آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۲

چکیده

امروزه بهبود اشتیاق و هدف گرایی تحصیلی و کاهش رفتارهای اهمال کارانه میان دانش آموزان به ویژه نوجوانان و انجام مداخلات منجر به چنین تغییراتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بوربا بر اهمال کاری تحصیلی، هدف گرایی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس غیردولتی رجایی شهر کرج در سال 1403 بود که به روش نمونه گیری هدفمند، 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه 15 نفر جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت آموزش 11جلسه ای (90 دقیقه) هوش اخلاقی بوربا (1399) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سواری و همکاران (1390)، هدف گرایی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998) و اشتیاق تحصیلی فردریکز (2004) بودند. یافته ها نشان داد آموزش هوش اخلاقی بوربا بر اهمال کاری تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و هدف گرایی تحصیلی دختران نوجوان اثربخش بود (05/0>P) و این اثربخشی در دوره پیگیری 2ماهه نیز، تداوم داشت. طبق یافته های پژوهش، آموزش مهارت های هوش اخلاقی در مدارس توسط مشاوران و معلمان و نیز قرار دادن مفاهیم اصلی و چگونگی به کارگیری این این مهارت ها در کتب مهارت های زندگی مهم و ضروری است.

The effectiveness of Borba moral intelligence training on academic procrastination, academic goal orientation and academic enthusiasm of female

Today, it’s very important to improve academic enthusiasm and goal orientation and reduce negligent behaviors among students, especially teenagers, and to carry out interventions leading to such changes. Therefore, the aim of the current research was to determine the effectiveness of Borba's moral intelligence training on academic procrastination, academic goal orientation and academic enthusiasm of female students. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group and a follow-up period. The statistical population consisted of female students of the second year of non-government schools in Rajai city of Karaj in 2024, 30 people were selected by purposive sampling and placed in two experimental and control groups, 15 people in each group. The experimental group underwent 11 sessions (90 minutes) of Borba's moral intelligence training (2020). The research tools were Savari et al.'s academic procrastination questionnaires (2013), Bouffard et al.'s (1998) academic goal orientation, and Fredericks' academic enthusiasm (2004). The findings showed that Borba's moral intelligence training was effective on academic procrastination, academic enthusiasm and academic goal orientation of teenage girls (P<0.05) and this effectiveness continued in the 2-month follow-up period. According to the research findings, it is important and necessary to teach moral intelligence skills in schools by counselors and teachers, as well as to include the main concepts of these skills in life skills books.

تبلیغات