کلیدواژه‌ها: فقه حقوق جهاد اقتصاد مصرف

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۶۱ - ۷۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

جهاد یکی از فروع فقهی است و در ابعاد مختلف نظامی، اقتصادی، علمی ، سازندگی و... قابلیت اجرایی دارد. امّا بعد اقتصادی آن به دلیل تقدّم جهاد با اموال بر جهاد با نفوس در قرآن و نیز به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و تحریم های موجود، ضرورت بیشتری دارد. مسأله پیش روی ما تبیین الزامات و راهبردهای فقهی و حقوقی جهاد اقتصادی است و ما در این راستا نظریات شهید صدر را به عنوان فقیهی پیشتاز در این عرصه، سرلوحه کار خویش قرار داده ایم. و در این مقاله که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده است قصد آن داریم، که ضمن تبیین اهداف اقتصادی اسلامی به تشریح وظایف و مسئولیت های مردم و حکومت اسلامی در بخش های مختلف بپردازیم. یافته های مقاله بیانگر این است که با سیاست گذاری صحیح از جانب حکومت و شناخت کامل و اجرایی شدن آن توسط مردم، می توانیم به اهداف اقتصاد اسلامی نائل آییم.

Legal Juridical Necessities and strategies of consumption sector in context of Economic Jihad focusing on Shahid-Sadr viewpoints

Jihad is one of the legal minutiae and has applications in the various aspects of military, economic, scientific, economic reconstruction and functionality. But because of the primacy of the jihad with property over Jihad with life in holy Quran and due to existing economical conditions in Iran and existing sanctions against Iran, its economical aspect is more demanding. The present problem is to explain the legal and juridical obligations and strategies of Economic Jihad. So, in this regard we priority take into consider the theories of Martyr Sadr as the leading jurisprudent in this ground. In this paper that has complicated with the analytical- descriptive method, we are going not only to explain the purpose of Islamic economy but also to describe the duties and responsibilities of people and Islamic state at different parts . The results of this paper indicate that with the correct policy from state and full recognition and its implementation by people, we can achieve its Islamic economic

تبلیغات