۱. بررسی میزان و عوامل موثر بر برخورداری کتابداران از مهارت های ارتباطی: مطالعه موردی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد نویسنده: ساناز رهنما سید رحمت الله فتاحی محمدحسین دیانی منبع: پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات دوره ۳۰ بهار ۱۳۹۴ شماره ۳ (پیاپی ۸۱) کلید واژه ها: مهارت های ارتباطی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد تعامل بین فردی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها کتابداران و کارمندان کتابخانه حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم کتابداری موضوعات خاص و کتابخانه ها و کتابداری حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۱۴۱۲ چکیده تعداد دانلود : ۷۴۶ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مهارت های ارتباطی کتابداران و شناسایی عوامل موثر بر آن انجام شده است. روش شناسی: روش این پژوهش پیمایشی و از پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، همه کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد می باشد. یافته ها: مهمترین عوامل موثر بر تعامل بین فردی از دیدگاه کتابداران ابتدا عوامل سازمانی و پس از آن عوامل محیطی، فردی و فرهنگی است. همچنین بین متغیرهای ""میزان تحصیلات"" و ""تجربه"" کتابداران با میزان برخورداری آنان از مهارت های ارتباطی رابطه معناداری وجود ندارد. افزون بر آن، وضعیت برخورداری کتابداران از مهارت های ارتباطی در حوزه های تحصیلی چهارگانه دانشگاه (علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، و کشاورزی)، در یک سطح بوده و تفاوت معناداری در این رابطه مشاهده نشد. در پایان توصیه هایی برای توسعه مهارت های ارتباط بین فردی در میان جامعه کتابداران داده شده است.
۲. بررسی رابطه ارتباطات علمی و رسانه ها با تأکید بر رسانه های اجتماعی نویسنده: مهناز شمسی مریم سلیمانی منبع: کتاب مهر پاییز و زمستان ۱۳۹۴ شماره ۱۷ و ۱۸ کلید واژه ها: رسانه ها ارتباطات علمی رسانه های اجتماعی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی شبکه های اطلاعاتی و کامپیوتری حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۱۲۵۰ چکیده تعداد دانلود : ۲۶۵۲ با توجه به تأثیر رسانه ها، به ویژه رسانه های اجتماعی، در جریان یافتنِ علم در جامعه و شکل گیری و تداوم ارتباطات علمی، در پژوهش حاضر به بررسی رابطه ارتباطات علمی و رسانه ها با تأکید بر رسانه های اجتماعی پرداخته شده است. این پژوهش به روش کتابخانه ای صورت گرفته و رابطه هر یک از رسانه های اجتماعی به عنوان متغیر مستقل در روند ارتباطات علمی، که متغیر وابسته پژوهش است، بررسی شده است. در این پژوهش از میان انبوه رسانه های اجتماعی فقط شش مورد بررسی شده است. شبکه های اجتماعی، ویکی ها، فروم ها، وبلاگ ها، پادکست ها، کامیونیتی های محتوایی از جمله رسانه های اجتماعی جدید در عصر ارتباطات و اطلاعات اند که امکان تبادل و انتقال اطلاعات را در کنار رسانه های سنتی، مثل کتاب و مجله، فراهم کرده اند. در ارتباطات علمی مؤلفه هایی مانند فرستنده پیام، گیرنده پیام، ویراستار، منتقد، و سردبیر وجود دارد؛ این مؤلفه ها با عناوین و کاربردهای دیگر در رسانه ها نیز دیده می شوند و هر یک عملکرد خاصی در ایجاد و تقویت ارتباطات علمی دارند. رسانه های اجتماعی قابلیت ها و ظرفیت های بسیاری دارند، از جمله سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات و از میان بردن محدودیت های زمانی و مکانی؛ این ویژگی ها عامل اثربخش و ضروری در تبادل یافته ها و شکل گیری روابط علمی قوی میان دانشمندان و پژوهشگران به شمار می آیند. لازم به ذکر است که مقاله حاضر در هشتمین همایش ملی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا) با عنوان ""رسانه های اجتماعی در مراکز اطلاع رسانی"" که با حمایت مادی و معنوی انتشارات سوره مهر در آبان ماه سال جاری برگزار گردید، ارائه شده و برای اولین بار در شماره های هفدهم و هجدهم فصلنامه کتاب مهر منتشر می گردد.
