آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۰۸

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش مهارت های ارتباطی در برند شخصی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها؛ توصیفی است. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شده و در زمره تحقیقات غیرآزمایشی قرار می گیرد که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه گیری پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر تهران و حجم نمونه 384 نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامه برای 384 نفر ارسال شد ولی تنها 330 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل بود. در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شد؛ 1.پرسشنامه استاندارد 34 گویه ای مهارت های ارتباطی کویین دام (2004) شامل ابعاد پنج گانه؛ توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عاطفی، گوش دادن، بینش نسبت به فرآیند ارتباط و ارتباط توأم با قاطعیت است. 3. پرسشنامه 40 گویه ای شخصیت برند جنیفر آکر (1997)؛ در پنج بُعد از شخصیت برند؛ صداقت، هیجان، شایستگی، کمال و سرسختی که در پژوهش آقازاده (1397) مورد استفاده قرار گرفته است. برای بررسی روایی ابزار، از روایی صوری استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه مهارت های ارتباطی 847/0 و ضریب پایایی پرسشنامه برند شخصی 907/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که وضعیت کلی مهارت های ارتباطی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران،23/3 بالاتر از حد متوسط و در سطح خوب است. وضعیت کلی برند شخصی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران، 05/4 خیلی بالاتر از حد متوسط و در حد خیلی خوب است.

Studying the role of overall communication skills in personal branding among students of Islamic Azad University of Tehran

The aim of this study is explaining the role of communication skills in the personal brand of students of Islamic Azad University in Tehran. The research is practical and was conducted by descriptive- correlational method. The data were gathered by questionnaire tool.The statistical population includes all students of the Islamic Azad University in Tehran, who were studying in the academic year of 2024-2025. According to Morgan's table, the sample size was 328 people. two questionnaires were used; 1) Queen Dam's standard 34-item communication skills questionnaire (2004), which was adopted and used in Iran by Chari and Fadakar (2005) and then by Aghazadeh (2018) and includes five dimensions; Ability to receive and send messages, emotional control, listening, insight into the process of communication and communication with assertiveness.2) Jennifer Acker's 40-item brand personality questionnaire (1997); in five dimensions of brand personality; Honesty, Excitement, Competence, Perfection, and Stubbornness, which were used in Aghazadeh's research (2017). To measure the reliability and validity of the questionnaires, face validity and Cronbach's alpha coefficient were used. The reliability coefficient of the communication skills questionnaire was 0.847 and the reliability coefficient of the personal brand questionnaire was 0.907. The results showed that the communication skills score among students of Islamic Azad University of Tehran was 23.3, which is above average and at a good level. And the personal brand score among students of Islamic Azad University of Tehran was 4.05, which is much above average and at a very good level. Also, the effect of communication skills on the personal brand was positive and significant. Keywords:

تبلیغات