس (1959)، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و سبک رهبری باس و آولیو (2000)، و برای تحلیل داده ها، از رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد نوع سبک رهبری مدیران در ورزش و فرهنگ سازمانی سازمان های ورزشی با خلاقیت کارکنان این سازمان ها ارتباط مثبت و معنادار دارد (0/05≤ P) و این دو متغیر قابلیت پیش بینی خلاقیت کارکنان را دارند.
۲.

ارتباط بین اخلاق حرفه ای فروشندگان لوازم ورزشی با شکل گیری روابط پایدار میان مشتری و فروشنده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: اخلاق حرفه ای اعتماد تعهد فروشگاه ورزشی وفاداری

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۳
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین اخلاق حرفه ای فروشندگان لوازم ورزشی با شکل گیری روابطی پایدار (اعتماد، تعهد و وفاداری) میان مشتری و فروشگاه است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان فروشگاه های لوازم ورزشی شهر قزوین بودند که با استفاده از فرمول کوکران370 نفر از طریق روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اخلاق حرفه ای فروشنده، اعتماد، تعهد و وفاداری مشتریان حسن قلی پور و همکاران (1391) بود. نتایج نشان داد که بین متغیرهای اعتماد، تعهد و وفاداری مشتریان با اخلاق حرفه ای فروشندگان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و متغیر اخلاق حرفه ای بیشترین ارتباط و همبستگی (0/650= R) را با متغیر اعتماد دارد. همچنین نتایج مستقل (05/0≥ P) نشان داد که بین دیدگاه مشتریان زن و مرد تنها در متغیرهای اعتماد و تعهد تفاوت معنادار وجود دارد. براساس نتایج پژوهش، اطلاع رسانی واقعی در مورد محصول عرضه شده، مدنظر قرار دادن منافع مشتری، رعایت اصل انصاف و صداقت در جلب اعتماد مشتریان از طریق ارائه محصولات باکیفیت و متناسب با خواسته ها و سلایق مشتریان از جمله قیمت گذاری و رسیدگی به شکایات و پیشنهادهای آنان می تواند به تقویت روابط با آنان از سوی فروشندگان فروشگاه های ورزشی بینجامد.
۳.

بررسی جو استادیوم های ورزشی ایران در رویدادهای ورزشی پرتماشاگر(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: استادیوم ورزشی تماشاگران جو رویداد ورزشی کرمانشاه

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۱
هدف از پژوهش حاضر بررسی جو استادیوم های ورزشی ایران در رویدادهای ورزشی پرتماشاگر است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تماشاگران لیگ های پرتماشاگر فوتبال، کشتی و والیبال ایران فصل 94_93 بودند. نمونه گیری هدفمند بود و 400 نفر نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه اصلاح شده جو استادیوم های ورزشی چن و همکاران (2013) استفاده شد که روایی محتوا توسط 15 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و پایایی با آلفای کرونباخ (0/74= α)تأیید شد. از آمار توصیفی و استنباطی ( k-s، فریدمن، کروسکال والیس و اسپیرمن) استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه تسهیلات استادیوم بالاترین میانگین (6/67) و تجهیزات الکترونیک پایین ترین میانگین (1/28) را داشتند. در فوتبال مؤلفه (242/67) بالاترین و مؤلفه رفتار تماشاگران با میانگین رتبه ای (150/18) پایین ترین رتبه را داشتند. در کشتی رفتار تماشاگران بالاترین و تسهیلات استادیوم پایین ترین رتبه را داشتند. در والیبال اشتیاق تماشاگران بالاترین و سرگرمی پایین ترین رتبه را داشتند. همچنین مؤلفه های تسهیلات استادیوم با تجهیزات الکترونیکی بیشترین ارتباط را داشت. نتیجه گیری می شود دست اندرکاران در این زمینه برای تقویت مؤلفه های جو استادیوم های ورزشی تلاش کنند تا زمینه لازم برای ایجاد جو مثبت در استادیوم های رویدادهای ورزشی پرتماشاگر فراهم شود.
۴.

پیش بینی تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال حرفه ای: نقش کیفیت نتیجه، کیفیت عملکردی و رضایت مندی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال رضایت مندی کیفیت خدمات کیفیت عملکردی کیفیت نتیجه

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۴
هدف پژوهش، بررسی نقش کیفیت نتیجه، کیفیت عملکردی و رضایت مندی در پیش بینی تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال حرفه ای است. روش تحقیق حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری کلیه تماشاگران بازی پرسپولیس-استقلال در نیم فصل 1393 بودند؛ نمونه آماری براساس جدول مورگان و روش نمونه در دسترس، 384 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) در نرم افزار SPSS16 استفاده شد. نتایج نشان داد بین کیفیت خدمات و ابعاد آن (کیفیت نتیجه و کیفیت عملکردی) با رضایت مندی و تصمیمات رفتاری تماشاگران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین ابعاد کیفیت نتیجه (کیفیت بازی و عملکرد تیم ها) و ابعاد کیفیت عملکردی (به جز بعد امنیت) با رضایت مندی و تصمیمات رفتاری تماشاگران ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد کیفیت عملکردی پیش بینی کننده قوی تری نسبت به کیفیت نتیجه، برای تصمیمات رفتاری تماشاگران است. یافته ها نشان می دهد که کیفیت خدمات و رضایت مندی، می تواند تماشاگران را مجاب به تصمیم گیری برای حضور مجدد در ورزشگاه کند. ازاین رو مدیران باشگاه ها باید به بهبود سطح کیفیت خدمات به منظور افزایش وفاداری مشتری اقدام کنند.
۵.

