آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۴

چکیده

رسانه ها باتوجه به کارکردهایشان می توانند زمینه حضور بیشتر افراد جامعه را در فعالیت های ورزشی، به ویژه برای نوجوانان و جوان که زمان بیشتری از آنها استفاده می کنند، را فراهم کنند؛ ازاین رو، هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل ارتقای کیفیت برنامه های رسانه ای به منظور جذب نوجوانان و جوانان به مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی بوده است. پژوهش حاضر که با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد (مدل نظام مند اشتراوس و کوربین) انجام گرفته، از نظر هدف بنیادی بوده و جمع آوری داده ها را به صورت میدانی انجام داده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل خبرگان آشنا با رسانه، مشارکت کنندگان ورزشی، رسانه های ورزشی و روان شناسان نوجوانان و جوانان، همچنین پژوهشگران، استادان دانشگاه و دست اندرکاران رسانه های ورزشی، مدیران روابط عمومی سازمان های ورزشی و برخی از ورزشکاران نوجوان و جوان مطرح کشوری بوده که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند (25 نفر). در تجزیه وتحلیل داده ها برای کدگذاری باز، محوری و گزینشی، از رویکرد کیفی گراندد تئوری استفاده شده و با تحلیل مصاحبه ها، کدگذاری باز انجام گرفته است. مدل ارتقای کیفیت برنامه های رسانه ای به منظور جذب نوجوانان و جوانان به مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی، از شرایط علی (نیروی انسانی، همکاری سازمانی و ساختار سازمانی) است و با در نظر گرفتن راهبردهای استخراجی (محتوای برنامه های رسانه های، برنامه سازی، برنامه ریزی و ارزیابی) که از شرایط زمینه ای (زیرساخت ها و فرهنگی) و شرایط مداخله گر (عوامل اقتصادی و سیاسی قانونی) تأثیر می پذیرد، می توان پیامدهایی نظیر توسعه ورزش، بهبود سلامت و آثار اجتماعی را مشاهده کرد. برنامه سازی تخصصی با توجه ویژه بر مزایای فعالیت بدنی، نیازهای ورزشی نوجوانان و جوانان، امکانات و تجهیزات موجود در مراکز ورزشی و ... می تواند کیفیت برنامه های رسانه ای را ارتقا دهد و به جذب اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان به ورزش کمک کند.

The Model of Improving the Quality of Media Programs to Attract Teenagers and Young People to Participate in Sports and Physical Activity

According to their functions, the media can provide the ground for the participation of more people in the society in sports activities, especially for teenagers and young people. The purpose of this research is to provide a model for improving the quality of media programs in order to attract teenagers and young people to participate in sports and physical activity. This research has been done with the fundamental purpose and grounded theory method (systematic model of Strauss and Corbin) and with a qualitative approach. Also, the data has been collected in the field. The statistical population of this research includes experts familiar with the media, sports participants, sports media and psychologists of adolescents and young people, as well as researchers, university professors and people involved in sports media, public relations managers of sports organizations and some young and adolescent athletes. It has been mentioned that 25 people have been selected by targeted sampling method. In data analysis for open, central and selective coding, the qualitative approach of grounded theory was used and open coding was done by analyzing the interviews. The model for improving the quality of media programs in order to attract teenagers and young people to participate in sports and physical activity is based on causal conditions (human resource, organizational cooperation and organizational structure) and taking into account extractive strategies (media content, programming, planning and evaluation) which is affected by background conditions (infrastructure and cultural) and intervening conditions (economic and legal political factors), consequences such as sports development, health improvement and social effects can be observed. Specialized programming with special attention to the benefits of physical activity, the sports needs of teenagers and young people, the facilities and equipment available in sports centers, etc. can improve the quality of media programs and help attract different groups, especially teenagers and young people, to sports.

تبلیغات