در پی تحولاتی که در دنیای کنونی در حال وقوع است، لزوم توجه کشورها به مجموعه حرکتهایی که توان تحول در نظام بازرگانی آنها را فراهم کرده است، احساس میشود. در راستای ارتقاء اقتصادی و رقابت با کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت و به منظور غلبه بر نقاط ضعف حاکم بر جایگاه راهبردی کشور، از طرفی در بعد داخلی، شرکتها ملزم به افزایش هر چه بیشتر کارایی در ارتباطات و استفاده از فناوریهای نوین هستند و از طرف دیگر، در بعد بینالمللی شرکتهای تجاری به منظور رقابت با همتاهای خارجی خود، گریزی از بهرهگیری از قافله تغییرات و تحولات جهانی ندارند. متأسفانه آمار و اطلاعات نشان میدهد در این راستا، هنوز اقدام قابل ملاحظهای صورت نگرفته است. دخالت تصمیمات سیاسی، فقدان تخصص لازم در تصمیمگیرندگان و در نتیجه فقدان همه سو نگری در اتخاذ تصمیمات گروههای ذیصلاح و مشکلاتی از این قبیل، مسیر فوق را با فراز و نشیبهای قابل ملاحظهای مواجه ساخته است. از این رو، با توجه به اهمیت امر، در این مقاله سعی بر آن است که با بررسی این تحولات، تأثیر آنها بر اقدامات تبلیغاتی مورد عنایت و توجه ویژه قرار گیرد.