مطالعات روان شناسی ورزشی

مطالعات روان شناسی ورزشی

مطالعات روان شناسی ورزشی تابستان 1396 شماره 20 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مقایسة اضطراب رقابتی و ترس از شکست در پست های مختلف فوتبال(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اضطراب رقابتی بدنی/شناختی اعتماد به نفس ترس از شکست

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی آموزش و پژوهش در روانشناسی ورزشی
تعداد بازدید : 948 تعداد دانلود : 156
هدف این پژوهش مقایسة اضطراب رقابتی و ترس از شکست در پست های مختلف فوتبال بود. تعداد 55 بازیکن فوتبال به صورت تصادفی از میان بازیکنان حاضر در لیگ دو آزادگان انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسش نامه های اضطراب رقابتی ماتنز و ترس از ارزیابی شکست در عملکرد جمع آوری شد. نتایج نشان داد در ابعاد اضطراب رقابتی بین پست های مختلف اختلاف معناداری وجود دارد (دوازه بانان اضطراب شناختی و بدنی بیشتر و اعتماد به نفس کمتری دارند). در بُعد ترس از شکست بین پست های مختلف اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین، بین ابعاد اضطراب رقابتی و ترس از شکست همبستگی معناداری وجود دارد، به عبارتی دیگر کاهش اضطراب شناختی و بدنی باعث کاهش ترس از شکست و برعکس می شود و کاهش اعتماد به نفس افزایش ترس از شکست را در پی دارد. .
۲.

رابطة بین سطح مهارت های روانی بازیکنان فوتبال نوجوان نخبه و میزان بروز آسیب های ورزشی: مطالعه آینده نگر(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آسیب های ورزشی مهارت های روانی پرسش نامة اومست 3 فوتبال

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی آسیب شناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی آموزش و پژوهش در روانشناسی ورزشی
تعداد بازدید : 45 تعداد دانلود : 591
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة بین سطح مهارت های روانی بازیکنان جوان فوتبال و بروز آسیب های ورزشی بود. بدین منظور، 66 بازیکن 16 14 سال از چهار تیم فوتبال در این پژوهش شرکت نمودند. پیش از شروع فصل مسابقات، این بازیکنان پرسش نامة اومست 3 را که 12 محور مهارت های روانی را اندازه گیری می کند، تکمیل نمودند. سپس، آسیب های این بازیکنان در طول یک فصل به صورت آینده نگر توسط تیم پزشکی ثبت گردید. لازم به ذکر است که میزان شیوع آسیب ها برابر با 7/8 آسیب در هر 1000 ساعت فعالیت بود. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان می دهد که نمرة مجموع آزمون اومست 3 و نمرة مهارت های روان تنی و هدف گزینی ارتباط معناداری با وقوع آسیب های بازیکنان دارد؛ اما در سایر زیرمحورها ارتباط معناداری مشاهده نمی شود. همچنین، یافته ها حاکی از آن است که مهارت های روانی می توانند وقوع آسیب های ورزشی را پیش بینی کنند؛ ازاین رو، توصیه می شود در تدوین برنامه های پیشگیری از آسیب های ورزشی به این ریسک فاکتورها توجه شود.
۳.

ویژگی های روان سنجی نسخة فارسی مقیاس هدف مداری در فعالیت بدنی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: روایی پایایی تکلیف مداری خودمداری فعالیت بدنی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی آموزش و پژوهش در روانشناسی ورزشی
تعداد بازدید : 520 تعداد دانلود : 166
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روان سنجی نسخة فارسی مقیاس هدف مداری در فعالیت بدنی بود. تعداد 294 مرد و زن به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای از باشگاه های ورزشی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، مقیاس هدف مداری در فعالیت بدنی بود که خرده مقیاس های تکلیف مداری و خودمداری را شامل می شد. جهت آزمون روایی سازه نیز از تحلیل عامل تأییدی استفاده گردید و پایایی پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ تحلیل گشت که ضرایب پایایی آلفای کرونباخ برای عوامل تکلیف مداری و خودمداری به ترتیب معادل (78/0) و (90/0) به دست آمد. شاخص های برازش تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم نشان می دهد که شاخص های مطلق (96/0= GFI و 13/2= χ 2/df)، تطبیقی (98/0= CFI و 96/0= TLI) و مقتصد (60/0= PNF ، 61/0= PCFI و 06/0= RMSEA) در دامنه قابل قبولی قرار دارند. در مجموع، نسخة فارسی مقیاس هدف مداری در فعالیت بدنی با دو عامل مورد تأیید قرار می گیرد.
۴.

تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیش فعالی در کودکان 10-5 سال(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کودکان اختلال توجه/ بیش فعالی یوگا نوروفیدبک

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی آموزش و پژوهش در روانشناسی ورزشی
تعداد بازدید : 159 تعداد دانلود : 834
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیش فعالی در کودکان 10 5 سال شهرستان میبد بود. در این پژوهش کارآزمایی بالینی که با طرح پیش آزمون پس آزمون اجرا گردید، 48 کودک مبتلا به اختلال توجه/ بیش فعالی به صورت تصادفی خوشه ای به چهار گروه مساوی یوگا، نوروفیدبک، نوروفیدبک یوگا و کنترل تقسیم شدند. گروه های تمرینی به مدت هشت هفته به تمرین پرداختند (برنامه تمرینی شامل سه جلسه در هفته و هر جلسه60 دقیقه فعالیت بود). به منظور ارزیابی گروه های تمرینی از پرسش نامه کانرز (فرم والدین ) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها نیز آزمون تحلیل کواریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که پس از هشت هفته، کاهش معنا داری در نشانه های اختلال توجه/ بیش فعالی در گروه های آزمایشی مشاهده می شود P<0.05))؛ بدین معناکه درمان با یوگا تأثیر بیشتری نسبت به نوروفیدبک یوگا و نوروفیدبک در بهبود کودکان بیش فعال داشته است .
۵.

روان سنجی نسخه فارسی جدول بازنگری شده عواطف ورزشی: تمایز انگیختگی از اضطراب شناختی در مدل فاجعه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انگیختگی اضطراب شناختی روایی پایایی مدل فاجعه

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی آموزش و پژوهش در روانشناسی ورزشی
تعداد بازدید : 239 تعداد دانلود : 709
پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی های روان سنجی نسخة فارسی "جدول سنجش عواطفورزشیبازنگری شده" که ابزاری کارآمد جهت سنجش احساس انگیختگی و اضطراب شناختی و تمایز آن ها در چهارچوب مدل فاجعه محسوب می شود، انجام گرفت. بدین منظور، 218 ورزشکار (102 مرد و 116 زن) در دو سطح مهارتی ماهر (96 نفر) و کم تجربه (122 نفر) در پنج رشتة ورزشی (تیروکمان، تنیس روی میز، بدمینتون، بسکتبال و والیبال) به صورت هدفمند انتخاب شدند و سه پرسش نامة "جدول سنجش عواطف ورزشی بازنگری شده"، "اضطراب حالتی رقابتی 2" و "اضطراب رقابت ورزشی" را پیش از شروع مسابقه تکمیل نمودند. شایان ذکر است که روایی صوری و محتوایی (91/0) و پایایی زمانی (از طریق ضریب هم بستگی درون طبقه ای به روش آزمون آزمون مجدد برای مؤلفة انگیختگی=77/0و اضطراب شناختی=86/0) تأیید گردید. روایی هم گرا، افتراقی و هم زمان نیز توسط ضریب هم بستگی پیرسون تأیید شد و روایی سازه توسط آزمون تی گروه های مستقل مورد تأیید قرار گرفت؛ بنابراین، نسخة فارسی این ابزار دارای ویژگی های روان سنجی معتبر جهت اندازه گیری احساس انگیختگی و اضطراب شناختی ورزشکاران پیش از مسابقه می باشد.
۶.

تاثیر شدت تمرینات هوازی و بی هوازی بر میزان تکانشگری مردان جوان ورزشکار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تمرینات هوازی تمرینات بی هوازی تکانش گری مردان جوان ورزشکار