۳. ارزیابی پایگاه های وب دولتی ایران در سه سطح اطلاعات، ارتباطات و تراکنش؛ مقایسه ی دو دوره ی 1384 و 1389 نویسنده: مهدی منتظرقائم میترا شمسی منبع: پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات دوره ۳۱ پاییز ۱۳۹۴ شماره ۱ (پیاپی ۸۳) کلید واژه ها: ایران ارتباطات اطلاعات حکومت الکترونیک ارزیابی پایگاه های وب دولتی تعامل و تراکنش حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی اطلاعات (به طور عام) حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه های الکترونیکی انواع منابع الکترونیکی پایگاه های اطلاعاتی حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی سایت های کتابداری و اطلاعاتی وب سنجی تعداد بازدید : ۵۹۷ چکیده تعداد دانلود : ۲۸۶ پژوهش حاضر با بررسی پایگاه های وب دولتی در قالب مطالعه ی طولی، سیر رشد جنبه ای از حکومت الکترونیک را در ایران رصد کرده است. پایگاه های وب به عنوان جلوه ای از حکومت الکترونیک و میانجی شهروندان ایرانی و حکومت در نظر گرفته شده است. این مقاله با ارایه ی الگویی برای ارزیابی پایگاه های وب دولتی در سه سطح اطلاعاتی، ارتباطی (تعاملی) و تراکنشی، به بررسی مقایسهای پایگاه وب دستگاه های دولتی ایران در دو دوره ی زمانی بهمن 1384 و بهمن و اسفند 1389 پرداخته است. مدل ارزیابی این مقاله یک مدل سه مرحله ای تکاملی بوده که از «مدل تحلیل حکومت الکترونیک یونسکو» ایده گرفته است. در مدل پژوهش حاضر، حکومت الکترونیک «به مثابه کاربرد فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در حکومت و تغییرات ایجادشده در ساختار، ماهیت و نحوه عملکرد حکومت» تعریف شده است.16 مقوله و مجموعا 61 زیرمقوله در سه سطح یادشده برای ارزیابی 51 پایگاه وب دولتی در دوره ی اول و 41 پایگاه وب در دوره ی دوم به کار رفته است. بر اساس یافته های این پژوهش، پایگاه های وب دولتی ایران به وی&zwj&zwjژه در دوره ی اول پژوهش، در نخستین پله های حکومت الکترونیک قرار داشته اند و شواهد اندکی وجود داشته که نشان بدهد حرکتی خارج از مرحله ی انتشار اطلاعات در میان آنها صورت گرفته است. گذشت بیش از پنج سال از زمان بررسی دوره ی اول پژوهش، تغییر چندانی را در سطح پایگاه های وب دولتی نشان نداده است. بر این اساس، همچنان تعداد اندکی از پایگاه های وب از قابلیتها و گزینه های تعاملی برخوردار بوده و درصد اندکی از آنها وارد سطح دوم، یعنی ارتباطات شده اند.
۴. مطالعه کمی و کیفی مقالات فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی از سال 1391-1387 نویسنده: زینب ابراهیمی میلاجردی نصرت ریاحی نیا منبع: تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی دوره ۲۰ پاییز ۱۳۹۳ شماره ۷۸ کلید واژه ها: تحلیل محتوا تحلیل استنادی ارزیابی کمی و کیفی فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم کتابداری موضوعات خاص و کتابخانه ها و کتابداری تاب سنجی،علم سنجی تعداد بازدید : ۸۴۳ چکیده تعداد دانلود : ۳۳۸ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقالات 18 شماره از نشریه علمی پژوهشی تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی نوع پیمایشی توصیفی و و با رویکرد کتابسنجی است که در آن از روش تحلیل استنادی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش را 18 شماره «فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی» از ابتدای پاییز 1387 تا پایان زمستان 1391 تشکیل می دهد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان از پایین بودن میزان مشارکت زنان و نقش پر رنگ مردان در تهیه مقالات دارد. دانشگاه تهران بیشترین همکاری علمی را با فصلنامه داشته است. از نظر حوزه تخصصی نویسندگان، میزان همکاری متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و همچنین مدیریت، با فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی بیش از متخصصان حوزه های دیگر بوده است. میانگین تعداد مقالات منتشر شده در هر شماره از فصلنامه 7/7 بوده است. در رابطه با مدت زمان پذیرش مقالات، بیشترین تعداد مقالات در فاصله زمانی 3 2 ماه توسط فصلنامه پذیرفته شده اند. بیشترین مقالات فصلنامه مقالات پژوهشی بوده است. استناد به منابع لاتین و مقالات بیش از سایر انواع منابع ارزیابی شده است. اصالت/ ارزش: نتایج حاصل از مطالعات استنادی و ارزیابی مؤلفه های مورد نظر در مطالعات کتابسنجی می تواند برای طیفی از مخاطبان مجلات از جمله خوانندگان، نویسندگان، مسئولان بخش نشریات کتابخانه ها و دست اندرکاران تهیه فصلنامه حائز اهمیت باشد، زیرا این نوع مطالعات می تواند تصویر روشن تری از وضعیت نشریه مورد نظر نشان دهند.
