آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

فضای مجازی و خدمات متنوع آن فرصت ها و چالش های گوناگونی را برای مساجد در پی داشته است. اپلیکیشن های مسجدی عرصه جدیدی هستند که به تازگی برای تعامل نهاد مسجد با فضای مجازی در حال گسترش اند. بر این اساس که این گونه اپلیکیشن ها چه نیازی را از مخاطبان مسجدی مرتفع می کنند و برای این کار باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟ این پژوهش، از طریق مصاحبه با نخبگان و فعالان حوزه مسجد و فضای مجازی تلاش داشته تا به سؤالات فوق پاسخ دهد. بدین منظور پس از تدوین پرسشنامه، 13 مصاحبه انجام شد. سپس با روش تحلیل مضمون فرصت ها و چالش های و ویژگی های مطلوب اپلیکیشن مسجدی به دست آمده و همچنین مهم ترین اپلیکیشن های مسجدی موجود بررسی و بر اساس شاخص های به دست آمده ارزیابی و مقایسه شدند. نتایج نشان داد که ماهیت متضاد مسجد و فضای مجازی مخصوصاً در کارکرد عبادی و آیینی، ملاحظاتی را برای کار رسانه ای در فضای مجازی برای این اپلیکیشن ها در پی خواهد داشت. همچنین این پژوهش نشان داد مهم ترین نقاط قوت اپلیکیشن های مسجدی موجود، دسترسی آسان، هزینه مناسب و همسویی با ارزش ها و در سمت مقابل مهم ترین نقاط ضعف آن ها مفید نبودن، پشتیبانی فنی ضعیف و محله محور نبودن است.

Needs assessment and pathology of the efficient design of mosque applications

The digital realm and its diverse services have presented both opportunities and challenges for mosques. Mosque mobile applications represent a new frontier in the interaction between mosques and the digital space. This study aims to answer the following questions: What needs do these applications fulfill for mosque congregants? And what features should they possess? Through interviews with experts and active individuals in the fields of mosques and digital spaces, this research sought to provide answers to these questions. After developing a questionnaire, 13 interviews were conducted. Subsequently, using thematic analysis, the opportunities, challenges, and desirable features of mosque mobile applications were identified. Furthermore, the most prominent existing mosque applications were examined and evaluated based on the derived indices. The results revealed that the contrasting nature of mosques and the digital space, particularly in terms of religious and ritual functions, necessitates specific considerations for digital media in these applications. Additionally, this study indicated that the most significant strengths of existing mosque applications include easy accessibility, affordability, and alignment with values, while their primary weaknesses are perceived ineffectiveness, poor technical support, and a lack of community-centric focus.

تبلیغات