معرفی و نقد آثار: آشنایی با کتاب اصول الفقه، آیة الله العظمی اراکی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
معرفی و نقد آثار
به اطلاع خوانندگان محترم میرساند که این بخش به گزارشهای علمی و نقد آثار اختصاص یافته است.
الف - گزارش علمی: این قسمت شامل معرفی کتب، مقالات، پایاننامهها، مجلات و گزارش از فعالیتهای علمی و پژوهشی مؤسسات، و کنفرانسهای علمی میشود.
ب - نقد آثار: در این بخش، کتب، مقالات و نظریات علمی مورد نقد قرار میگیرد.
فصلنامه از هماینک آماده است تا از نوشتههای شما در هر یک از این دو زمینه استقبال کند. در این شماره به معرفی دو کتاب و نیز برخی از عناوین پایاننامههای کارشناسی ارشد دفاعشده در دانشگاه قم پرداختهایم، امید است در شماره بعد شاهد چاپ آثار شما در این بخش باشیم.
آشنایی با کتاب الحاشیة علی شروح الاشارات
اصول الفقه، آیةالله العظمی محمدعلی اراکی، 3 جلد، وزیری، قم، مؤسسه در راه حق، 1375ش؛ 696 ص + 752 ص + 776 ص.
آیةالله شیخ محمدعلی عراقی (اراکی) در سال 1312 قمری در شهر اراک در خانهای روحانی متولد، وی در کودکی به تحصیل علوم دینی اشتغال و در نوروز سال 1340ق. بهمراه آیةالله حاج شیخ عبدالکریم حائری از اراک به قم مهاجرت کرده، و حوزه علمیه قم را تأسیس کردند، و پس از یک قرن تحصیل و تحقیق و تدریس و تألیف در سال 1415ق. چشم از این جهان بست.
آیةالله اراکی عارفی بزرگ و مجسمه تقوی بود، اگر بگویم هرگز در عمرم کسی را همانند او در تخلّق به اخلاق و آداب اسلامی ندیدهام مبالغه نکردهام. او در اخلاق شاگرد آیةالله میرزا جواد ملکی تبریزی بود و آینه تمامنمای او بوده است. هر طلبه مبتدی که وارد حوزه علمیه میشود اولین روز این حدیث را به او میآموزند که: «عن رسول الله صلّیاللّه علیه و اله: اول العلم معرفةالجّبار، و آخرالعلم تفویض الامر الیه» یعنی ابتدای علم شناخت خدای جبار است و پایان علم توکل و واگذاری کار بر اوست.
آری اگر ابتدای علم معرفت و شناخت و عرفان خدای متعال است آیةالله اراکی یکی از بهترین مصداقهای «عالم بالله» و «عالم بامرالله» بود، او هم خداشناس بود و هم فقیه بود، و اگر پایان علم توکل بر خدا است بطوری که همه امور را به او واگذار نماید آیةالله اراکی روشنترین و بهترین مصداق این توکل در این دوران معاصر بود.
آیةالله اراکی اکثر درس خارج فقه و اصول خود را نزد مرحوم آیةالله حاج شیخ عبدالکریم فرا گرفت و خود مجتهدی بزرگ و به مقام مرجعیت عامه شیعه نائل آمد. ایشان سالها در حوزه علمیه قم تدریس داشته و کتابهای سودمند و دقیقی تألیف نموده است. برخی از تألیفات ایشان عبارتند از:
1 - کتاب الطهارة، 2 ج.
2 - کتاب البیع، 2 ج.
3 - الخیارات.
4 - کتاب النکاح.
5 - صلاة الجمعة.
6 - رسالة فی الارث.
7 - رسالة فی نفقة الزوجة.
8 - رسالة فی الاجتهاد والتقلید.
9 - تعلیقة علی الدرر.
10 - رسالة فی اثبات ولایة الامام علی بن ابیطالب علیهالسلام.
11 - رسالهای در ولایت تکوینی.
12 - رساله توضیح المسائل.
13 - اصول الفقه.
اهمیت علم فقه و اجتهاد در آن روشن است، و چون بدون اجتهاد به روش سنتی نمیتوان پاسخ فقهی مسائل جدید و نیازهای دینی مردم را تأمین نمود و اجتهاد بدون تبحّر در اصول فقه و بدستآوردن مبانی اصول میسّر نیست پس برای هر کسی که میخواهد در حوزه دین اظهارنظر کند فراگیری اصول فقه ضرورت دارد.