۵. شناسایی و رتبه بندی زیرساخت های مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانه های دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نویسنده: پیمان جلیل پور مهدی بریاجی منبع: پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی سال چهارم بهار و تابستان ۱۳۹۳ شماره ۱ (پیاپی ۷) کلید واژه ها: کتابخانه های دانشگاهی مدیریت ارتباط با مشتری زیرساخت حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم کتابداری خدمات مرجع در کتابخانه ها حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها(به طور عام) انواع کتابخانه ها دانشگاهی حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها مراجعه کنندگان تعداد بازدید : ۶۴۷ چکیده تعداد دانلود : ۳۰۷ هدف: هدف از این پژوهش بررسی زیرساخت های مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانه های دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است. روش: روش پژوهش پیمایشی، از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه آماری آن را کلیه کتابداران کتابخانه های دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای شامل 54 نفر از آن ها انتخاب و پرسشنامه پژوهش توسط آن ها تکمیل گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه زیرساخت های مدیریت ارتباط با مشتری کین کید (2003) است. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون t استیودنت و آزمون فریدمن مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در فرآیند بررسی و رتبه بندی زیرساخت های مدیریت ارتباط با مشتری بالاترین امتیاز به «فرایند» و پایین ترین امتیاز به «افراد» اختصاص دارد. برای موفقیت در استقرار زیرساخت های مدیریت ارتباط با مشتری، کتابخانه های دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز باید به «افراد» توجّه جدی کنند.
۶. روابط عمومی آنلاین درکتابخانه های دانشگاهی نویسنده: زهرا رجایی مظفر چشمه سهرابی ابراهیم افشار زنجانی منبع: پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی سال چهارم بهار و تابستان ۱۳۹۳ شماره ۱ (پیاپی ۷) کلید واژه ها: کتابخانه های دانشگاهی مدل مفهومی مدل ساختاری روابط عمومی آنلاین دانشگاه های برتر جهان حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه های الکترونیکی حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه های الکترونیکی کتابخانه های دیجیتالی تبادل اطلاعات در کتابخانه های دیجیتالی حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها(به طور عام) انواع کتابخانه ها دانشگاهی تعداد بازدید : ۵۹۶ چکیده تعداد دانلود : ۳۰۲ هدف: ارزیابی فعالیت های روابط عمومی آنلاین در کتابخانه های دانشگاه های برتر جهان به منظور ارائه الگویی ملی برای کتابخانه های دانشگاهی ایران. روش:روش انجام پژوهش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری کتابخانه های 300 دانشگاه برتر جهان بر اساس رتبه بندی علمی شانگ های درسال 2010 است که تعداد 78 دانشگاه انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها چک لیستی محقق ساخته است. یافته ها: فعالیت های روابط عمومی آنلاین در چهار شاخص ارتباطات، تبلیغات، انتشارات، و تحقیقات واحد های روابط عمومی دانشگاه های برتر جهان سنجیده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در بیش ترین تعداد کتابخانه های مورد مطالعه، در زمینه ارتباطات، لینک ارسال نظرات و پیشنهادات، سفارشات و درخواست ها، از کتابدار بپرس، ارتباط با مدیر کتابخانه، سؤالات متداول پرسیده شده، لینک هدایا، اطلاعات تماس کتابخانه، چت و آر. اس. اس؛ در زمینه تبلیغات، موارد معرفی کتابخانه، کتابخانه های اقماری، و خدمات کتابخانه، اطلاعات مربوط به مراسم و رویدادها، ساعات کار، رزومه کارکنان، تازه های کتاب، نمودار سازمانی، شیوه نامه های کتابخانه، معرفی نرم افزار کتابخانه، دسترسی به بانک های اطلاعاتی، دسترسی به نرم افزار کتابخانه، فهرست پیوسته کتابخانه ها، راهنمایی مراجعان، و راهنمایی های موضوعی؛ و در زمینه انتشارات لینک اخبار و دسترسی به اخبار گذشته وجود دارد. بر اساس نتایج تحقیق، الگوی روابط عمومی آنلاین کتابخانه های دانشگاهی ایران در دو مدل مفهومی و ساختاری تدوین گردید.
