ارائه مدل کیفیت حسابرسی با تأکید بر ابعاد فرهنگ سازمانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: حرفه حسابرسی در جامعه اهمیت و جایگاه بسیار مهمی دارد و حفظ اعتماد عمومی به این حرفه، مستلزم ارائه اطلاعات معتبر و باکیفیت است. این مطالعه با هدف ارائه مدلی جامع از مؤلفه های فرهنگ سازمانی مؤثر بر کیفیت حسابرسی اجرا شده است. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، از نوع بنیادی و از حیث جمع آوری داده ها، براساس روش آمیخته انجام شد. در بخش کیفی از مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته، مبتنی بر نظر خبرگان پژوهش استفاده شد. این مصاحبه ها با ۱۷ نفر از خبرگان و استادان دانشگاهی مرتبط به حوزه حسابرسی انجام شد. در بخش کمّی نیز، نمونه آماری ۱۰۶ نفر از مدیران و کارکنان مؤسسه های حسابرسی ارائه دهنده خدمات حسابرسی، به شرکت های بورس اوراق بهادار تهران بودند. با توجه به رویکرد کیفی مدنظر که نظریه برخاسته از داده ها بود، پس از گردآوری مصاحبه ها، با طرح سیستماتیک از طریق سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، داده ها تحلیل شد. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل متنی مصاحبه ها تجزیه وتحلیل شدند. شایان ذکر است که برای دقت و سرعت بیشتر در انجام پژوهش، این تجزیه وتحلیل به کمک نرم افزار مکس کیودا انجام گرفت. در نهایت، مدل کیفیت حسابرسی با تأکید بر ابعاد فرهنگ سازمانی، در قالب ۱۵ کد محوری و ۸۵ مضمون پایه ارائه شد. برازش مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شد و به تأیید رسید. یافته ها: بر اساس نتایج این مطالعه و مدل ارائه شده، مؤلفه های فرهنگ سازمانی مؤثر بر کیفیت حسابرسی بدین ترتیب شناسایی شد: توانمندسازی، کنترل و نظارت، نوآوری و ریسک پذیری، اخلاق سازمانی، مدیریت ارتباطات، فرهنگ گروهی، فرهنگ همکاری، فرهنگ رقابتی، ارزش های بنیادین، چشم انداز و رسالت سازمان، توجه به ذی نفعان، اهداف و مقاصد سازمانی، تعالی سازمانی، انطباق پذیری سازمانی. توجه به این مؤلفه ها، برای توسعه موفق مؤسسه های حسابرسی لازم است؛ بنابراین فرهنگ در فرایندهای زیربنای کیفیت حسابرسی نقش عمده ای دارد و به این ترتیب مؤسسه های حسابرسی باید فرهنگ خود را ارتقا دهند. نتیجه گیری: نتایج حاکی از این است که فرهنگ سازمانی، عنصر حیاتی موفقیت سازمانی، به ویژه بهبود کیفیت است. در پژوهش حاضر به این نتیجه رسیدیم که بهترین مکان برای شروع بهبود در یک سازمان، ارزیابی فرهنگ آن است؛ زیرا فرهنگ بر رفتار فردی و سازمانی تأثیر می گذارد؛ بنابراین توجه به مؤلفه های فرهنگ سازمانی، برای توسعه موفق مؤسسه های حسابرسی لازم است. در خصوص این مؤسسه ها، فرهنگ نقش عمده ای در فرایندهایی دارد که زیربنای کیفیت حسابرسی است. نتایج گویای این موضوع است که مؤسسه های حسابرسی، باید فرهنگ خود را ارتقا دهند؛ همچنین با درک رابطه فرهنگ سازمانی و کیفیت، مدیران در توسعه فرایندهای مؤثر و مزیت رقابتی نیز موفق خواهند بود. به طور کلی، نتایج پژوهش نشان می دهد که فرهنگ سازمانی کیفیت حسابرسی، ارائه خدمات بهینه، تصمیم گیری مؤثر و ایجاد مزیت رقابتی و حفظ حقوق ذی نفعان را تسهیل می کند و بر بهره وری مؤسسه و کیفیت خدمات حسابرسی تأثیر می گذارد. بنابراین فرهنگ پیش نیاز توسعه مؤسسه های حسابرسی است و بر کیفیت حسابرسی تأثیر بسزایی دارد. پیشنهاد می شود که در تحقیقات آتی، به ابعاد فرهنگ سازمانی ارائه شده در مدل این پژوهش، در مؤسسه های حسابرسی توجه شود. همچنین، موضوع ارزیابی کیفیت حسابرسی در چارچوب هوش سازمانی، ویژگی های روان شناختی حسابرسان و اخلاق حرفه ای مطالعه و بررسی شود.Designing a Model of Audit Quality Based on Various Organizational Culture Factors
Objective
Auditing is a very important and respected profession that should render precise and quality information to win the public's trust in society. This study seeks to develop a model for audit quality considering the components of organizational culture.
Methods
A mixed-methods design was employed. In the qualitative phase, open, semi-structured interviews were conducted with 17 auditing experts and academics. In the quantitative phase, the sample consisted of 106 managers and employees from audit firms, providing services to companies listed on the Tehran Stock Exchange. Following the grounded theory, qualitative data obtained from the interviews were analyzed through open, axial, and selective coding in the MAXQDA. Finally, an audit quality model was developed based on the components of organizational culture with 15 axial codes and 85 themes. This model was fitted using structural equation modeling in SmartPLS.
Results
According to the results of this study and the proposed model, the components of organizational culture that affect audit quality include empowerment, control and supervision, innovation and risk-taking, organizational ethics, communication management, group culture, cooperation culture, competitive culture, fundamental values, organizational vision and mission, attention to stakeholders, organizational goals and objectives, organizational excellence, organizational adaptability. Therefore, culture significantly influences the mechanisms driving audit quality, thus highlighting the imperative for audit firms to enhance their cultural practices.
Conclusion
The achieved results indicate that organizational culture is a vital element of organizational success, especially in quality improvement. The best starting point for improving an organization is to evaluate its culture because of its effect on individual and organizational behavior. Therefore, attention to the elements of organizational culture is essential for the successful growth of audit firms. In these firms, culture plays a major role in the processes that underlie audit quality. The findings also show that audit firms must develop not only the culture but also understand the relationship between organizational culture and quality. Such an understanding will help managers come up with efficient procedures and gain a competitive advantage. In general, the results suggest that organizational culture in the field of audit quality facilitates the provision of optimal services, effective decision-making, competitive advantage, and protection of stakeholders’ rights while increasing the productivity of the firm and the quality of audit services. Therefore, culture is a prerequisite for the development of audit firms and has a significant impact on audit quality. Future research efforts in audit institutions are encouraged to take into consideration dimensions of organizational culture as described in the model put forward by this study. Also, the subject of audit quality assessment should be studied in the framework of organizational intelligence, auditors' psychological characteristics, and professional ethics.