"کودکان و نوجوانان، تأثیرپذیرترین مخاطبان تلویزیون به شمار میآیند. این مسئله نگرانیهای عمدهای را بین والدین، متخصصان و صاحبنظران علوم اجتماعی و رقبا برانگیخته و تحقیقات زیادی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین مباحثی که در این گستره مطرح است، تناسب محتوا و پیامهای رسانهای با ظرفیتها و تواناییهای تحولی (developmental) کودکان و نوجوانان است. پژوهشگران معتقدند کودکان در مراحل مختلف رشد و تحول شناختی و عاطفی دارای ظرفیتها و محدودیتهای ویژهای هستند، بنابراین در انتقال مفاهیم باید میزان درک کودکان از این مفاهیم به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. این مقاله با بررسی ویژگیهای شناختی کودکان و نحوة مفهومسازی آنان از پیامهای تلویزیونی، موضوع آموزش مفاهیم مذهبی را مورد واکاوی قرار میدهد. شاکله اصلی این مقاله را چکیدة دو پژوهش انجام شده در این حوزه با عناوین «نقش تلویزیون در شکلگیری و تقویت مفاهیم مذهبی و اخلاقی کودکان دورة ابتدایی» (دادستان و همکاران، 1377) و «کودک، تلویزیون و مفهوم مرگ» (رضاییبایندر، 1378) تشکیل میدهد.
"