آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه ی خلق، عاطفه، خستگی، حافظه، توانایی های شناختی و عملکرد خلبانی دوره های اوج و حضیض زیست آهنگ گروه خلبانان بود. روش پژوهش تحقیق علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، شامل کلیه دانشجویان خلبانی مرکز آموزش شهید وطن پور اصفهان در بهار 1400 بودند که 60 نفربه روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار های تحقیق شامل پرسشنامه افسردگی ، اضطراب ، استرس لاویبوند (۱۹۹۵) ˛ پرسشنامه عاطفه مثبت و عاطفه منفی واتسن، کلارک و تلگن ( 1988)˛ پرسشنامه شدت خستگی کراپ و همکارانش ( 1989)˛ پرسشنامه حافظه آینده نگر و گذشته نگر کرافورد و همکاران (2003)˛ پرسشنامه توانایی های شناختی برادبنت (1982) ، ارزیابی عملکرد خلبانی ونرم افزار ( 3.04 Natural Biorhythms) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری و به کارگیری نرم افزار (spss25) با تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری بود. نتایج تحلیل واریانس تکراری یک گروهی، نشان داد که میانگین های نمرات خلق، عاطفه، خستگی، حافظه، توانایی شناختی و عملکرد خلبانی در دوره اوج و دوره حضیض زیست آهنگ دانشجویان خلبانی ، با یکدیگر تفاوت معناداری دارند (01/0p< ).

Comparison of Mood, Fatigue ,Emotion, Memory Cognitive Abilitives and Pilot Performance of Pilot Group Peak and Deparession Periods

The purpose of the present study was to compare the Mood, Emotion Fatigue, and Pilot Performance of the biorhythm cycle in pilot students. The research method was causal-comparative research. The statistical population of the present study included 70 pilot students of Shahid Watan Pura Isfahan Training Center in the spring of 1400, of which 60 were selected voluntarily for the research. The research tools included the Lavibond mood questionnaire (1995), Atefeh Watson, Clark, and Telgen questionnaire (1988), Krapp et al fatigue questionnaire (1989), pilot performance evaluation, and software (3.04 Natural Biorhythms). Data analysis was done using statistical methods with repeated analysis of variance. The results of repeated variance analysis showed that the difference in the mean scores of mood variables, emotion, fatigue, and pilot performance between the critical period from peak to perigee, perigee, and critical period from perigee to peak with the peak period is significant; There was a significant increase in mood, emotion, and pilot performance from the critical and perihelion periods to the peak, and there was a significant decrease in fatigue from the peak period to the critical and perihelion periods (p<0.01). Conclusion: During peak times, students can engage in their important activities, and knowing the peak period of life leads to planning, directing, and controlling time and improving the quality of life of pilot students.

تبلیغات