مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش دوره 2 بهار 1401 شماره 1 (پیاپی 2) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بررسی تطبیقی عملکرد کاروان ورزشی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ورزشی نظامیان جهان (سیزم) با سایر کشورهای(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رویداد ورزشی ارزیابی عملکرد کاروان ورزشی سیزم ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 383 تعداد دانلود : 397
هدف: هدف این پژوهش، بررسی عملکرد کاروان ورزشی ایران در مسابقات ورزشی نظامیان جهان (سیزم) در مقایسه با رقبای برتر جهانی می باشد. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و از نوع گذشته نگر می باشد. پژوهشگران سعی کرده اند بدون پیش داوری به توصیف وضعیت ایران در بازی های سیزم بپردازند و با استفاده از اسناد و مدارک موجود، رتبه بندی و مدال های کسب شده ورزشکاران ایرانی در این مسابقات، آن را با عملکرد 10 کشور برتر دنیا مورد مقایسه قرار دهند. یافته ها: از مهم ترین یافته های این پژوهش می توان به نوسانات عملکرد ایران در این مسابقات اشاره کرد، به طوری که با در نظر نگرفتن دو دوره عدم حضور ایران در این مسابقات عملکرد فاقد ثبات بوده و سینوسی شکل می باشد. رشته های تکواندو، دوومیدانی، جودو و کشتی از رشته های مدال آور ایران در مسابقات سیزم می باشند. در رده بندی کلی ایران به عنوان پانزدهمین کشور در رنکینگ مدالی قرار گرفته است. نتیجه گیری: در سال های اخیر توجه به ورزش نیروهای مسلح کشور افزایش یافته است و شاهد برنامه ریزی های مختلف در این حیطه بوده ایم. در این راستا افزایش تعامل تربیت بدنی نیروهای مسلح با فدراسیون های ورزشی و برگزاری اردوهای مشترک از یک طرف و سامان یافتن ورزش نیروهای مسلح و باشگاه های ورزشی این نهاد از طرف دیگر، نقش پررنگی در ارتقا ورزش نظامی داشته است.
۲.

نوآوری در فعالیت های ورزشی ویژه سالمندان با رویکرد فراغت فعال(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: فراغت فعال نوآوری ورزش سالمندان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 394 تعداد دانلود : 13
فراغت فعال فرصتی مناسب برای گذران زندگی به شیوه ای مطلوب برای تمامی سنین به ویژه سالمندان است که جامعه آن ها را افرادی بی تحرک و منزوی تلقی می کند. هدف از انجام این تحقیق شناسایی روش های نوآورانه برای مشارکت سالمندان در فعالیت های ورزشی اوقات فراغت است. این مطالعه از نوع مطالعات ثانویه است و روش اجرای آن، مرور بهترین شواهد است. جمع آوری منابع با استفاده از موتورهای Google Scholar،Science direct ، SCOPUS ,PubMed ProQuestوResearch Gate صورت گرفت. یافته های این تحقیق نشان دهنده فواید فعالیت های فراغتی- ورزشی به منظور بهبود شرایط عمومی سالمندان است. حمایت اجتماعی و دولتی از این گروه سنی برای مشارکت سالمندان در فعالیت های فراغتی- ورزشی بسیار ضروری است و می توان با طراحی صحیح فضای مناسب برای سالمندان و یا طراحی زمین های ورزشی، زمینه ای مناسب برای مشارکت فعال سالمندان در ورزش ایجاد کرد. در گام بعدی استفاده از تکنولوژی و بهره گیری از بازی های ورزشی نیز می تواند به فراغت فعال سالمندان کمک کند. بر اساس یافته های تحقیق پیشنهاد می شود، ذینفعان با نوآوری در طراحی فضاها، امکانات، تجهیزات مناسب ورزشی و بهره وری مناسب از تکنولوژی در اوقات فراغت سالمندان، در جهت بهبود شرایط و عملکرد آن ها گام بردارند.
۳.