۷. میزان تخصص گرایی مجله های علمی- پژوهشی علم اطلاعات و دانش شناسی فارسی بر اساس موضوع مقالات منتشر شده بین سال های 1387 تا 1391 نویسنده: حدیثه افضلی پور حمیدرضا جمالی مهمویی منبع: تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی دوره ۲۰ پاییز ۱۳۹۳ شماره ۷۸ کلید واژه ها: تحلیل محتوا علم اطلاعات و دانش شناسی مجلات علمی - پژوهشی تخصص گرایی وابستگی موضوعی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم کتابداری موضوعات خاص و کتابخانه ها و کتابداری تاب سنجی،علم سنجی تعداد بازدید : ۶۱۹ چکیده تعداد دانلود : ۲۴۶ هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان تخصص گرایی مجله های علمی – پژوهشی علم اطلاعات و دانش شناسی فارسی به توزیع فراوانی و پراکندگی موضوعی مقالات این مجله ها طی سال های 1387 تا 1391 پرداخت. روش: 894 مقاله منتشر شده در مجله های علمی – پژوهشی علم اطلاعات و دانش شناسی فارسی با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از طبقه بندی موضوعی لیزا تحلیل موضوعی شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که تعداد 833 عنوان مقاله (93.17 درصد) با موضوع های مرتبط و تعداد 61 عنوان مقاله (6.82 درصد) با موضوع های غیرمرتبط با علم اطلاعات و دانش شناسی در این مجله ها منتشر شده است. همچنین نتایج پژوهش بیانگر آن است که در بیش تر مجله ها هیچ گونه تناسبی بین موضوع و نام مجله وجود ندارد و تنها مجله های تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی و گنجینه اسناد به صورت تخصصی فعالیت کرده اند. اصالت /ارزش: این پژوهش می تواند به تعیین الگوی رفتاری پژوهشگران در استفاده و انتخاب مناسب ترین منابع در یک حوزه تخصصی منجر شود، همچنین به دست اندرکاران مجله اعم از صاحب امتیاز، سردبیر و هیات تحریریه مجله جهت بهبود وضعیت مجله و به مجموعه سازان و جامعه استفاده کنندگان کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی، در امر انتخاب مجله ها کمک نماید.
۸. ویژگی های رسانه های نوین و الگوهای ارتباطی نویسنده: محمود بابایی سپیده فهیمی فر منبع: مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات دوره ۲۴ زمستان ۱۳۹۲ شماره ۹۶ کلید واژه ها: وبلاگ انتقال اطلاعات رسانه نوین الگوهای ارتباط محتوای دیجیتالی دروازه بانان اطلاعاتی منحنی پذیرش نظریه تمتع و تلذذ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۶۸۵۹ چکیده تعداد دانلود : ۲۱۱۷ هدف: شناسایی ویژگی های رسانه های نوین و ترسیم الگوهای ارتباطی در آنها و شکاف آنها با رسانه های قدیمی تر روش/ رویکرد پژوهش: بررسی متون کتابخانه ای یافته ها: الگو های ارتباطی رسانه های نوین به سمت احیای روش های انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط در دوران گذشته و ارتباط میان فردی سوق یافته است. نتیجه گیری: با پیشرفت فناوری های جدید احساس برقراری ارتباط به صورت میان فردی کاملاً شبیه سازی خواهد شد. پیشرفت های حوزه های زیرساختی، سخت افزاری، و نرم افزاری موجب تکامل کیفیت ارتباطات در عرصه ارتباطات شده است. این روند نه تنها وضعیت انتقال پیام یک طرفه را در رسانه تغییر داد، بلکه از تعامل های مبتنی بر پیام های متنی عبور کرد و رسانه نوین، خود را در شکل کامل چندرسانه ای- تعاملی به رخ کشید.