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی روانشناسی تمرینات و مسابقات
تعداد بازدید : 858 تعداد دانلود : 945
هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر شدت تمرینات هوازی و بی هوازی بر میزان تکانشگری در مردان جوان ورزشکار بوده است. تعداد 66 ورزشکار با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و بر اساس شدت تمرینات هوازی و بی هوازی،37 ورزشکار در گروه بی هوازی و 29 ورزشکار در گروه هوازی قرار گرفتند. 35 فرد غیرورزشکار نیز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. میزان تکانشگری همه شرکت کنندگان به واسطه پرسش نامه تکانش گری بارت، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان ورزشکار در همه عوامل پرسش نامه و نیز در نمره کل، اختلاف معناداری با غیر ورزشکاران دارند. در مقایسه ورزشکاران هوازی و بی هوازی نیز مشخص شد که عوامل مرتبه اول توجه و مداومت در ورزشکاران هوازی به میزان قابل توجهی کمتر از ورزشکاران بی هوازی می باشد. به طور خلاصه می توان گفت که ورزش های هوازی و بی هوازی در کاهش میزان تکانشگری نقش ایفا می کند.
۷.

پیش بینی تفکر خلاف واقع بر اساس خلق و خوش بینی: مطالعة لیگ دو و میدانی مردان ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تفکر خلاف واقع خلق خوش بینی نظریه نورم نظریه عملکردی تفکر خلاف واقع

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی روانشناسی تمرینات و مسابقات
تعداد بازدید : 581 تعداد دانلود : 86
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی تفکر خلاف واقع بر اساس خلق و خوش بینی در لیگ دو و میدانی مردان در سال (1393) بود. آزمودنی ها را 92 دوندة لیگ دو و میدانی تشکیل دادند که طبق جدول مورگان از میان 118 دونده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از سه پرسش نامة "برومرز"، "جهت گیری زندگی" و " تفکر خلاف واقع برای رخدادهای منفی" استفاده گردید. یافته ها نشان می دهد که تفکر خلاف واقع رو به پایین با آرامش و خوش بینی، تفکر خلاف واقع رو به بالای بدون ارجاع با خشم و افسردگی و تفکر خلاف واقع رو به بالای خود ارجاع با تنش دارای ارتباط مثبت و معنادار می باشد. به عبارت دیگر، ابعاد خلق می توانند جهت تفکر خلاف واقع را پیش بینی نمایند. همچنین، تفکر رو به بالا که بر پیامدهایی بهتر از آنچه اتفاق افتاده است، متمرکز می باشد، منجر به بروز هیجانات منفی می شود؛ اما تفکر رو به پایین به دلیل آن که بر پیامدهایی بدتر از آنچه اتفاق افتاده است، متمرکز می باشد، باعث بروز هیجانات مثبت می شود.
۸.

ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس های بازپردازش ویژه تصمیم و حرکت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازپردازش ویژه تصمیم بازپردازش ویژه حرکت روایی سازه هم سانی درونی ورزشکار

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی آموزش و پژوهش در روانشناسی ورزشی
تعداد بازدید : 281 تعداد دانلود : 97
هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس های بازپردازش ویژه تصمیم و حرکت بود. نسخه اصلی مقیاس بازپردازش ویژه تصمیم دارای 13 گویه و دو خرده مقیاس بازپردازش تصمیم و نوشخوار فکری تصمیم بوده و نسخه اصلی مقیاس بازپردازش ویژه حرکت دارای 10 گویه و دو خرده مقیاس بازپردازش حرکتی هوشیار و خودآگاهی حرکتی است. جهت انجام پژوهش 239 پرسش نامه توسط ورزشکاران 18 تا 35 ساله تکمیل گردید و به منظور بررسی روایی سازه و برازش مدل های اندازه گیری از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گشت. پایایی مقیاس ها نیز با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه گردید. همچنین، جهت بررسی پایایی زمانی با استفاده از روش آزمون آزمون مجدد از ضریب هم بستگی درون طبقه ای استفاده گردید. یافته ها نشان می دهد که نسخه فارسی مقیاس ها از مدل دوعاملی هر دو مقیاس حمایت کرده و روایی و پایایی مقیاس ها تأیید می شود؛ در نتیجه، امکان استفاده از نسخه های فارسی جهت سنجش تمایل ورزشکاران به بازپردازش در محیط های رقابتی فراهم می گردد.
۹.

