آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

طی سال های اخیر مواجهه و مقابله با اخبار جعلی به یکی از اصلی ترین کارویژه های رسانه های رسمی از جمله صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. در این راستا بهره گیری از مضامین قرآنی می تواند راهگشا باشد، زیرا قرآن کریم الگوی موفقی در مواجهه با اینگونه اخبار و اطلاعات است. تحقیق حاضر نحوه این مواجهه را شناسایی و چگونگی به کار بستن آن در رسانه ملی را بررسی نموده است. این تحقیق با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شده و داده های این تحقیق از نوع کتابخانه ای است. یافته های پژوهش نشان می دهد مواجهه قرآن کریم با اخبار جعلی در حوزه شناختی از طریق «تبیین»، «تکذیب»، «تنزیه» و «دشمن شناسی»، در حوزه احساسی از طریق«تحذیر»، «تحقیر»، «توبیخ»، «تهدید» و «روحیه بخشی» و در حوزه رفتاری از طریق «آمادگی و استطاعت»، «الگودهی و الگوسازی»، «تبیّن»، «تغییر موضوع» ، «تنبه»، «ترمیم» و «مماثلت» صورت گرفته است. نتایج تحقیق و تفسیر یافته ها حاکی از این است رسانه ملی باید از طریق «تبیین»، «تکذیب»، «آموزش/ ارتقای سواد رسانه ای»، «استفاده از جاذبه های رسانه ای اقناعی»، «مدیریت صحیح پوشش خبری»، «مطالبه گری و مطالبه سازی»، «بهره گیری از قالب های گوناگون برنامه سازی»، «ایجاد واحد ویژه اخبار جعلی» و «ایجاد سکوی دیجیتال» با اخبار جعلی مواجهه نماید.

Quranic solutions to IRIB confrontation with fake news

In recent years, confronting and encountering with fake news has become one of the main specialties of the official media, including the Islamic Republic of Iran Radio and Television. In this regard, using Quranic themes can be a way forward, because the Holy Quran is a successful model in encountering with such news and information. The current research has identified the way of this exposure and how to use it in the national media. This research was conducted with a qualitative approach and thematic analysis method, and the data of this research is of library type. The findings of the research show that the Qur'an confronts fake news in the cognitive field through "explanation", "denial", "controversy" and "hostility", in the emotional field through "warning", "humiliation", "rebuke", "threat". and "encouraging" and in the field of behavior through "readiness and ability", "modelling", "explanation", "changing the subject", "reprimand", "restoration" and "similarity". The results of the research and interpretation of the findings indicate that the national media should use "explanation", "denial", "education/promotion of media literacy", "use of persuasive media attractions", "proper management of news coverage", "demanding and making demands". , "Using various formats of programming", "Creating a special fake news unit" and "Creating a digital platform" to encountering with fake news.

تبلیغات