مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش دوره 2 زمستان 1401 شماره 4 (پیاپی 5) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

شناسایی شاخص های پیشرو در تعیین ارزش طول عمر مشتری در ورزش(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: پیشران ها ارزش طول عمر مشتری ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 718 تعداد دانلود : 587
پژوهش حاضر به منظور شناسایی شاخص های پیشرو ارزش طول عمر مشتری در باشگاه های ورزشی تدوین شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از منظر ماهیت و روش آمیخته (اکتشافی متوالی) است. پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. نمونه بخش کیفی را 18 نفر از خبرگان و متخصصین ورزشی و در بخش کمی 384 نفر از مدیران ورزشی باشگاه های ورزشی تشکیل می دادند. انتخاب نمونه در بخش کیفی به روش غیر تصادفی هدفمند با رویکرد گلوله برفی انجام گرفت و داده ها با مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری گردید. در بخش کمی از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای حجم نمونه انتخاب و از پرسشنامه خروجی از بخش کیفی داده ها جمع آوری گردید. در مرحله کیفی از روش های آماری تکنیک دلفی و در مرحله کمی از معادلات ساختاری استفاده گردید. تحلیل های آماری با نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و آموس انجام گرفت. نتایج گویای این است که پیشرانهای ارزش طول عمر مشتری به عوامل نه گانه (سخت افزاری، نرم افزاری، مالی، راهبردی، اجتماعی، انگیزشی، رفتاری، فرآیندی و اجرایی) بستگی دارد. در راستای نتایج پیشنهاد می شود مدیران، با در نظر گرفتن مؤلفه های عوامل انگیزشی، اجرایی و رفتاری زمینه رضایت و وفاداری مشتریان، اعتماد و اطمینان در آنان را بهبود بخشیده و همچنین با موردتوجه قرار دادن عوامل راهبردی و مالی، وضعیت آتی مشتریان را پیش بینی نمایند.
۲.

تأثیر رهبری اصیل بر توانمندسازی کارکنان از طریق نقش میانجی آوای سازمانی و عدالت سازمانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رهبری اصیل توانمندسازی کارکنان آوای سازمانی عدالت سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 450 تعداد دانلود : 135
این پژوهش با هدف تأثیر رهبری اصیل بر توانمندسازی کارکنان از طریق نقش میانجی آوای سازمانی و عدالت سازمانی انجام شد. شایان ذکر است که این پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور به تعداد 885 نفر بودند. درنهایت، تعداد 370 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه رهبری اصیل والومبا و همکاران (2000)، توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995)، آوای سازمانی هامس (2009) و عدالت سازمانی مورمن و نیهوف (1993) بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحب نظر و روایی سازه آن به وسیله تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تأیید گردید. همچنین پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس.، اس.پی.اس.اس. سمپل پاور و اسمارت پی.ال.اس. استفاده گردید. نتایج نشان داد که آوای سازمانی اثر مثبت و معناداری بر توانمندسازی دارد. رهبری اصیل اثر مثبت و معناداری بر آوای سازمانی، توانمندسازی و عدالت سازمانی دارد. عدالت سازمانی اثر مثبت و معناداری بر توانمندسازی دارد. همچنین رهبری اصیل بر توانمندسازی از طریق آوای سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. درنهایت نتایج نشان داد که رهبری اصیل بر توانمندسازی از طریق عدالت سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. می توان گفت که رهبری اصیل نقش مهمی در کاهش اقدامات منفی ایفا می کند و کارمندان و رهبران را قادر می سازد جهت اثربخشی همه جانبه و موفقیت سازمان با یکدیگر، همکاری عمیقی داشته باشند.
۳.

عوامل موثر بر پذیرش و بهره گیری از تجارت الکترونیک در میان اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: اعضای هیأت علمی تجارت الکترونیک تربیت بدنی و علوم ورزشی عوامل فردی عوامل محیطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 38 تعداد دانلود : 808
پیشرفت های اخیر در فنآوری اطلاعات و ارتباطات، موج جدیدی از استقبال عمومی برای استفاده از این مزیت نوین را بدنبال داشته است. تجارت الکترونیک در راستای گسترش کسب و کارهای مجازی یکی از این منافع جدید بشمار می رود. در این راستا دانشگاه ها بعنوان خاستگاه تولید و کمک به پذیرش فنآوری، همواره نقش مهمی را در توسعه تجارت الکترونیک ایفا مینمایند. مطالعه حاضر عوامل موثر بر میزان پذیرش و بهره گیری از تجارت الکترونیک در میان اعضای هیأت علمی تربیت بدنی وکشور را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور به تعداد 150 نفر براساس روش نمونه گیری کوکران بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته پذیرش و بهره گیری از تجارت الکترونیک و پرسشنامه های عوامل فردی و محیطی از پرسشنامه لی و عزیزی و حاج کریمی بود. از نظر متخصصان برای تأیید روایی صوری و محتوایی، از تحلیل عاملی تائیدی برای تأیید روایی سازه و از آلفای کرونباخ برای پایایی آنها و از مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیات استفاده شد. یافته ها نشان داد در میان عوامل فردی، تجربه مستقیم، ریسک درک شده و فایده درک شده بیشترین تأثیر را بر میزان پذیرش و تجربه مستقیم، ریسک مورد انتظار و دانش بیشترین تأثیر را بر میزان بهره گیری تجارت الکترونیک توسط اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی داشته است. به نظر می رسد عامل اصلی عدم استقبال از معاملات اینترنتی در ایران، ریشه در عوامل فردی و محیطی دارد به طوریکه این عدم اعتماد و اطمینان در اعضای هیأت علمی نیز تاثیر زیادی دارد
۴.

