ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه هیجانات پیشرفت در دانشجویان ایرانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی نسخه جامع پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ؛ پکران، گوئتز و پری، 2005) در گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، 317 دانشجوی کارشناسی (141 پسر و 176 دختر) به نسخه اصلی پرسشنامه هیجانات پیشرفت پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتیجه: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نسخه فارسی پرسشنامه نشان داد که ساختار عاملی مرتبه بالاتر پرسشنامه برای اندازه گیری هیجانات لذت، امید، غرور، تسکین، خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی در موقعیت های تحصیلی مختلف شامل کلاس درس، یادگیری و امتحان به طور تجربی از روایی درونی آن حمایت کرد. علاوه بر این، ضرایب همسانی درونی مقیاس های چندگانه در موقعیت های تحصیلی مختلف بین 74/0 تا 87/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعه حاضر، از یک سو شواهدی را در دفاع از نظریه کنترل ارزش هیجانات پیشرفت ارائه کرد و از سوی دیگر نشان داد که پرسشنامه مورد مطالعه برای سنجش سازه هیجانات پیشرفت در گروه نمونه دانشجویان ایرانی، ابزاری روا و پایا است.Evaluation of Factorial Structure of the Achievement Emotions Questionnaire (AEQ) among Iranian Students
Aim: The main focus of this study is investigating the factorial validity of the comprehensive version of the Achievement Emotions Questionnaire (AEQ; Pekrun, Goetz & Perry, 2005) among Iranian students. Method: In this correlation study, 317 undergraduate students (141 male, 176 female) responded to the original version of Achievement Emotions Questionnaire. To compute the factorial validity and internal consistency of AEQ, the confirmatory factor analysis method and coefficient alpha were used, respectively. Results: The results of the confirmatory factor analysis (Pekrun et. al., 2011) by replicating higher order factorial structure of Farsi version of the Achievement Emotions Questionnaire consisted of 24 scales measuring enjoyment, hope, pride, relief, anger, anxiety, shame, hopelessness, and boredom during different educational situations in class, learning and taking tests supported internal validity of AEQ empirically. Moreover, internal consistency coefficients of multi-scale in different situations were 0.74 to 0.87. The results of this study provided further support for the control-value of achievement emotions theory. Furthermore these results showed that the AEQ is a valid and reliable instrument for measuring achievement emotions among Iranian university student sample.