مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش دوره 2 پاییز 1401 شماره 3 (پیاپی 4) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

تغییرات سیستم آموزشی طی بیماری 19-COVID: مطالعه کیفی درک تجربه زیسته دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تجربه دانشجویان کرونا آموزش مجازی تحلیل مضمون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 581 تعداد دانلود : 244
کرونا تمامی مناسبات اجتماعی را در سطح جهان تغییر داد و باعث آغاز فصل جدیدی از زندگی برای بشریت شد. تغییرات گسترده زمینه مطالعات گسترده ای را فراهم کرد تجربه افراد از این تغییرات را درک نماید. آموزش به عنوان یکی از عرصه های زندگی اجتماعی نیز از تاثیرات و تغییرات همه گیری کرونا بی بهره نبوده است. این پژوهش با هدف درک تجربه دانشجویان دانشکده علوم ورزشی در مورد تغییرات سیستم آموزشی در دوران همه گیری کرونا انجام شد. در این تحقیق که به صورت کیفی انجام شد، داده ها از طریق مصاحبه با 18 نفر از دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد جمع آوری گردید. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از جمع آوری داده ها و تبدیل آنها یه داده های متنی، فرایند تجزیه و تحلیل با روش تحلیل مضمون آغاز شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا کدهای اولیه و سپس کدهای ثانویه استخراج شدند و در انتها داده ها در سه مضمون اصلی و نهایی تجارب مثبت، تجارب منفی و نظرات جایگزین و پیشنهادی خلاصه شده و ماتریس مضامین تحقیق ترسیم شد.
۲.

تأثیر سواد رسانه ای بر رضایت ورزشکاران با نقش تعدیل گر تعهد حرفه ای و مسئولیت اجتماعی (مطالعه موردی، لیگ برتر والیبال)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سواد رسانه ای رضایت ورزشکاران مسئولیت اجتماعی تعهد حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 916 تعداد دانلود : 843
تحقیق پیش رو با هدف تحلیل تأثیر سواد رسانه ای بر رضایت ورزشکاران با نقش تعدیل گر تعهد حرفه ای و مسئولیت اجتماعی (مطالعه موردی، لیگ برتر والیبال) انجام گرفت. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش شامل کﻠیﻪ ورزشکاران، سرپرستان و مربیان ﻟیﮓ ﺑﺮﺗﺮ والیبال ایﺮان (14 ﺗیﻢ و ﻫﺮ ﺗیﻢ 19 ﻧﻔﺮ) ﺑﻮدﻧﺪ کﻪ در ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﻟیﮓ ﺑﺮﺗﺮ ﺳﺎل 1400 ﺑﻪ رﻗﺎﺑﺖ می پرداختند (266 نفر). نمونه گیری کل شمار بوده و تعداد 241 پرسشنامه به صورت صحیح عودت داده شد. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های سواد رسانه ای، رضایت ورزشکاران، مسئولیت اجتماعی و تعهد حرفه ای بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از جدول و نمودارهای فراوانی و فراوانی نسبی ویژگی های جمعیت شناختی مشارکت کنندگان تحقیق، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی به منظور بررسی تأثیر متغیرهای تحقیق بر روی یکدیگر و طراحی مدل ارتباطی میان آن ها از تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرم افزار SmartPLS نسخه 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که سواد رسانه ای بر مسئولیت اجتماعی، رضایت ورزشکاران و تعهد حرفه ای آن ها تأثیر مثبت و معنا داری دارد. مسئولیت اجتماعی و تعهد حرفه ای بر رضایت ورزشکاران تأثیر مثبت و معنا داری دارد؛ بنابراین می توان جمع بندی نمود با توجه به معنا دار شدن همه روابط موجود در مدل پژوهش، متغیرهای مسئولیت اجتماعی و تعهد حرفه ای، متغیر میانجی برای رابطه سواد رسانه ای و رضایت ورزشکاران می باشد.
۳.

