ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه بر اساس مدل سروکوال (مطالعه موردی: دانشگاه تربت حیدریه) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ارزیابی کیفیت آموزشی دانشگاه ها از مهم ترین موضوعات پژوهشی به شمار می رود. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه تربت حیدریه از نگاه دانشجویان است. پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است و برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه سروکوال استفاده شد که بر اساس مقیاس پنج درجه لیکرت طراحی شده است. پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 0.921 به دست آمد. برای توصیف اطلاعات از آماره های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) بهره گرفته شد. نرمال بودن داده ها با روش کولموگوروف-اسمیرنوف و همچنین روش شاپیرو-ویلک بررسی شد که سطح معنی داری به دست آمد. شکاف بین مرد و زن با استفاده از آزمون تی مستقل انجام گرفت که مشخص شد تفاوت معنی داری وجود ندارد. شکاف بین رشته ها با آنالیز واریانس تفاوت معنی داری را نشان داد. براساس آزمون تعقیبی توکی تفاوت معنی داری بین رشته های برق و باستان شناسی کشف شد. نتایج نشان داد در تمامی ابعاد کیفیت خدمات، شکاف منفی جود دارد که بیانگر نیاز اساسی به بررسی و رفع مشکلات موجود است. در آخر نیز پیشنهادهایی مانند در اولویت قرار دادن کارگاه های آموزشی مرتبط با مشاغل به عنوان نتایج نهایی کار معرفی شده است.Evaluating Educational Services Quality of the University with the SERVQUAL Model Evaluation of Educational Services Quality Based on SERVQUAL Model (Case Study: University of torbat heydarieh)
Evaluation of university education quality is one of the most important research topics. The purpose of this study was to evaluate the quality of educational services at University of Torbat Heydariyeh. This is a cross-sectional descriptive study. In order to collect data, a SERVQUAL questionnaire was designed based on a five-point Likert scale. The reliability of this questionnaire was 0.921, using Cronbach's alpha. Descriptive statistics (mean and standard deviation) were used to describe the data. Normality of data was investigated by Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk's methods, which achieved a significant level. The gap between male and female was measured using independent t-test, which showed that there was no significant difference. The gap between the fields showed a significant difference with analysis of variance. According to Tukey's post-hoc test, a significant difference was found between electrical engineering and archeology majors. In all aspects of service quality, there is a negative gap that indicates a fundamental need to investigate and resolve existing problems. Finally, suggestions have been made to prioritize job-related workshop.