آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

مطالعه حاضر با هدف شناخت معنای مهاجرت از منظر اقدام کنندگان به مهاجرت در پی مطالعه علل پنهان مؤثر بر تصمیم و اقدام به مهاجرت در ژرفای ذهن کنشگر ایرانی است. این مطالعه با رویکردی تفسیرگرا، اقدام به مهاجرت را حاصل درگیری فعالانه سوژه های معناساز با شرایط منتهی به تصمیم و اقدام به مهاجرت می داند و با رویکردی پدیدارشناسانه، مفهوم مهاجرت را همان گونه که در آگاهی کنشگران نشسته است، واکاوی می کند. در این پژوهش به روش پدیدارشناسی و مصاحبه عمیق، موضوع مورد نظر بررسی شده است. روش نمونه گیری هدفمند است و یافته ها به شیوه کلایزی تحلیل شده اند. مطابق یافته ها، اقدام به مهاجرت واجد ابعاد ذهنی و عینی است. بعد ذهنی مهاجرت به عنوان ارزشی اجتماعی نقش اساسی در انتخاب آن به عنوان راهکار برون رفت از شرایط نامطلوب ایفا می کند. همچنین این بعد ارزشی، نقش عمده ای در اقدام به مهاجرت دارد؛ ابزاری که پذیرش اجتماعی دارد و از مطلوبیت عام برخوردار است. نتایج نشان می دهد مهاجرت کردن جدای از اقدامی عملی و واقعیتی عینی که به انواع دلایل خرد و کلان فردی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انجام می پذیرد، به مثابه ارزشی اجتماعی در ذهن کنشگران برساخت شده است. در این ذهنیت، موفقیت در پذیرش و نهایتاً مهاجرت کردن پاداشی به شایستگی، استعداد و توانایی فرد اقدام کننده است.

Migration as a Value (Semantic Reconstruction of Migration from the Perspective of Those Involved in International Migration)

This study aims to understand the concept of immigration from the point of view of the act of immigrating in order to explore the hidden causes of the decision and act of immigrating in the depths of the Iranian mind. This study employed a phenomenological approach to analyze the concept of "immigration" as it is perceived by Agents, based on an interpretive approach that viewed the act of immigrating as the result of the active engagement of meaning-making subjects with the conditions that led to the decision and act of immigrating. The subject was investigated using the phenomenological method and an in-depth interview in this research. The results have been analyzed in accordance with the Moustakas strategy and the Colaizzi method of analysis, and the sampling approach is judgmental and purposive. The results were categorized into three main categories and 12 sub-concepts, which include migration as a value, an instrument, and a solution. Migration is characterized by both subjective and objective components. The mental dimension of migration as a social value is a critical factor in the decision to choose it as a solution to unfavorable conditions for different strata and classes. This value dimension is also crucial in the use of immigration as a tool that is socially acceptable and generally useful in attaining objectives. The results show that immigration is constructed in the minds of activists as a social value, apart from being a practical action and an objective reality that is undertaken for a variety of individual, economic, social, political, and cultural reasons.

تبلیغات