ارائه الگوی نقش ورزش بر توسعه پایدار ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توسعه پایدار سهم ورزش مشارکت ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 493 تعداد دانلود : 198
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی نقش ورزش بر توسعه پایدار ایران انجام شده است. روش انجام تحقیق از نوع کثرت گرایی گرندد تئوری در داده ها بوده است که با توجه به انجام تحقیق در ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، عناصرتشکیل دهنده مشارکت را شناسایی بعد از مصاحبه عمیق با 17 خبره عملیاتی و علمی، جهت استخراج عناصر و گروه بندی آنها از روش تحلیل تم استفاده گردید. خروجی این مرحله شناسایی 92 شاخص در قالب 5 بعد اصلی و 12 بعد فرعی بود. برای تعیین روایی از اعتبار همگرا و واگرا استفاده شد که نتایج در حد مطلوب بود و نتایج نشان داد برای توسعه پایدار ایران تهیه و تدوین برنامه راهبردی در خصوص ورزش که توجه مسئولان ودست اندرکاران دراین زمینه به ظرفیتهای بخش خصوصی در فعالیتهای ورزشی و گسترش اماکن ورزشی درفضای شهری و توزیع متعادل امکانات و وسایل تفریحی و ورزشی برای دسترسی تمام شهروندان به این فضا ضروری است. اما برای رفع مشکلات توجه به راهبردهای سازمانی که شامل تدوین برنامه استراتژیک برای مشارکت مردم در سازمان ورزش و استفاده از ابزارهای کنترلی و ارزیابی برای اطمینان از اثربخشی کارهای تیمی و مشارکتی در ورزش در کنار ایجاد محیط کاری توام با اعتماد و صداقت در میان مشارکت کنندگان برای بهبود ارتباطات شخصی و میان فردی در میان مشارکت کنندگان می تواند زمینه پایداری را فراهم کند. عوامل علی و ساختاری در ورزش سبب زمینه یابی محیطی، عملیات مدیریتی و کیفیت بخشی خدمات و افزایش تقاضامحوری و سهم ورزش در توسعه ایران می شود.
۴.

بررسی رهبری اخلاقی به عنوان راهبردی نو در راستای یک حاکمیت خوب در ورزش(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ارزش ها سازمان حاکمیت ورزش رهبری اخلاقی اثر بخشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 343 تعداد دانلود : 623
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری اخلاقی به عنوان راهبردی در اجرای حکمرانی خوب در سازمان های ورزشی بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی از نظر روش تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی - پیمایشی و از حیث اجرا به شکل میدانی انجام شد. داده های تحقیق با استفاده از 2 نسخه پرسشنامه استاندارد جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیات علمی گروه مدیریت ورزشی دانشگاه های کشور و مدیران کل ادارات ورزش و جوانان استان های کشور به تعداد 121برآورد شد که با توجه به تعداد کم جامعه آماری تمامی 121 نفر به شکل دسترس به عنوان نمونه آماری در این پژوهش انتخاب شدند. در این تحقیق برای اطمینان بیشتر از نظرات اساتید و سایر خبرگان در دسترس استفاده گردید. جهت پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS استفاده شد. خروجی آزمون آماری تی وابسته (One Sample T-Test) نشان داد که اختلاف معناداری بین میانگین فرضی و میانگین جامعه وجود دارد . همچنین خروجی ضریب رگرسیون خطی (R2=.72 ) معنادار گزارش شد و بالاخره نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن نشان داد که مولفه ی ارتقاء ارزش ها با رتبه 9.54و میانگین 19.3677و ظرفیت سازی با رتبه 9.54و میانگین 10.5031 بیشترین و کمترین اهمیت را در حکمرانی خوب در سازمان های ورزشی داشته است. بر اساس نتایج پژوهش، به نظر می رسد رهبری اخلاقی از ارزش ها و هنجارهای اخلاقی ورزش محافظت می کند و لازم است مدیران عالی ورزش کشور به عنوان سرمایه اصلی این مسئله را مورد توجه قرار دهند.
۵.

مطالعه سرمایه انسانی استراتژیک با بهبود عملکرد از طریق مدیریت دانش در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: استراتژی سرمایه انسانی بهبود عملکرد مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 353 تعداد دانلود : 307
هدف از این تحقیق مطالعه سرمایه انسانی استراتژیک با بهبود عملکرد از طریق مدیریت دانش در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد 140نفر بود، حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 103 نفر برآورد گردید و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد سرمایه انسانی استراتژیک چانگ و هانگ(2005)، مدیریت دانش شرون لاوسون (2003) و بهبود عملکرد کوپر (2009) بودند. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روش های آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین تمامی ابعاد سرمایه انسانی استراتژیک بجر برنامه کاری منعطف و فرصت های شغلی با بهبود عملکرد رابطه مثبت و معنی وجود دارد. و بین تمامی ابعاد مدیریت دانش بجز جذب دانش رابطه مثبت و معنی داری با بهبود عملکرد وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که مدل سرمایه انسانی استراتژیک با نقش میانجی مدیریت دانش با بهبود عملکرد از برازش مناسبی برخوردار است.
۶.

تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد مربی فوتبال پایه معیار های ارزیابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 882 تعداد دانلود : 995
هدف از تحقیق حاضر، تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کلیه مدیران، مربیان، بازیکنان و صاحب نظران فوتبال پایه کشور (حدود 3500 نفر) بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 346 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با مصاحبه 15 نفر از اساتید دانشگاهی با سابقه مربیگری در فوتبال پایه در 41 گویه و 12 عامل در مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شد و روایی و پایایی آن توسط 10 نفر از اساتید دانشگاهی تایید شد (79/0=α). برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و در نهایت تاییدی و نرم افراز لیزال و اس.پی.اس.اس نسخه 22 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که سابقه فعالیت پاسخ دهندگان در حوزه فوتبال 18/6±84/12 سال و 02/3±36/8 سال در رده های فوتبال پایه بود. 12 معیار ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه به ترتیب اولویت عبارتند از: شیوه آموزش، آموزش و تجربه مربیگری، مسئولیت های شغلی مربیگری، مهارت های روان شناختی و ارتباط با شاگردان، ایجاد محیط تمرینی لذت بخش، ویژگی های اخلاقی و رفتاری، دانش فوتبال پایه، مشارکت در شناسایی و پرورش استعدادها، نظارت بر عملکرد و پیشرفت شاگردان، ارتباط با مسولین و والدین، مراقبت از وسایل و تجهیزات، مستندسازی اطلاعات ورزشکاران تدوین شدند. پیشنهاد می شود که مسئولین آموزش فدراسیون فوتبال در برای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه از این معیارها استفاده نمایند تا زمینه رشد و شکوفایی نوآموزان فوتبال در آینده بر اساس معیار های علمی را فراهم کنند.
۷.

شناسایی و اولویت بندی مولفه های اثرگذار بر مدیریت امنیت رویدادهای ورزشی (مطالعه موردی: مسابقات دانش آموزی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رویداد ورزشی امنیت مسابقات ورزش دانش آموزی اولویت بندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 188 تعداد دانلود : 441
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی مولفه های اثرگذار بر مدیریت امنیت رویدادهای ورزشی (مطالعه موردی: مسابقات دانش آموزی) بود. روش این تحقیق به صورت کیفی و براساس رویکرد داده بنیاد به شیوه رهیافت گلیزری و به صورت میدانی انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات با 17 نفر از خبرگان آشنا با حوزه امنیت رویدادهای ورزشی، ورزش مدارس و متخصصان مدیریت ورزشی مصاحبه های بدون ساختار تا رسیدن به اشباع نظری به شیوه هدفمند انجام شد و داده ها به صورت همزمان با استفاده از مجموعه ای از کدگذاری های باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای سنجش پایایی از روش پایایی بازآزمون مصاحبه ها که برابر 85/0 بدست آمد. رتبه بندی عوامل با استفاده از آزمون آنتروپی شانون و نرم افزار 24SPSS و 18MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عواملی همچون مدیریت بهداشت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی، تحولات سازمانی و مدیریتی، سهم رویداد در دستیابی به اهداف سازمان، پیامدهای برگزاری رویداد، و مدیریت ایمنی و امنیت به عنوان عوامل موثر بر امنیت رویدادهای ورزش در مسابقات دانش آموزی شناسایی شدند. تحلیل آنتروپی نشان داد که به ترتیب مدیریت امنیت، مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی، دارای بیشترین امتیاز را در میزان اثرگذاری بر مدیریت امنیت رویدادهای ورزشی دانش آموزی دارند. بر اساس نتایج تحقیق پیشنهاد می شود که مقوله های استخراج شده از این پژوهش با تاکید بر پیشگیری از بروز حوادث در رویدادهای ورزشی دانش آموزی جهت تدوین چک لیست های برگزاری مسابقات دانش آموزی مدنظر قرار گیرد.
۸.

طراحی مدل تواضع مربی، تسهیم دانش و تنوع گروهی با خلاقیت بازیکنان لیگ برتر والیبال ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تواضع مربی تسهیم دانش تنوع گروهی خلاقیت بازیکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 113 تعداد دانلود : 499
خلاقیت بازیکنان لیگ برتر والیبال ایران بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام بازیکنان و مربیان 9 تیم لیگ برتر والیبال بانوان تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت تمام شمار در نظر گرفته شد (126 نفر). از پرسشنامه تواضع مربی ، خلاقیت بازیکنان، تسهیم دانش، برونگرایی و پرسشنامه گشودگی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. هم چنین در این پژوهش از نرم افزار SPSS نسخه 26 و نرم افزار Smart Pls نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تواضع مربی با تسهیم دانش در بازیکنان رابطه معناداری وجود ندارد. در حالی که بین تواضع مربی با خلاقیت بازیکنان رابطه منفی معناداری مشاهده شد. علاوه بر این، بین تسهیم دانش با خلاقیت بازیکنان رابطه مثبت معناداری به دست آمد. تسهیم دانش در ارتباط بین تواضع مربی با خلاقیت نقش میانجی ندارد. همچنین، گشودگی در ارتباط بین تواضع مربی با تسهیم دانش بازیکنان نقش تعدیلگر معناداری داشت در حالی که نقش تعدیلگر برونگرایی در ارتباط بین تواضع مربی با تسهیم دانش بازیکنان معنادار نبود. بنابراین، پیشنهاد میشود کمیته مربیان فدراسیون والیبال دورههای آموزشی جهت آشنایی مربیان با سبکهای مربیگری برگزار نماید.