چکیده

هدف از این پژوهش، ارتباط انجمن هواداران فوتبال با رفتار وفاداری با نقش میانجی تشریفات شخصی و اجتماعی و ارزش ادراک شده بود. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی می باشد که شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش هواداران لیگ برتر فوتبال در سال1400-1401 بودند با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد نمونه با جدول مورگان به تعداد 384 نفر انتخاب شدند. شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه وفاداری هواداران ورزشی بایر و همکاران (2008)، پرسشنامه تشریفات شخصی و اجتماعی فاضل حسن و همکاران (2021) ، پرسشنامه انجمن هوادارن ورزشی فاضل حسن و همکاران (2021) و پرسشنامه ارزش ادراک شده اگرت و اولاگا (۲۰۰۲)مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد ارزش درک شده مشترک در ارتباط بین انجمن هواداران با رفتار وفاداری نقش میانجی دارد؛ اما متغیر تشریفات فردی و اجتماعی این نقش را ایفا نمی کند. همچنین مدل ساختاری پژوهش با توجه به مقدار شاخص45/0GOF= نشان از برازش مطلوب داشت. لذا توصیه می شود مدیران تیم های ورزشی برای ایجاد رفتار وفاداری در انجمن های هواداران ورزشی تیم های فوتبال ارزش ایجاد شده در ذهن هوادار را به صورت تصویر مطلوبی خلق نمایند.

the relationship between the Football Fans Association and loyalty behavior with the mediating role of personal and social ceremonies and the perceived customer value

The aim of this research was to relate the association of football fans with loyalty behavior with the mediating role of personal and social rituals and perceived value. The research method is a descriptive-correlation type, which is carried out in the field. The statistical population of the research was the fans of the premier football league in 1400-1401. Due to the unlimited statistical population, 384 people were selected using the Morgan table. A multi-stage cluster sampling method was used. The research tools include Bayer et al.'s sports fan loyalty questionnaire (2008), Fazel Hassan et al.'s personal and social rituals questionnaire (2021), Fazel Hassan et al.'s sports fan association questionnaire (2021) and Eggert and Olaga's (2002) perceived value questionnaire. were used The research results showed that shared perceived value plays a mediating role in the relationship between fan associations and loyalty behavior; But the variable of individual and social rituals does not play this role. Also, the structural model of the research showed good fit according to the value of GOF = 0.45. Therefore, it is recommended that managers of sports teams create a favorable image of the value created in the fan's mind in order to create loyal behavior in football fan associations.

تبلیغات