آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۰

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش روش تدریس بارش مغزی بر درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه ی شهر گرمی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 750 نفر بود که از بین آن ها 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس و پس از کسب معیارهای ورود به مطالعه در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جای داده شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش، پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391)، مقیاس درگیری تحصیلی ریو (2013) و مقیاس زمینه یاب ادراک محیط یادگیری سوئینی و همکاران (1994) بود. برنامه ی روش تدریس بارش مغزی طی 6 جلسه 90 دقیقه ای تنها برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد روش تدریس بارش مغزی بر بهبود درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانش آموزان اثر مثبت داشت (01/0>P). با توجه به نتایج به دست آمده، بکارگیری روش تدریس بارش مغزی به جای روش های سنتی در مدارس توصیه می شود.

The effectiveness of brainstorming teaching method on students' academic engagement, academic vitality and perception learning environment

The aim of this study was to determine the effectiveness of brainstorming teaching method on students’ academic engagement, academic vitality, and perception of the learning environment. This study was a quasi-experimental type with a pretest-posttest design with one experimental group and one control group. The statistical population of the study consisted of male students from secondary schools in Germi city in the academic year 2022-2023, with a total of 750 students, of which 30 students were selected using Convenience Sampling and after meeting the inclusion criteria, they were assigned to two groups of 15: experimental and control groups. The tools used in this study were the Academic Vitality Questionnaire by Dehghani Zadeh and Hossein Chari (2012), the Academic Engagement Scale by Reeve (2013), and Perception of the Learning Environment Scale by Sweeney et al. (1994). The brainstorming teaching method program was implemented in 6 sessions of 90 minutes only for the experimental group. The results of multivariate analysis of covariance showed that brainstorming teaching method had a positive effect on improving students’ academic engagement, academic vitality, and perception of the learning environment (P<0.01). Based on the results, it is recommended to use brainstorming teaching method instead of traditional methods in schools.

تبلیغات