شناخت مؤلفه های گفتمانی اخبار جعلی در حوادث پاییز ۱۴۰۱ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش شناخت مؤلفه های گفتمانی اخبار جعلی در حوادث پاییز 1401 است. بدین منظور اخبار جعلی منتشرشده از طریق اکانت های ایکس بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال به روش تحلیل گفتمان با رویکرد نورمن فرکلاف مورد تحلیل قرار گرفت. براساس شاخص های مورد بررسی یافته ها نشان دادند که هر دو اکانت ایکس، ده کنش «ترسیم فضای منفی برای مخاطب»، «افزایش شکاف بین حاکمیت و معترضان با مرجعیت نهادهای بین المللی»، «دوقطبی سازی جامعه»، «ایجاد عقلانیت معنایی»، «القای تئوری های توطئه»، «برجسته سازی ابعاد حقوق بشری و دموکراسی غربی»، «استفاده از شیوه های بیان»، «تولید شبه علم»، «تکرار واژگان ایدئولوژیک» و «تلاش برای ایجاد باور در مخاطب برای عبور از جمهوری اسلامی» را در اخبار جعلی بکار گرفته اند. همچنین، هر دو شبکه های خبری مورد بررسی، برای شاخص استعاره، فاقد رویکرد یا کنش هستند. یکسان بودن مؤلفه های گفتمانی در دو رسانه مورد بررسی، نشان می دهد که از ایدئولوژی تاحدودی مشابه پیروی می کنند.Understanding the discursive components of fake news in the events of the fall of 1401
The purpose of this research is to know the discursive components of fake news in the events of the fall of 1401. For this purpose, the fake news published through X accounts of BBC Persian and Iran International were analyzed using the discourse analysis method with Norman Fairclough's approach, based on the investigated indicators, the findings showed that both X-accounts, ten actions "drawing a negative atmosphere for the audience", "increasing the gap between the government and the protesters with the authority of international institutions", "bipolarization of society", "creating semantic rationality", "inducing conspiracy theories", "prominent Creating dimensions of human rights and western democracy", "Using methods of rhetoric", "Production of pseudo-science", "Repetition of ideological words" and "Trying to create belief in the audience to pass through the Islamic Republic" have been used in fake news. Also, Both of the investigated news channels do not have an action for the metaphor index. The sameness of the discourse components in the two investigated media shows that they follow somewhat similar ideologies.