۹. از الهه گایا تا نقطه امگا: نظریه های مطرح در زمینه یکپارچگی اطلاعات نویسنده: عبدالحسین فرج پهلو فریده عصاره علی حمیدی منبع: پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی سال دوم بهار و تابستان ۱۳۹۱ شماره ۱ (پیاپی ۳) کلید واژه ها: لامکانی یکپارچگی گایا نظام عمومی هوش مجتمع اندا مواره اجتماعی مغز جهانی ذهن سپهر حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۱۳۵۴ چکیده تعداد دانلود : ۶۱۷
۱۰. روزنامه نگار سایبر: جامعه اطلاعاتی و آزادی بیان نویسنده: علیرضا دهقان نیری منبع: کتاب ماه کلیات سال چهاردهم فروردین ۱۳۹۰ شماره ۴ (پیاپی ۱۶۰) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی اطلاعات (به طور عام) جامعه اطلاعاتی تعداد بازدید : ۱۴۵۶ چکیده تعداد دانلود : ۱۴۰۷
۱۱. مطالعه سطح به کارگیری فناوری اطلاعات توسط استادان دانشگاه های دولتی استان اصفهان بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه: یک بررسی تطبیقی نویسنده: بی بی عشرت زمانی سید مجید عبداللهی زهرا بابادی عکاشه نسیم سلیمانی منبع: علوم و فناوری اطلاعات بهار ۱۳۹۰ شماره ۳ (پیاپی ۶۵) کلید واژه ها: فناوری اطلاعات و ارتباطات تلفیق فناوری الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه محیط یادگیری کلاس درس حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی اطلاعات (به طور عام) فن آوری اطلاعات حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها(به طور عام) انواع کتابخانه ها دانشگاهی تعداد بازدید : ۱۳۳۷ چکیده تعداد دانلود : ۶۹۳ پژوهش حاضر با هدف مطالعه سطوح به کارگیری فناوری اطلاعات توسط استادان دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه «سی بام4»، به بررسی تطبیقی این سطوح بر اساس عوامل جمعیت شناختی (جنسیت و نوع رشته و نوع دانشگاه) پرداخته است. نوع پژوهش توصیفی-همبستگی و نمونه آماری شامل 132 نفر از استادان دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی و صنعتی است که از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شده اند. ابزار به کار گرفته شده، پرسشنامه استاندارد سنجش سطوح کاربرد فناوری در آموزش بر مبنای «الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه (نسخه1.1)5 » است. اطلاعات جمع آوری شده با به کارگیری آماره های «آزمون تی6»، آنالیز واریانس یک راهه «آنوا7»، همبستگی، و نیز تشکیل جدول توافقی تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد: 1) با ارجاع به الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه، بیشتر استادان دانشگاه (9/65٪) در سطوح 2 تا 5 (یعنی آمادگی تا استفاده عادی) از به کارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند؛ 2) استادان زن نسبت به مرد، استادان دانشگاه اصفهان نسبت به دانشگاه های صنعتی و علوم پزشکی، و استادان رشته های علوم انسانی نسبت به استادان سایر رشته ها در سطح پایین تری از به کارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند؛ و 3) سن استادان رابطه معنی داری با سطح به کارگیری فناوری توسط آنها ندارد.