بهرحال چون اصول فقه مقدمه رسیدن به فقه است از شرافت و ارزش فقه برخوردار است. در طول تاریخ عالمان علم اصول صدها کتاب در این موضوع تدوین کردهاند که یکی از بهترین و جدیدترین این کتابها کتاب «اصول الفقه» از مرحوم آیةالله العظمی اراکی است. برای آشنائی با این کتاب و استفاده بیشتر از آن برخی از ویژگیهای این کتاب را ذکر میکنیم:
1 - علم اصول فقه یک علم مقدمی است و نباید آن را بصورت مستقل مورد مطالعه قرار داد بطوری که همه عمر یک محقق صرف مقدمه شده و به هدف اصلی که فقه است نپردازد.
این نوع نگرش واقعبینانه در تمام کتاب آیةالله اراکی مشهود است و از بحثهایی که صرفا قیل و قال بوده و هیچ نتیجه علمی بر آنها مترتب نیست پرهیز شده است.
2 - این کتاب بسیار کم به نقل اقوال پرداخته و عمر طلاب را در آنها تلف نمیکند و از این جهت کاملاً تحت تأثیر مرحوم حاج شیخ عبدالکریم بوده است، و لذا میتوان گفت: در این کتاب نزاع و دعوای با علما و اصولیون وجود ندارد. و در همه موارد به اصل تحقیقات و ابتکارات خود مؤلف پرداخته است.
3 - در تمام این کتاب ادب و احترام فوقالعاده مؤلف آن نسبت به فقها به چشم میخورد. و این خود مقالهای بلنددامن را میطلبد. در موارد اندکی که نام بعضی از بزرگان را ذکر میکند با القاب و کلمات دعایی زیادی آنان را میستاید. ر.ک. ج1، ص168.
4 - تمام سه مجلد این کتاب در زمان حیات مرحوم حاج شیخ عبدالکریم نوشته شده است، و همه جا او را با جمله «شیخنا الاستاد دام بقاءه» و «طال عمره الشریف» یاد میکند. ر.ک. ج1، ص596 و ج3، ص246. و اکثر مطالبی که از استاد خود نقل میکند از مجلس درس استاد است، و لذا گاهی به تفاوت مجلس درس استاد با نوشتههای استاد در کتاب «درر الاصول» اشاره میکند و گاهی میفرماید: قبلاً نظر مبارک در مسأله چنین بوده و اکنون تغییر عقیده داده است و از این جهت این کتاب ارزش فراوانی یافته است. به عنوان نمونه ر.ک. ج37 ص246 و ص358.
5 - در این کتاب نظرات ابتکاری فراوانی در بحثهای اصولی ارائه شده است که به طرح جدید ایشان از مسأله «مقدمه واجب» میتوان اشاره کرد. ر.ک. ج1 ص130.
6 - فراوانی بحثها و مثالهای فقهی و کاربردی کردن اصول فقه از دیگر امتیازات آن است مثلاً در ج1، ص143 اگر آب مباح در ظرف غصبی باشد آیا وظیفه تیمم است یا وضو.
7 - چون کتاب به قلم مبارک آیةالله اراکی است از دقت و استواری فراوانی بهرهمند است، از جهت سلیسبودن متن، استواری بر قواعد ادبیات عرب و از جهت درستی مطلب آن. نگارنده در مقالهای دیگر غیرقابل اعتمادبودن بسیاری از تقریرات نوشته شده را نشان داده است اما این نقص در این کتاب وجود ندارد چون به قلم خود مؤلف است.
8 - جلد اول کتاب از بحث وضع شروع شده است و به بحث از موضوع علم نپرداخته است و تا پایان مبحث دلیل انسداد جلد اول کتاب پایان یافته است. و چون مؤلف در ج1، ص552 فرموده است قبلاً ما موضوع علم اصول را بیان کردیم معلوم میشود که این بحث مهم کتاب را ناشر حذف کرده و یا در جای خود نیاورده است.
9 - آیةالله اراکی در این کتاب سه جلدی 2 دوره اصول فقه را نوشتهاند جلد دوم کتاب ادامه همان بحث دوره اول است که از بحث برائت شروع شده و تا پایان بحث تعادل و ترجیح را دارد و سپس در ادامه همان جلد دوم به مبحث استصحاب برگشته و برخی از عبارتهای آن نیز تکراری است. و جلد سوم کتاب از ابتدای علم اصول که همان بحث از تعریف و موضوع است شروع شده و سپس بحث وضع در جلد اول و سوم تکرار شده و در ص396 ج3 فرموده این قسمت در روز دوشنبه 27 شوال سال 1344 قمری نوشته شده و از ص397 دوباره به بحث از امارات پرداخته است.
10 - لازم بود ناشر محترم این کتاب، اولاً ترتیب کتاب را دقیقا رعایت و هر مبحثی را در جای خود قرار میداد مخصوصا تعلیقات آخر جلد دوم را، و ثانیا آدرس آیات و روایات و اقوال را در پاورقی ذکر کرده و ثالثا اغلاط چاپی کتاب را - که اندک است - اصلاح مینمود.
