آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۲

چکیده

سرگرمی های امروزی در دوران کودکی می توانند تأثیرات مطلوب یا نامطلوب گوناگون و گسترده ای داشته باشند. بررسی این موضوع چالش خیز از دیدگاه اسلامی، در دوران کودکی که شخصیت فرد دستخوش تغییرات بعضاً تغییرناپذیر است، امری مهم و ضروری است. با توجه به اینکه عهده دار ارزش گذاری افعال انسان، در موارد چالش خیز دانش اخلاق کاربردی است؛ پژوهش پیشرو با روش توصیفی تحلیلی در پی روشن کردن کارکردهای سرگرمی در دوران کودکی از دیدگاه اخلاق کاربردی اسلامی است. در این پژوهش مشخص شد ازجمله کارکردهای سرگرمی در دوره کودکی آموزش دهی، شکوفایی استعدادها، خودیابی، جانشین پذیری، روان درمانی، تقویت کارهای گروهی و انتقال ارزش هاست. برخی از ملاحظات اخلاق کاربردی اسلامی برای استفاده صحیح از کارکردهای مذکور عبارتند از: عدم ترویج سودگرایی، مصرف گرایی، نیاز کاذب به سرگرمی و نپرداختن بیش ازاندازه به بازی های منفعلانه، تخیلی و انفرادی. از منظر اخلاق کاربردی اسلامی آموزش دادن و تربیت کودکان با سرگرمی برای کودکان زیر هفت سال از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ همچنین سرگرمی منشأ پرورش و رشد بعضی از استعدادهای کودک مانند رشد عقلی و یا ایجاد صفات اخلاقی در بزرگسالی است. در آموزه های اخلاق کاربردی اسلامی به شوخی کردن با کودکان که اثر غالبی آن آرامش بخشی و تخلیه هیجانات و به تبع آن کمک به خودیابی و نیز روان درمانی در کودک است، سفارش شده است؛ همچنین بر اساس این آموزه ها خوب است محتوای سرگرمی با جنسیت کودک متناسب باشد و اسباب بازی های متناسب با جنسیت کودکان به آن ها داده شود و کودک حق دارد با کسانی بازی کند که شیوه های بازی کردن او، شباهت بیشتری به بازی خودش داشته باشد.

Analyzing the functions of entertainment in the age group of children from the perspective of Islamic practical ethics

Today's entertainment affects its audience with multiple functions. Examining this influence, which is sometimes favorable and sometimes unfavorable and accompanied by moral challenges, is important and necessary in childhood, when a person's personality undergoes sometimes irreversible changes. Considering that he is in charge of valuing human actions, it is practical knowledge in challenging cases; The leading research with a descriptive analytical method seeks to clarify the functions of entertainment in the age group of children from the perspective of Islamic ethics. In this research, it was found that among the functions of entertainment in childhood are happiness, education, flourishing of talents, discharge of disturbing emotions, relaxation, self-discovery, psychotherapy, strengthening of group work and transfer of values. Some of the considerations of Islamic ethics for the correct use of the mentioned functions are: not promoting profitism, consumerism, false need for entertainment and not paying too much to passive, imaginative and solitary games. From an Islamic point of view, teaching and educating children with entertainment is more important for children under seven years old; Also, entertainment is the source of nurturing and developing some of the child's talents, such as intellectual development or creating moral traits in adulthood. In the teachings of Islamic ethics, it is recommended to joke with children, the main effect of which is to relax and release emotions, and as a result, it helps in self-discovery and psychotherapy in children; Also, based on these teachings,

تبلیغات