الگوی توانمندی دولت الکترونیک بر ارتقاء اعتماد سازمان و نقش تعدیل گر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توانمندی دولت الکترونیک اعتماد نهادی سازمانی مسئولیت پذیری اجتماعی کارشناسان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 614 تعداد دانلود : 65
هدف مطالعه حاضر، تعیین الگوی توانمندی دولت الکترونیک بر ارتقاء اعتماد سازمان و نقش تعدیل گر مسئولیت پذیری اجتماعی در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان می باشد. این مطالعه توصیفی - همبستگی بر روی 110 نفر از کارشناسان وزارت ورزش و جوانان که بصورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه های جمعیت شناختی، دولت الکترونیک، اعتماد سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان بوده است. روایی صوری محتوا به روش کیفی و همگرایی پرسشنامه ها و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ به مقدار 8/0 و پایایی مرکب تایید شد. داده های جمع آوری شده، در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18، و پی ال اس نسخه 23 تحلیل شد. مقادیر آماره t برای ارتباط دولت الکترونیک با اعتماد سازمانی با نقش تعدیلگر مسئولیت پذیری اجتماعی به مقدار 34/18 مثبت بوده و معنادار گزارش شد. مقادیر ضرایب استاندارد مسیر دولت الکترونیک بر مسئولیت پذیری اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی بر اعتماد سازمانی و دولت الکترونیک بر اعتماد سازمانی با واسطه مسئولیت پذیری اجتماعی514/0 مثبت گزارش شد. همبستگی مثبت و معنادار بین توانمندی دولت الکترونیک بر ارتقاء اعتماد سازمانی وجود دارد. متغیر مسئولیت پذیری اجتماعی در رابطه بین توانمندی دولت الکترونیک بر اعتماد سازمانی نقش تعدیلگر نسبی را ایفا می کند.
۴.

تدوین مدل عوامل موثر بر مدیریت بحران با رویکرد پدافند غیر عامل؛ مورد مطالعه: سازمان های ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سازمان ورزشی فرهنگ سازمانی تسهیم دانش پدافند غیرعامل مدیریت بحران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 866 تعداد دانلود : 67
امروزه سازمان های ورزشی با بحران های متعددی مواجه هستند به گونه ای که ریشه یابی بحران و شیوه مدیریت آن با استفاده از رویکرد پدافند غیرعامل از اهمیت زیادی برخوردار شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل عوامل موثر بر مدیریت بحران با رویکرد پدافند غیرعامل در سازمان های ورزشی اصفهان انجام شده است. روش این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع تحقیقات، توصیفی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان سازمان ورزش شهرداری، کارکنان باشگاه های حرفه ای و کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان اصفهان بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 152 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه و تحلیل داده ها با به کارگیری مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد. فرهنگ سازمانی (با سه مولفه درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و رسالت)، تسهیم دانش به عنوان متغیرهای پیش بین و چابکی در مقابله با حوادث و کنترل شرایط بحرانی با رویکرد پدافند غیرعامل به عنوان متغیر های ملاک تحقیق وارد مدل شدند. نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی از طریق تاثیر بر تسهیم دانش( ضریب تاثیر 742/0و معناداری 3/16) بر چابکی در مقابله با سوانح تاثیرگذار است. همچنین تسهیم دانش نیز بر چابکی در مقابله با حوادث ( ضریب تاثیر 344/0و معناداری 85/2) اثرگذار است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی و تسهیم دانش تأثیر بسزایی در ایجاد چابکی در مقابله با سوانح با رویکرد پدافند غیرعامل دارند. از این رو تدوین الگوی مستندسازی تجربه ای، به کارگیری داده کاوی، افزایش تعلق سازمانی کارکنان و مدیران دانش محور از جمله توصیه های کاربردی به مدیران به منظور چابک سازی سازمان برای مدیریت بحران در سازمانهای ورزشی باشد.
۵.