در پایان مطالعه این کتاب را به همه دانشپژوهان اصول فقه توصیه میکنیم.
به اطلاع خوانندگان محترم میرساند که این بخش به گزارشهای علمی و نقد آثار اختصاص یافته است.
الف - گزارش علمی: این قسمت شامل معرفی کتب، مقالات، پایاننامهها، مجلات و گزارش از فعالیتهای علمی و پژوهشی مؤسسات، و کنفرانسهای علمی میشود.
ب - نقد آثار: در این بخش، کتب، مقالات و نظریات علمی مورد نقد قرار میگیرد.
فصلنامه از هماینک آماده است تا از نوشتههای شما در هر یک از این دو زمینه استقبال کند. در این شماره به معرفی دو کتاب و نیز برخی از عناوین پایاننامههای کارشناسی ارشد دفاعشده در دانشگاه قم پرداختهایم، امید است در شماره بعد شاهد چاپ آثار شما در این بخش باشیم.
آشنایی با کتاب الحاشیة علی شروح الاشارات
اصول الفقه، آیةالله العظمی محمدعلی اراکی، 3 جلد، وزیری، قم، مؤسسه در راه حق، 1375ش؛ 696 ص + 752 ص + 776 ص.
آیةالله شیخ محمدعلی عراقی (اراکی) در سال 1312 قمری در شهر اراک در خانهای روحانی متولد، وی در کودکی به تحصیل علوم دینی اشتغال و در نوروز سال 1340ق. بهمراه آیةالله حاج شیخ عبدالکریم حائری از اراک به قم مهاجرت کرده، و حوزه علمیه قم را تأسیس کردند، و پس از یک قرن تحصیل و تحقیق و تدریس و تألیف در سال 1415ق. چشم از این جهان بست.
آیةالله اراکی عارفی بزرگ و مجسمه تقوی بود، اگر بگویم هرگز در عمرم کسی را همانند او در تخلّق به اخلاق و آداب اسلامی ندیدهام مبالغه نکردهام. او در اخلاق شاگرد آیةالله میرزا جواد ملکی تبریزی بود و آینه تمامنمای او بوده است. هر طلبه مبتدی که وارد حوزه علمیه میشود اولین روز این حدیث را به او میآموزند که: «عن رسول الله صلّیاللّه علیه و اله: اول العلم معرفةالجّبار، و آخرالعلم تفویض الامر الیه» یعنی ابتدای علم شناخت خدای جبار است و پایان علم توکل و واگذاری کار بر اوست.
آری اگر ابتدای علم معرفت و شناخت و عرفان خدای متعال است آیةالله اراکی یکی از بهترین مصداقهای «عالم بالله» و «عالم بامرالله» بود، او هم خداشناس بود و هم فقیه بود، و اگر پایان علم توکل بر خدا است بطوری که همه امور را به او واگذار نماید آیةالله اراکی روشنترین و بهترین مصداق این توکل در این دوران معاصر بود.
آیةالله اراکی اکثر درس خارج فقه و اصول خود را نزد مرحوم آیةالله حاج شیخ عبدالکریم فرا گرفت و خود مجتهدی بزرگ و به مقام مرجعیت عامه شیعه نائل آمد. ایشان سالها در حوزه علمیه قم تدریس داشته و کتابهای سودمند و دقیقی تألیف نموده است. برخی از تألیفات ایشان عبارتند از:
1 - کتاب الطهارة، 2 ج.
2 - کتاب البیع، 2 ج.
3 - الخیارات.
4 - کتاب النکاح.
5 - صلاة الجمعة.
6 - رسالة فی الارث.
7 - رسالة فی نفقة الزوجة.
8 - رسالة فی الاجتهاد والتقلید.
9 - تعلیقة علی الدرر.
10 - رسالة فی اثبات ولایة الامام علی بن ابیطالب علیهالسلام.
11 - رسالهای در ولایت تکوینی.
12 - رساله توضیح المسائل.
13 - اصول الفقه.
اهمیت علم فقه و اجتهاد در آن روشن است، و چون بدون اجتهاد به روش سنتی نمیتوان پاسخ فقهی مسائل جدید و نیازهای دینی مردم را تأمین نمود و اجتهاد بدون تبحّر در اصول فقه و بدستآوردن مبانی اصول میسّر نیست پس برای هر کسی که میخواهد در حوزه دین اظهارنظر کند فراگیری اصول فقه ضرورت دارد.
بهرحال چون اصول فقه مقدمه رسیدن به فقه است از شرافت و ارزش فقه برخوردار است. در طول تاریخ عالمان علم اصول صدها کتاب در این موضوع تدوین کردهاند که یکی از بهترین و جدیدترین این کتابها کتاب «اصول الفقه» از مرحوم آیةالله العظمی اراکی است. برای آشنائی با این کتاب و استفاده بیشتر از آن برخی از ویژگیهای این کتاب را ذکر میکنیم:
1 - علم اصول فقه یک علم مقدمی است و نباید آن را بصورت مستقل مورد مطالعه قرار داد بطوری که همه عمر یک محقق صرف مقدمه شده و به هدف اصلی که فقه است نپردازد.
