آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر، شناسایی متخصصان رشته برنامه درسی از راه بررسی مقاله های آنان و تعیین حوزه خاص پژوهشی هر کدام است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی است که طی سه گام اجرا شده است. درگام اول، نام افراد دارای پنج مقاله یا بیشتر در مجلات تخصصی برنامه درسی مورد تأیید وزارت علوم، استخراج شد که تعداد آنها به 57 نفر رسید و به عنوان مبنای کار قرار گرفت. در گام دوم، به منظور تهیه فهرست موضوعی مقاله ها، نام پژوهشگران منتخب در دو پایگاه مجلات نور و جهاد دانشگاهی جستجو شد. در این مرحله با بررسی مقاله های ده نویسنده اول از نظر تعداد مقاله، فهرستی از حیطه های موضوعی تهیه شد. در گام سوم، مقاله های هر پژوهشگر در دسته بندی موضوعی جایگذاری شد. این فهرست شامل چهار دسته به شرح زیر است: 1-دسته بندی کلی؛ 2- آموزش عالی، 3- آموزش متوسطه و 4- آموزش ابتدایی که هر کدام دربردارنده عناصرطراحی، اجرا، هدف، محتوا، روش، ارزشیابی از برنامه درسی، معلم، فراگیر، زمان و مکان و کاربرد فناوری هستند. بر این اساس، فهرست نام های متخصصان رشته برنامه درسی به همراه تعداد مقاله های هر کدام در 4 حیطه به دست آمد و نقشه راهی تدوین شد.

Analysis of Thematic Areas of Curriculum Development Researchers Based on Their Articles Published in the SID and NOOR Magazines

The main purpose of the present study was to identify curriculum specialists by reviewing their articles, and determining the specific research area of ​​each. This research is of the applied type and descriptive-analytical method which has been done in three steps. In the first step, the names of people who had 5 or more articles in specialized curriculum journals approved by the Ministry of Science were extracted, which reached 57 people and were used as a basis for work. In the second step, in order to prepare a thematic list of articles, the names of the selected researchers were searched in two databases of Noor and Jihad Daneshgahi journals. At this stage, by reviewing the articles of the first ten authors in terms of the number of articles, a list of thematic areas was prepared. In the third step, each researcher's articles were placed in a thematic category. This list includes four categories as follows: 1) General category; 2) higher education, 3) secondary education, and 4) primary education, each of which includes elements of design, implementation, purpose, content, method, curriculum evaluation, teacher, learner, time and place, and application of technology. Based on this, the list of curriculum specialists along with the number of articles in each of the 4 areas was obtained and a road map was compiled.

تبلیغات