آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۲

چکیده

کاربرد اخلاق در رشد و شکل گیری دانشگاه در حول محور فضیلت مداری در پژوهش های پیشین به صراحت و به صورت تخصصی بررسی نشده است. لذا، هدف از انجام پژوهش حاضر ، بررسی کاربرد اخلاق در شکل گیری دانشگاه فضیلت مدار می باشد. رویکرد پژوهش، کیفی بوده و با رویکرد تحلیل مضمون و در یک دوره یک ساله از پاییز 1401 تا پاییز 1402 انجام پذیرفته است. نمونه آماری شامل گروه خبره 20 نفری از اساتید دانشگاه و محققین در حوزه تحت مطالعه بوده که با رویکرد گلوله برفی انتخاب شده است. برای بررسی اعتبار اطلاعات و الگوی مستخرج از مصاحبه ها، از دو روش بازآزمایی و توافق درون موضوعی استفاده شده و از اعتبار یافته ها اطمینان حاصل شده است. یافته ها در قالب مدل اخلاق در شکل گیری دانشگاه فضیلت مدار در قالب 219 کد باز، 40 مفهوم و سه مقوله محوری (تداخل اخلاق در سطح فردی، تداخل اخلاق در سطح دانشگاهی (حرفه ای) و تداخل و کاربرد موازین اخلاقی در سطوح کلان) که هر کدام در قالب دو مقوله اجتنابی و حمایتی بخش بندی شده اند، شکل یافته است. نتایج حاکی کارکردهای انکارناپذیر و حساس اخلاق در شکل گیری و توسعه الگوی دانشگاه فضیلت مدار است که در راستای دستیابی به آن، بایستی به دستاوردهای تحقیق حاضر در قالب الگوی تداخل اخلاق در تشکیل دانشگاه فضیلت مدار توجه ویژه ای نمود.

The Application of Ethics in the Formation of a Virtuous University

The application of ethics in the flourishing and formation of the university around the virtue-oriented axis has not been investigated clearly and expertly in previous researches. Therefore, the purpose of the present research is to investigate the application of ethics in the formation of a virtue-oriented university. The approach of the research is qualitative and has been carried out with thematic analysis approach and in a one-year period from the fall of 1401 to the fall of 1402. The statistical sample included an expert group of 20 university professors and researchers in the field under study, which was selected using a snowball approach. To check the validity of the information and pattern extracted from the interviews, two methods of retesting and intra-subject agreement were used and the validity of the findings was ensured. formation of a virtue-oriented university in the form of 219 open codes, 40 concepts and three core categories (the interference of ethics at the individual level, the interference of ethics at the university (professional) level and the interference and application of ethical standards at the macro level) which Each of them is divided into two categories: avoidance and support. The results indicate the undeniable and sensitive functions of ethics in the formation and development of the model of a virtue-oriented university, and in order to achieve it, special attention should be paid to the achievements of the present research in the form of the model of the interference of ethics in the formation of a virtue-oriented university.

تبلیغات