این نوع نگرش واقعبینانه در تمام کتاب آیةالله اراکی مشهود است و از بحثهایی که صرفا قیل و قال بوده و هیچ نتیجه علمی بر آنها مترتب نیست پرهیز شده است.
2 - این کتاب بسیار کم به نقل اقوال پرداخته و عمر طلاب را در آنها تلف نمیکند و از این جهت کاملاً تحت تأثیر مرحوم حاج شیخ عبدالکریم بوده است، و لذا میتوان گفت: در این کتاب نزاع و دعوای با علما و اصولیون وجود ندارد. و در همه موارد به اصل تحقیقات و ابتکارات خود مؤلف پرداخته است.
3 - در تمام این کتاب ادب و احترام فوقالعاده مؤلف آن نسبت به فقها به چشم میخورد. و این خود مقالهای بلنددامن را میطلبد. در موارد اندکی که نام بعضی از بزرگان را ذکر میکند با القاب و کلمات دعایی زیادی آنان را میستاید. ر.ک. ج1، ص168.
4 - تمام سه مجلد این کتاب در زمان حیات مرحوم حاج شیخ عبدالکریم نوشته شده است، و همه جا او را با جمله «شیخنا الاستاد دام بقاءه» و «طال عمره الشریف» یاد میکند. ر.ک. ج1، ص596 و ج3، ص246. و اکثر مطالبی که از استاد خود نقل میکند از مجلس درس استاد است، و لذا گاهی به تفاوت مجلس درس استاد با نوشتههای استاد در کتاب «درر الاصول» اشاره میکند و گاهی میفرماید: قبلاً نظر مبارک در مسأله چنین بوده و اکنون تغییر عقیده داده است و از این جهت این کتاب ارزش فراوانی یافته است. به عنوان نمونه ر.ک. ج37 ص246 و ص358.
5 - در این کتاب نظرات ابتکاری فراوانی در بحثهای اصولی ارائه شده است که به طرح جدید ایشان از مسأله «مقدمه واجب» میتوان اشاره کرد. ر.ک. ج1 ص130.
6 - فراوانی بحثها و مثالهای فقهی و کاربردی کردن اصول فقه از دیگر امتیازات آن است مثلاً در ج1، ص143 اگر آب مباح در ظرف غصبی باشد آیا وظیفه تیمم است یا وضو.
7 - چون کتاب به قلم مبارک آیةالله اراکی است از دقت و استواری فراوانی بهرهمند است، از جهت سلیسبودن متن، استواری بر قواعد ادبیات عرب و از جهت درستی مطلب آن. نگارنده در مقالهای دیگر غیرقابل اعتمادبودن بسیاری از تقریرات نوشته شده را نشان داده است اما این نقص در این کتاب وجود ندارد چون به قلم خود مؤلف است.
8 - جلد اول کتاب از بحث وضع شروع شده است و به بحث از موضوع علم نپرداخته است و تا پایان مبحث دلیل انسداد جلد اول کتاب پایان یافته است. و چون مؤلف در ج1، ص552 فرموده است قبلاً ما موضوع علم اصول را بیان کردیم معلوم میشود که این بحث مهم کتاب را ناشر حذف کرده و یا در جای خود نیاورده است.
9 - آیةالله اراکی در این کتاب سه جلدی 2 دوره اصول فقه را نوشتهاند جلد دوم کتاب ادامه همان بحث دوره اول است که از بحث برائت شروع شده و تا پایان بحث تعادل و ترجیح را دارد و سپس در ادامه همان جلد دوم به مبحث استصحاب برگشته و برخی از عبارتهای آن نیز تکراری است. و جلد سوم کتاب از ابتدای علم اصول که همان بحث از تعریف و موضوع است شروع شده و سپس بحث وضع در جلد اول و سوم تکرار شده و در ص396 ج3 فرموده این قسمت در روز دوشنبه 27 شوال سال 1344 قمری نوشته شده و از ص397 دوباره به بحث از امارات پرداخته است.
10 - لازم بود ناشر محترم این کتاب، اولاً ترتیب کتاب را دقیقا رعایت و هر مبحثی را در جای خود قرار میداد مخصوصا تعلیقات آخر جلد دوم را، و ثانیا آدرس آیات و روایات و اقوال را در پاورقی ذکر کرده و ثالثا اغلاط چاپی کتاب را - که اندک است - اصلاح مینمود.
در پایان مطالعه این کتاب را به همه دانشپژوهان اصول فقه توصیه میکنیم.