بررسی مقالات بازاریابی ورزشی نشریات علمی- پژوهشی با استفاده از تحلیل استنادی و محتوایی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: بازاریابی تحلیل استنادی تحلیل محتوایی نشریات علمی پژوهشی ورزش

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
هدف پژوهش حاضر بررسی مقالات بازاریابی ورزشی نشریات علمی- پژوهشی با استفاده از تحلیل استنادی و محتوایی بود. جامعه آماری کلیه مقالات حوزه بازاریابی ورزشی نشریات علمی پژوهشی ایران بود (n=62). ابزار تحقیق برگه کدگذاری بود که روایی آن را استادان متخصص تأیید کردند، و ضریب توافق بین کدگذاران براساس آزمون اسکات 0/87 به دست آمد. از 184 نویسنده، بیشترین تعداد (79/9 درصد) را مردان، افراد با رتبه علمی استادیار (29/9 درصد)، و با وابستگی به دانشگاه تهران (26/1درصد) تشکیل می دادند. بیشترین مقالات (24/2 درصد) در نشریات مدیریت ورزشی و مطالعات مدیریت ورزشی منتشر شده بود. روش آمار توصیفی با 27/8 درصد، بیشترین روش آماری استفاده شده در مقالات و بیشترین گرایش موضوعی (24/2 درصد) مربوط به حمایت مالی در ورزش بود. میانگین ضریب همکاری 0/49 درصد نشان دهنده میزان همکاری نسبتاً مطلوب نویسندگان بود و مقالات با سه نویسنده 37/1 درصد مقالات را در برمی گرفت. بیشترین استنادات به مقالات (65/3 درصد) و از نظر زبان به منابع لاتین (72/7 درصد) بود. با توجه به یافته ها توصیه می شود که در انتشار مقالات حوزه های مختلف بازاریابی ورزشی تعادل بیشتری رعایت شود و محققان از روش های آمار استنباطی در پژوهش های خود بیشتر استفاده کنند.
۶.

بازاریابی رابطه مند به عنوان پیش بینی برای رفتار خرید مشتریان ورزشی: مطالعه باشگاه های تندرستی بانوان مشهد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: اعتماد باشگاه های تندرستی تمایل به حضور مجدد راهکارهای بازاریابی ارتباطی رفتار مصرف کننده

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۳
امروزه، اقدامات بازاریابی در بسیاری از باشگاه های حرفه ای برای حفظ مشتریان و افزایش ارتباط بیشتر با آنها بیش از پیش آشکار، و به یکی از اولویت های اصلی آنها تبدیل شده است. هدف از این تحقیق پیش بینی رفتا ر خرید مشتریان از طر یق نقش باز اریابی رابطه مند در باشگاه های تندرستی بانوان مشهد بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل مشتریان باشگاه های تندرستی بانوان مشهد به تعداد 91 باشگاه بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای با تخصیص مناسب با توجه به فرمول کوکران 54 با شگاه و 350 نفر به عنوان نمونه نهایی به صورت تصادفی انتخاب شد. بر ا ی جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاند ارد بازاریابی رابطه مند کیم (RM) (2008) و پرسشنامه رفتار خرید کیم (CB) (2008) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل از نرم افزارهای اس پی اس اس، با نسخه 18 و لیزرل، با نسخه50. 8 استفاده شد. یافته ها نشان داد بازاریابی رابطه مند، رابطه معناداری با رفتار خرید مشتریان باشگاه های تندرستی بانوان دارد. با توجه به یافته ها توصیه می شود باشگاه ها با استفاده از کارشناسان متخصص بازاریابی ورزشی و طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، جهت افزایش حضور مجدد مشتریان صحه بگذارند.
۷.

مدلسازی و سنجش عملکرد انجمن های ورزشی دانشجویی دانشگاه های دولتی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: انجمن های ورزشی دانشجو دانشگاه های دولتی عملکرد مدلسازی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۳
هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی و سنجش عملکرد انجمن های ورزشی دانشجویی دانشگاه های دولتی ایران بود. این تحقیق، توصیفی و به شکل میدانی به اجرا درآمده است. جامعه آماری تمامی دانشجویان عضو انجمن های ورزشی دانشجویی دانشگاه های دولتی کشور به تعداد 1200 نفر است. برای نمونه گیری از روش طبقه ای و سهمیه ای استفاده شد و در نهایت 423 نفر به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده و اعتبار و پایایی آن تأیید شد. برای تجزیه وتحلیل آماری یافته ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مدل عملکرد در انجمن های ورزشی در قالب چهار عامل برنامه ریزی و اجرای رویدادهای ورزشی، مدیریت تجهیزات و اماکن ورزشی، مدیریت منابع انسانی و داوطلبی، و همکاری و هماهنگی قابل برازش و تبیین است (0/08 RMSEA<،0/8 AGFI>،0/9 GFI>). نتایج نشان داد وضعیت عملکرد انجمن ها در تمامی محورهای چهارگانه در سطحی متوسط قرار داشت. نتایج این پژوهش و پیشنهاد ها برگرفته از آن می تواند به شکل وسیعی مورد استفاده مدیران و سیاستگذاران انجمن های ورزشی قرار گیرد و با درک و شناخت وسیع تر از انجمن های ورزشی در ارتقا و بهبود عملکرد این نهاد، اثرگذاری بالایی داشته باشند.

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