چکیده

گردشگری ورزشی درایران باچالش های متعددی رو به رو می باشد.علی رغم تلاش ها درراستای رفع موانع و شناساندن ظرفیت های این حوزه ازگردشگری درکشور،هنوز تاکارآمد شدن آن فاصله است.در این میان آنچه مورد نیاز است، رویکرد مدیریت یکپارچه در جهت توسعه این صنعت می باشد.پژوهش حاضر از نوع آمیخته( کیفی-کمی) با رویکرداکتشافی است. دربخش کیفی جهت جمع آوری داده هااز مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تعداد20نفر ازخبرگان درحوزه های گردشگری و مدیریت ورزشی،جغرافیا از طریق نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند.همچنین تحلیل داده ها در این بخش با وام گیری از نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزر صورت گرفت. در بخش کمی ابزارجمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساختهءحاصل از بخش اول که روایی آن طبق نظراساتید و پایایی براساس ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید.براساس کدگذاری سه مرحله ای یافته ها نشان دهنده24متغیر در8عامل اصلی؛سیاستی_برنامه ای،وظیفه ای،مدیریتی،قانونی،نهادی،ساختاری،ابزارومنابع،ذینفعان بود.شناسایی عوامل موثرپژوهش ازطریق آزمون های آماریtتک نمونه ای، الویت بندی شاخص ها به کمک پرسشنامه زوجی ای اچ پی انجام شد. تحلیلهای آماری بااستفاده از نرم افزارهای اس پی اس و اکسپرت چویس صورت گرفت.نتایج پژوهش حاضرنشانگرتعددمراکز تصمیم گیرنده درگردشگری ورزشی بودکه با رفع خلاءهای قانونی، تحلیل نارسایی های قوانین و تلاش در ایجاد ظرفیت های نوین قانونگذاری همچنین سهم بندی وظایف در حوزه گردشگری ورزشی به همراه فرهنگ غنی ایران و بودجه ریزی تخصصی می توان به تبیین و تدوین سیاستگذاری ها و برنامه های جامع تاکسب هم افزایی اقدام نمود ودرنهایت قالب اصلی مدیریت یکپارچه دراین حوزه طرح ریزی گردد.

Identification and prioritization of integrated management indicators in Iran's sports tourism industry

Sports tourism in Iran is facing many challenges.In spite of the efforts to remove the obstacles and identify the capacities of this field of tourism in the country,there is still a long way to its effectiveness.What is needed is an integrated management approach towards the development of this industry.The current research is of a mixed type(qualitative-quantitative)with an exploratory approach.In the qualitative section, semi-structured interviews were used to collect data, and20experts in the fields of tourism,sports management,and geography were selected through snowball sampling.Also,data analysis in this section was carried out by borrowing from the foundational data theory and approach.Glazer took place.In the quantitative part,the data collection tool is a researcher-made questionnaire from the first part,the validity of which was determined according to the opinions of the professors and the reliabilitywas determined based on Cronbach's alpha coefficient.Based on the three-stage coding,the findings show24variables in8main factors:political-programmatic,duty,managerial,legal.Institutional, structural,tools and resources were thebeneficiaries.Identification of the effective factors of the research was done through one-sample statistical tests, prioritization of indicators was done with the help of theAHPpaired questionnaire.Statistical analyzes were carried out usingSPSand Expert Choice software.The results of the present study indicated the multiplicityof decision-making centersin sports tourism,by removing legal gaps, analyzing the shortcomings of laws and efforts to create new legislative capacities,as well as the allocation of duties in the field of tourism.Sports,together with Iran's rich culture and specialized budgeting,it is possible to explain and compile comprehensive policies and programs to gain synergy,and finally,the main form of integrated management in this field can be planned.

تبلیغات