آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

پارک های آبی همواره در اوقات فراغت مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. هدف از تحقیق حاضر آزمون مدل عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان خدمات تفریحی و ورزشی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ها از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان پارک های آبی کشور بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول جدول مورگان برای جامعه نامحدود به صورت تصادفی ساده در نظر گرفته شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سنجش عوامل درونی و عوامل بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. نتایج بررسی روابط بین متغیرهای مشاهده شده با متغیر مکنون نشان داد ساختار ابزار جهت آزمون مدل مناسب می باشد. همچنین یافته های تحقیق نشان داد که مدل عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان خدمات تفریحی و ورزشی دارای برازش قوی و مطلوب است. مدیران پارک های آبی با توجه به نتایج پژوهش و توجه به عوامل درونی و بیرونی موثر می توانند در جهت افزایش میزان رضایت و وفاداری مشتریان خود گام بردارند.

Examining the Model of Internal and External Factors Affecting the Satisfaction and Loyalty of Customers of Recreational-Sports Services (Case Study: Aquatic Parks of the Country)

Aquatic parks have always been welcomed by the community in leisure time. The purpose of this study was to examining the model of internal and external factors affecting the satisfaction and loyalty of customers of recreational-sports services. The present research was applied research, in terms of analytical, descriptive-correlational method. The statistical population included all customers of aquatic parks in the country. The sample size was considered to be simple random using Morgan's table formula for the unlimited population. Data were collected through researcher-made questionnaire to measure internal and external factors affecting customers’ satisfaction and loyalty on a 5-point Likert scale. Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. The results of examining the relationships between the observed variables and the current variable showed that the structure of the tool is suitable for testing the model. Also, the Findings of the research showed that internal and external factors model affecting customers’ satisfaction and loyalty of recreation- sport service has a strong and good fit. According to the results of the research and considering the effective internal and external factors, Aquatic parks managers can take steps to increase the level of satisfaction and loyalty of their customers.

تبلیغات