ارائه الگوی عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد نزد سازمان های ورزشی: با رویکرد پژوهش آمیخته(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: عوامل درون سازمانی عوامل برون سازمانی مدیریت منابع انسانی مدیریت استعداد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 560 تعداد دانلود : 571
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش شناسایی الگوی روابط علی عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد نزد سازمان های ورزشی بود. روش ها: رویکرد این پژوهش آمیخته بود. مشارکت کنندگان این پژوهش را در بخش کیفی صاحب نظران و در بخش کمی کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند. در مطالعه کیفی روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی و در مطالعه کمی روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بود. تعداد افراد مشارکت کننده در مطالعه کیفی بر مبنای اشباع نظری 15 نفر و در مطالعه کمی حجم نمونه برابر با 250 نفر بود.. لازم به ذکر است این تحلیل با کمک نرم افزارهای، Maxqda نسخه 12، SPSS نسخه 23، Smart PLS نسخه 3، و ماکروی اکسل دیمتل انجام شد. یافته ها: براساس یافته های مطالعه کیفی، مدیریت استعداد در سازمان های ورزشی به عنوان یک نهاده تابع عوامل درون-سازمانی (چابکی استراتژیک، مدیریت تنوع، نوآوری همگرایانه، بلوغ انعطاف پذیری، هوش تجاری، مدیریت دانش الکترونیکی، یادگیری و آموزش آنلاین، تحول سازمانی، فضای متلاطم سازمان) و برون سازمانی (جهانی سازی، تحول دیجیتال، تحرک جهانی) است. همچنین میزان سازگاری الگوی نظری با الگوی تجربی نسبتاً سازگار است. نتیجه گیری: در نتیجه می توان اشاره به این داشت که بخش زیادی از راندمان مدیریت استعداد در سازمان های ورزشی متأثر از مدیریت تنوع است و توجه و تمرکز بر آن باعث کارایی سیستم مدیریت استعداد نزد سازمان های ورزشی می شود.
۵.

ارائه الگوی نهادینه سازی برابری جنسیتی با محوریت ورزش بانوان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: برابری جنسیتی سقف شیشه ای نهادینه سازی ورزش زنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 644 تعداد دانلود : 778
هدف این پژوهش ارائه الگوی نهادینه سازی برابری جنستی در ورزش ایران بود. این پژوهش به لحاظ روش-شناسی کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد روش نظام مند بود. جامعه آماری این پژوهش را صاحب نظران حوزه مدیریت ورزش زنان تشکیل می دادند. جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و نمونه گیری تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد، براین مبنا تعداد 16 مصاحبه انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری نظری استفاده شد. با اقتباس از متن همه مصاحبه ها در مرحله کدگذاری باز تعداد 213 مفهوم یا کد اولیه شناسایی شد که پس از تجمیع کدهای به 83 کد کاهش پیدا کرد. سپس در مرحله کدگذاری محوری با در نظر گرفتن قرابت معنایی مفاهیم شناسایی شده 21 مقوله فرعی تشکیل و در شرایط علی، زمینه-ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها دسته بندی شدند. بر مبنای نتایج تحقیق مشخص شد نهادینه سازی برابری جنسیتی موضوعی تک ساحتی نیست و برابری به عنوان یک ستاده تابع نهادهای مختلفی است که لازم مورد توجه دست اندرکاران مربوطه قرار گیرد.
۶.

مدل مفهومی ارتباط مدیریت استعداد و سرمایه اجتماعی با تعهد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت استعداد سرمایه اجتماعی تعهد سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 970 تعداد دانلود : 990
تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل مفهومی ارتباط مدیریت استعداد و سرمایه اجتماعی با تعهد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس انجام گرفت. روش تحقیق حاضر توصیفی همبستگی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس بود که بر اساس اطلاعات کسب شده تعداد این افراد 114 نفر بود. با توجه به تعداد کم جامعه آماری تمامی 114 نفر به شکل تمام شمار به عنوان نمونه آماری در این پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های تحقیق حاضر شامل 3 پرسشنامه استاندارد بود. در تحقیق حاضر از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. کلیه روند تجزیه وتحلیل داده های تحقیق حاضر در نرم افزار SPSS وجهت مدل سازی از نرم افزار PLS نسخه 2 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت استعداد بر تعهد تأثیری به میزان 357/0، سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی تأثیری به میزان 598/0، همچنین مدیریت استعداد بر سرمایه اجتماعی تأثیری به میزان 958/0 دارد. بر اساس نتایج پژوهش به نظر می رسد که مدیریت استعداد نقش مهم و کلیدی در مسیر توسعه مسائل انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان فارس دارد.
۷.