۱۲. نظریه رسانه ها نویسنده: مصطفی قوانلوقاجار منبع: کتاب ماه کلیات سال چهاردهم فروردین ۱۳۹۰ شماره ۴ (پیاپی ۱۶۰) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۱۶۴۹ چکیده تعداد دانلود : ۳۵۵۶
۱۳. اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی در مطبوعات نویسنده: مهشید کریمی منبع: کتاب ماه کلیات سال چهاردهم فروردین ۱۳۹۰ شماره ۴ (پیاپی ۱۶۰) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۱۱۶۴ چکیده تعداد دانلود : ۶۲۱
۱۴. روزنامه نگاری شهروندی نویسنده: سارا فرجی منبع: کتاب ماه کلیات سال چهاردهم اسفند ۱۳۸۹ شماره ۳ (پیاپی ۱۵۹) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۱۱۶۹ چکیده تعداد دانلود : ۵۷۹
۱۵. تکنولوژی ارتباطات همه جا حاضر نویسنده: سعیدرضا عاملی منبع: کتاب ماه کلیات سال سیزدهم شهریور ۱۳۸۹ شماره ۹ (پیاپی ۱۵۳) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۱۳۷۹ چکیده تعداد دانلود : ۷۲۹
۱۶. رابطه بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با ویژگی های جمعیت شناختی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد سال 87-88 نویسنده: شیلا سلیمانی سید یعقوب موسوی مهری پریرخ منبع: علوم و فناوری اطلاعات زمستان ۱۳۸۹ شماره ۲ (پیاپی ۶۴) کلید واژه ها: ویژگی های جمعیت شناختی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد اعضای هیئت علمی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی اطلاعات (به طور عام) فن آوری اطلاعات حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها(به طور عام) انواع کتابخانه ها دانشگاهی تعداد بازدید : ۱۹۵۰ چکیده تعداد دانلود : ۹۵۷ پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با ویژگیهای جمعیت شناختی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، برای ایجاد توانایی در کاربرد مؤثر فناوری اطلاعات و ارتباطات، شناخت فواید و مشکلات استفاده از آن و همچنین بررسی کاستیها و چالش با ارائه راهکار انجام شدهاست. پژوهش حاضر با هدف کاربردی، توصیفی و بر اساس روش همبستگی-پیمایشی است.ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه هستند. جامعه آماری مورد مطالعه، متشکل از 274 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است. در بررسی نتایج پژوهش، رابطه میان میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به جنسیت اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، میانگین استفاده از رایانه و نرمافزارها، اینترنت و سرویسهای اینترنتی، میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام عملکردهای آموزشی میان زنان بیشتر از مردان، و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام عملکردهای پژوهشی مردان بیشتر از زنان است.در رابطه با سن رابطه منفی (معکوس) وجود دارد. در ارتباط با سطوح گذرانده شده (مقدماتی، متوسطه، پیشرفته، تجربی) در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اختلاف معنیداری نشان می دهد، که به ترتیب کم به زیاد به صورت زیر هستند: 1- مقدماتی 2- تجربی3- متوسط 4- پیشرفته و در خصوص مرتبههای گوناگون علمی (مربی آموزشیار، مربی، استادیار، دانشیار و استاد)، در مقادیر بهدست آمده از سابقه خدمت متفاوت اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد هیچ تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مکانهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر در منزل و محل کار و در برخورد با مشکل در زمینه استفاده، بیشتر به کندی سرعت اتصال به شبکه اشاره کردند.
۱۷. اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی در نشریات نویسنده: مهشید کریمی منبع: کتاب ماه کلیات سال دوازدهم شهریور ۱۳۸۸ شماره ۹ (پیاپی ۱۴۱) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۹۶۸ چکیده تعداد دانلود : ۴۷۶
۱۸. رسیدن به حقوق حرفه ای در شغل دشوار روزنامه نگاری نویسنده: علی اکبر قاضی زاده منبع: کتاب ماه کلیات سال سیزدهم بهمن ۱۳۸۸ شماره ۲ (پیاپی ۱۴۶) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۱۰۸۶ چکیده تعداد دانلود : ۵۳۹
۱۹. جایگاه آموزش روزنامه نگاری در فرآیند توسعه وسایل ارتباط جمعی درایران نویسنده: کاظم معتمدنژاد منبع: کتاب ماه کلیات سال دوازدهم مرداد ۱۳۸۸ شماره ۸ (پیاپی ۱۴۰) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی تعداد بازدید : ۱۱۲۷ چکیده تعداد دانلود : ۵۹۰
۲۰. ویژگی ها و بایدها و نبایدهای روزنامه نگاری کودک و نوجوان نویسنده: زهرا جعفری منبع: کتاب ماه کلیات سال سیزدهم بهمن ۱۳۸۸ شماره ۲ (پیاپی ۱۴۶) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی ارتباطات و علوم ارتباطی حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم کتابداری موضوعات خاص و کتابخانه ها و کتابداری ادبیات کودک و نوجوان تعداد بازدید : ۱۲۲۵ چکیده تعداد دانلود : ۶۴۰