آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

مشارکت فعالانه نوجوانان در حوزه های مختلف زندگی اجتماعی، علاوه بر اینکه نقش بسیار مهمی در پویایی و پیشرفت یک جامعه دارد، به لحاظ فردی نیز از سازکارهای اصلی شکل گیری هویت اجتماعی آنان محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر احصاء مؤلفه های اصلی نظریه سیاستی مطلوب درزمینه مشارکت فرهنگی اجتماعی نوجوانان با محوریت مسجد بوده است که با روش کیفی انجام شد و برای جمع آوری داده ها، روش مصاحبه نیمه ساخته و برای تحلیل آن ها روش تحلیل مضمون آتراید استرلینگ به کار گرفته شد. مصاحبه شونده ها به صورت هدفمند از بین کارشناسان و متخصصان علوم ارتباطات، روان شناسی و علوم تربیتی و معارف اسلامی که با حوزه نوجوانی و مسجد درگیر بودند، انتخاب شدند. در فرایند تحلیل که با استفاده از نرم افزار Maxqda2020 انجام گرفت، سه مضمون فراگیر و هشت مضمون سازمان دهنده به دست آمد. مضامین فراگیر و به بیان دیگر مؤلفه های اصلی نظریه سیاستی مشارکت فرهنگی اجتماعی نوجوانان با محوریت مسجد شامل «مسجد محوری در محله»، «گروه محوری در مسجد» و «نوجوان محوری در گروه» است.

The policy theory of cultural-social participation of adolescents centered on the mosque

The active participation of adolescents in different areas of social life, in addition to having a very important role in the dynamics and progress of a society, is also considered as one of the main mechanisms for the formation of their social identity. The aim of the current research has been to identification the main components of the desired policy theory in the field of social-cultural participation of adolescents centered on the mosque. This research was done with a qualitative method, and semi-structured interview method was used to collect data, and Attride-Stirling's thematic analysis method was used to analyze them. Interviewees were purposefully selected from among the experts and specialists of communication sciences, psychology and educational sciences and Islamic knowledge who were involved in the field of adolescence and mosque. In the analysis process that was done using Maxqda2020 software, three Global themes and eight Organizing themes were obtained. The Global themes and, in other words, the main components of the policy theory of socio-cultural participation of adolescents centered on the mosque include "mosque-centered in the community", "group-centered in the mosque" and "adolescent-centered in the group".

تبلیغات