رابطه انجمن هواداران فوتبال با رفتار وفاداری با نقش میانجی تشریفات شخصی و اجتماعی و ارزش ادراک شده مشتری(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: انجمن هواداران رفتار وفاداری تشریفات فردی و اجتماعی ارزش ادراک شده فوتبال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 79 تعداد دانلود : 935
هدف از این پژوهش، ارتباط انجمن هواداران فوتبال با رفتار وفاداری با نقش میانجی تشریفات شخصی و اجتماعی و ارزش ادراک شده بود. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی می باشد که شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش هواداران لیگ برتر فوتبال در سال1400-1401 بودند با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد نمونه با جدول مورگان به تعداد 384 نفر انتخاب شدند. شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه وفاداری هواداران ورزشی بایر و همکاران (2008)، پرسشنامه تشریفات شخصی و اجتماعی فاضل حسن و همکاران (2021) ، پرسشنامه انجمن هوادارن ورزشی فاضل حسن و همکاران (2021) و پرسشنامه ارزش ادراک شده اگرت و اولاگا (۲۰۰۲)مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد ارزش درک شده مشترک در ارتباط بین انجمن هواداران با رفتار وفاداری نقش میانجی دارد؛ اما متغیر تشریفات فردی و اجتماعی این نقش را ایفا نمی کند. همچنین مدل ساختاری پژوهش با توجه به مقدار شاخص45/0GOF= نشان از برازش مطلوب داشت. لذا توصیه می شود مدیران تیم های ورزشی برای ایجاد رفتار وفاداری در انجمن های هواداران ورزشی تیم های فوتبال ارزش ایجاد شده در ذهن هوادار را به صورت تصویر مطلوبی خلق نمایند.
۸.

شناسایی و الویت بندی شاخص های مدیریت یکپارچه در صنعت گردشگری ورزشی ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: گردشگری ورزشی مدیریت یکپارچه سیاستگذاری بودجه نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 924 تعداد دانلود : 646
گردشگری ورزشی درایران باچالش های متعددی رو به رو می باشد.علی رغم تلاش ها درراستای رفع موانع و شناساندن ظرفیت های این حوزه ازگردشگری درکشور،هنوز تاکارآمد شدن آن فاصله است.در این میان آنچه مورد نیاز است، رویکرد مدیریت یکپارچه در جهت توسعه این صنعت می باشد.پژوهش حاضر از نوع آمیخته( کیفی-کمی) با رویکرداکتشافی است. دربخش کیفی جهت جمع آوری داده هااز مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تعداد20نفر ازخبرگان درحوزه های گردشگری و مدیریت ورزشی،جغرافیا از طریق نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند.همچنین تحلیل داده ها در این بخش با وام گیری از نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزر صورت گرفت. در بخش کمی ابزارجمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساختهءحاصل از بخش اول که روایی آن طبق نظراساتید و پایایی براساس ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید.براساس کدگذاری سه مرحله ای یافته ها نشان دهنده24متغیر در8عامل اصلی؛سیاستی_برنامه ای،وظیفه ای،مدیریتی،قانونی،نهادی،ساختاری،ابزارومنابع،ذینفعان بود.شناسایی عوامل موثرپژوهش ازطریق آزمون های آماریtتک نمونه ای، الویت بندی شاخص ها به کمک پرسشنامه زوجی ای اچ پی انجام شد. تحلیلهای آماری بااستفاده از نرم افزارهای اس پی اس و اکسپرت چویس صورت گرفت.نتایج پژوهش حاضرنشانگرتعددمراکز تصمیم گیرنده درگردشگری ورزشی بودکه با رفع خلاءهای قانونی، تحلیل نارسایی های قوانین و تلاش در ایجاد ظرفیت های نوین قانونگذاری همچنین سهم بندی وظایف در حوزه گردشگری ورزشی به همراه فرهنگ غنی ایران و بودجه ریزی تخصصی می توان به تبیین و تدوین سیاستگذاری ها و برنامه های جامع تاکسب هم افزایی اقدام نمود ودرنهایت قالب اصلی مدیریت یکپارچه دراین حوزه طرح ریزی گردد.
۹.

ارتباط بین یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی از طریق فناوری اطلاعات در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: یادگیری سازمانی توانمند سازی روانشناختی فناوری اطلاعات کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 312 تعداد دانلود : 428
هدف از این تحقیق ارتباط بین یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی از طریق فناوری اطلاعات در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس می باشد. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارسبه تعداد 114نفر بود، که از این تعداد 81 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد یادگیری سازمانی( نیفه،2001)، توانمندسازی روانشناختی(اسپریتزر ،1995) و فناوری اطلاعات(لورتز و همکاران،2004) بود. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، ریگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی و بین یادگیری سازمانی و فناوری اطلاعات رابطه ی معناداری وجود نداشت. ولی بین فناوری اطلاعات و توانمندسازی روانشناختی رابطه ی معناداری وجود داشت. همچنین، نتایج نشان داد که ارتباط بین یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی از طریق فناوری اطلاعات معنادار نبود.