آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف: این پژوهش درصدد واکاوی کیفی - کمی ارتباط مزیت های منطقه ای با عوامل مؤثر در کارآفرینی گردشگری روستایی است.روش و داده: بخش اول تحقیق به صورت کیفی انجام شده است. برای استخراج شاخص ها از دو روش استفاده شده است. در گام اول برای تبیین مزیت های منطقه ای مؤثر در کارآفرینی گردشگری روستایی ابتدا شاخص های مورد بررسی با استفاده از استناد نظری از منابع مختلف جمع آوری شد و در گام دوم برای تحلیل عوامل مؤثر در کارآفرینی گردشگری روستایی از روش مصاحبه کیفی استفاده شد. به موجب ماهیت این رویکرد، کدگذاری اولیه خط به خط به صورت مشاهده ژرف و لایه لایه موضوع از زوایای مختلف به شیوه استقرایی، از رونوشت ها انجام شد. سپس در کدگذاری ثانویه برای ساخت کدهای متمرکز و مدیریت داده ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. سپس نتایج کلی حاصل از هر دو گام روش کیفی برای تحلیل در بخش کمی، کدگذاری شده و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار اسمارت پی. ال. اس. تحلیل شد.یافته ها: در متغیر عوامل مؤثر در کارآفرینی گردشگری روستایی در بعد نهادی عامل دسترسی آسان به نهادها و تعاونی های حامی فعالیت های کارآفرینانه و در بعد اجتماعی عامل نداشتن استرس در موقعیت های سخت و مشکل، بیشترین میزان تأثیرگذاری را در این رابطه داشته است. در متغیر مزیت های منطقه ای مؤثر در کارآفرینی گردشگری روستایی، در بعد سیاسی - حقوقی عامل وجود مشوق های دولتی برای کارآفرینان در راستای کارآفرینی روستایی و در بعد زیرساختی عامل دسترسی به جایگاه توزیع بنزین و سوخت، بیشترین میزان تأثیرگذاری در این رابطه را نشان می دهد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد ارتباط بین مزیت های منطقه ای با عوامل مؤثر در کارآفرینی گردشگری روستایی با مقدار ۴/۳۹ تأیید می شود.نوآوری، کاربرد نتایج: بر اساس پیشینه مطالعات، تلاش هایی برای پر کردن شکاف تحقیق انجام شد. چندین رویکرد منفرد برای درک بهتر کارآفرینی گردشگری روستایی انجام شده بود؛ اما در مقابل، یک روش ترکیبی (کیفی - کمی) برای انتخاب مناسب ترین مدل برای بررسی این ارتباط با ارزیابی دیدگاه های متفاوت مورد استفاده قرار گرفت. یافته های این مطالعه در برنامه ریزی های آتی مفید خواهد بود.

Qualitative-quantitative analysis of the relationship between regional advantages in rural tourism entrepreneurship and effective factors in rural tourism entrepreneurship (Case Study: Target and Destination Villages in Ardabil Province)

Aim: This research aims to qualitatively-quantitatively analyze the relationship between regional advantages and effective factors in rural tourism entrepreneurship.Material & Method: To explain the effective regional advantages in rural tourism entrepreneurship, firstly, the analyzed indicators were collected using theoretical references from various sources, and a qualitative interview method was used to analyze the effective factors in rural tourism entrepreneurship. Then, the overall results obtained from both steps of the qualitative method were coded for analysis in the quantitative part, using the structural equation model by Smart PLS software, were analyzed. Finding: In the variable of effective factors in rural tourism entrepreneurship, in the institutional dimension, the factor of easy access to institutions and cooperatives supporting entrepreneurial activities, and in the social dimension,  the factor of not having stress in difficult situations showed the highest level of influence. In the variable of regional advantages effective in rural tourism entrepreneurship, in the political-legal dimension, the factor of the existence of government incentives for entrepreneurs in line with rural entrepreneurship, and in the infrastructural dimension, the factor of access to the gasoline and fuel distribution point, showed the highest level of influence. Conclusion: The research results show that the relationship between regional advantages and effective factors in rural tourism entrepreneurship is confirmed with a value of 4.39.Innovation: Based on the background of the studies, efforts were made to fill the research gap. Several unique approaches were made to better understand rural tourism entrepreneurship. However, a mixed method (qualitative-quantitative) was used to select the most suitable model to investigate this relationship by evaluating different points of view. The findings of this study will be useful in future planning.

تبلیغات