نگارش علمی در آموزش عالی: نگاهی به فرایند داوری مقالات علمی پژوهشی
آرشیو
چکیده
این مقاله به بررسی فرایند شکل گیری نشریات علمی – پژوهشی، روند داوری مقاله ها، شرایط انتخاب داور برای مقاله ها و انواع مجله های علمی می پردازد. تعداد مقاله های تک نفره در سال های اخیر کاهش یافته و به نوعی کیفیت مقاله ها و نشریات، درجه و امتیاز آنها برای دانشگاهیان و پژوهشگران حائز اهمیت شده است. داوری مقاله ها در نشریات علمی پژوهشی برای نویسندگان، فرایندی است توأم با خوشحالی و نگرانی. پذیرش مقاله در نشریات علمی- پژوهشی نشانگر آن است که جامعه علمی، ایده های نویسنده را مورد پذیرش قرار داده است و رد آن از طرف جامعه علمی موجب ناکامی و گاه سوء تفاهم می شود. مقاله هایی که داوری می شوند به ندرت در مرحله اول از سوی داوران پذیرش می شوند. پیشنهاد اصلاحات کلی، جزیی و بررسی مجدد آنها از سوی داوران و یا عدم پذیرش مقاله، وجوه محتمل داوری مقالات است. این مقاله تلاشی است برای بهبود فرایند داوری و کمک به نویسندگان و پژوهشگران جوان در انتخاب مجله های علمی برای انتشار یافته های پژوهشی شان.Scientific Writing in Higher Education: Looking at the Examination Process of Academic Journals
The present article studies the formation process of academic journals, mechanism of examination of articles, criteria for selection of readers and kinds of scientific journals. The number of singleauthor papers has decreased during the recent years and the quality of a paper and ranking of a journal have gained more importance for
researchers. Examination of papers in academic journals is a process with mixed feelings of joy and concern for researchers. Acceptance of a paper by a journal proves that the academic community has approved the ideas of the author. On the other hand, rejection of a paper may at times result in failure and mutual misunderstanding. The readers rarely accept submitted papers in the first examination. Minor or major revisions, reexamination of the paper and ultimate rejection are contingencies for a submitted academic paper. The present paper is an effort to improve the examination process and help young academicians in the selection of academic journals to publish the findings of their studies.