بررسی رابطه علی رهبری موثق با عملکرد تیمی: نقش میانجی سرمایه روان شناختی (مورد مطالعه: فوتسالیست های منطقه آزاد چابهار)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری موثق سرمایه روان شناختی عملکرد تیمی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی روانشناسی تمرینات و مسابقات
تعداد بازدید : 622 تعداد دانلود : 741
هدف از این پژوهش بررسی رابطه علی رهبری موثق و عملکرد تیمی با توجه به نقش میانجی سرمایة روان شناختی در فوتسالیست های منطقه آزاد چابهار بود. روش پژوهش توصیفی هم بستگی بوده و به روش تحلیل مسیر انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کلیه فوتسالیست های منطقه آزاد چابهار که در مسابقات این منطقه شرکت داشتند، تشکیل دادند. شایان ذکر است که داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامه های استاندارد رهبری موثق، سرمایةروان شناختی و عملکرد تیمی گردآوری شد و در دو سطح آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد) و استنباطی (ضریب هم بستگی پیرسون، تحلیل مسیر و آزمون سوبل) با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس و لیزرل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان می دهد که بین رهبری موثق و عملکرد تیمی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق سرمایةروان شناختی رابطه وجود دارد. در حقیقت، مربیان تیم ها می توانند با ایجاد زمینه مناسب برای رهبری و سرمایة روان شناختی، شاهد عملکرد خوبی باشند.
۱۰.

اثر تمرین مقاومتی بر تصویر بدنی، اختلال خوردن و عملکرد جنسی زنان لاغر(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فعالیت بدنی تصویر بدنی اختلال خوردن عملکرد جنسی لاغر

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی روانشناسی ورزشی آموزش و پژوهش در روانشناسی ورزشی
تعداد بازدید : 966 تعداد دانلود : 14
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر تمرینات مقاومتی بر تصویر بدنی، اختلال خوردن و عملکرد جنسی زنان لاغر غیر ورزشکار بود. بدین منظور، 26 زن لاغر غیر ورزشکار با عملکرد جنسی پایین به صورت در دسترس انتخاب شدند و با آرایش تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت هشت هفته در تمرینات مقاومتی شرکت نمود و گروه کنترل در طول این مدت به فعالیت های روزانة خود پرداخت . لازم به ذکر است که هر دو گروه پرسش نامه های نگرش فرد در مورد تصویر بدنی، نگرش نسبت به تغذیه و عملکرد جنسی زنان را به صورت پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند و داده ها با استفاده از کوواریانس چندمتغیره تحلیل گردید. نتایج حاکی از اثر مثبت تمرینات مقاومتی بر شاخص تودة بدنی، تصویر بدنی و عملکرد جنسی می باشد؛ اما این تمرینات بر اختلال خوردن تأثیری نداشته است. بر اساس نتایج ، تمرینات مقاومتی برای بهبود تصویر بدنی و افزایش عملکرد جنسی زنان لاغر غیر ورزشکار پیشنهاد می شود.
۱۱.

بررسی تأثیر روش های معرفی روتین، تصویرسازی و ترکیبی بر اجرا و بازنمایی ذهنی سرویس موجی والیبال(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تصویرسازی معرفی روتین بازنمایی ذهنی فرایندهای شناختی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی رفتار حرکتی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی رفتار حرکتی یادگیری حرکتی
تعداد بازدید : 154 تعداد دانلود : 235
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش های معرفی روتین، تصویرسازی و ترکیبی بر اجرا و بازنمایی ذهنی سرویس موجی والیبال بود. بدین منظور، 40 دختر به صورت تصادفی به چهار گروه معرفی روتین، تصویرسازی، ترکیبی و کنترل تقسیم شدند. پس از پیش آزمون، شرکت کنندگان بر اساس گروه بندی مربوطه، تکلیف را به مدت هفت روز (هر روز پنج بلوک 10 کوششی) تمرین نمودند. یک هفته پس از آخرین روز تمرین، شرکت کنندگان پس آزمون را انجام دادند. نتایج نشان می دهد که گروه ترکیبی نسبت به دو گروه تجربی دیگر عملکرد بهتری داشته است. گروه معرفی روتین نیز نسبت به گروه تصویرسازی عملکرد بهتری را نشان می دهد. با این حال، در متغیر بازنمایی ذهنی، گروه تصویرسازی نسبت به دو گروه دیگر بازنمایی ساختاریافته تری داشته است. علاوه بر این، گروه ترکیبی نسبت به گروه معرفی روتین از بازنمایی ساختاریافته تری برخوردار می باشد. این نتایج با توجه به مکانیزم های زیربنایی این روش های تمرینی مورد بحث قرار گرفته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