شناسایی و تبیین عوامل موثر بر کمال گرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کمال گرایی مدیران مربیان ورزشکاران ورزش حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 475 تعداد دانلود : 303
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تبیین عوامل موثر بر کمال گرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش تحلیل توصیفی-اکتشافی و در روش پیمایشی قابل حصول بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان دانشگاه در زمینه رفتار سازمانی و در بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران، مربیان و مدیران ورزش حرفه ای کشور بود.نمونه آماری در بخش کمی با استفاده از جدول مورگان 353 نفر تعیین گردید که پس از برگشت 374 پرسشنامه بدون خدشه مشاهده شدتجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مصاحبه و در بخش کمی با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 و AMOS مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که با توجه به میانگین رتبه ها، متغیر عوامل موثر فردی دارای بالاترین رتبه، و متغیر محیطی، بین فردی و سازمانی دارای کمترین رتبه در بین متغیرها می باشد. یافته ها نشان داد که مدل عوامل موثر بر کمال گرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور دارای برازش مطلوب بود. همچنین یافته ها نشان داد که بین میزان کمال گرایی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور تفاوت معنی داری وجود ندارد.
۶.

ارتباط برند کارفرما و مزیت رقابتی با نقش میانجی کیفیت خدمات در باشگاه های ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: برند کارفرما مزیت رقابتی کیفیت خدمات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 263 تعداد دانلود : 568
پژوهش حاضر باهدف بررسی ارتباط بین برند کارفرما با مزیت رقابتی با نقش میانجی کیفیت خدمات در باشگاه های ورزشی دولتی و خصوصی شهر سنندج انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان باشگاه های ورزشی خصوصی و دولتی شهرستان سنندج بود که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 202 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه مزیت رقابتی لی (2006)، برند کارفرما برتون و همکاران (2005) و کیفیت خدمات لیو (2008) استفاده شد. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس در دو سطح توصیفی و استنباطی با (05/0≥p) انجام گرفت. نتایج نشان داد بین مؤلفه های برند کارفرما با مزیت رقابتی رابطه (0.797 r =) معناداری وجود دارد، ضمناً متغیر کیفیت خدمات در ارتباط بین برند کارفرما و مزیت رقابتی به عنوان متغییر میانجی نقش معناداری داشت (05/0≥P). همچنین بین کیفیت خدمات باشگاه های ورزشی دولتی و خصوصی شهر سنندج اختلاف معناداری وجود دارد نشان داد که بین برند کارفرما با مزیت رقابتی ارتباط معناداری وجود دارد.
۷.

آزمون مدل مفهومی عملکرد سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ارتباطات سازمانی صلاحیت های حرفه ای کارآفرینی عملکرد سازمانی وزارت ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 576 تعداد دانلود : 436
هدف از تحقیق حاضر آزمون مدل مفهومی عملکرد سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان  جمهوری اسلامی ایران با تعداد 901 نفر  بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 269 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند ابزار جمع آوری داده ها،چهار پرسشنامه ی استاندارد ارتباطات سازمانی تسلیمی (1394) با 24 گویه، صلاحیت حرفه ای احمدی بالادهی (1396) با 30 گویه، ارزیابی عملکرد زارعی رباط(1393) با 17 گویه و پرسشنامه کارآفرینی علیپور شیرسوار (1392)  با 22 سوال در مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط 6 نفراز اساتید دانشگاهی تایید شد. روش تحقیق توصیفی - همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. روایی سازه پرسشنامه ارتباطات سازمانی با ضریب آلفای کرونباخ 849/0 و ضریب پایایی 765/0 ، پرسشنامه صلاحیت حرفه ای با ضریب آلفای کرونباخ 702/0 و ضریب پایایی ترکیبی 834/0 ، کارآفرینی سازمانی 867/0 و ضریب پایایی ترکیبی 818/0 و پرسشنامه عملکرد کارکنان با ضریب آلفای کرونباخ 865/0 و ضریب پایایی ترکیبی 756/0 تایید شد. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ارتباطات سازمانی با ضریب مسیر 547/0  و صلاحیت های حرفه ای با ضریب مسیر 7/0 و کارآفرینی با ضریب مسیر 577/0 بر عملکرد سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان اثر معناداری دارد. به مسئولین سازمان ورزش و جوانان پیشنهاد می شود جهت تقویت و توسعه ارتباطات سازمانی از سیستم باز ارتباطات سازمانی و برای تقویت و توسعه کارآفرینی و صلاحیت های حرفه ای خود، مهارت های عملکردی و رفتاری و همچنین توانایی های تخصصی و بین فردی خود را بهبود بخشند تا به تبع آن مدیریت مؤثر و کارآمد حاصل شود.