آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

توسعه پایدار کارآفرینی، رفاه انسان و محیط زیست را تسهیل می نماید. دستیابی به این هدف، مستلزم شناخت عوامل مؤثر بر شکل گیری فرصت های کارآفرینی هر منطقه است. بنابراین پژوهش حاضر با این هدف و بصورت پیمایشی، توصیفی- تحلیلی انجام و داده ها از طریق مطالعات اسنادی و میدانی گردآوری گردید. تعداد خبرگان 52 نفر بودند که به طور هدفمند با استفاده از روش گلوله برفی نمونه گیری شدند. 4 شاخص و 28 گویه با استفاده از طیف لیکرت طراحی و در اختیار 439 نفر (387 روستایی و 52 خبره) قرار گرفت. این 387 نفر از طریق فرمول کوکران و از جامعه آماری 215104 نفره انتخاب گردید. برای تجزی ه و تحلی ل اطلاع ات از آمارهای توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون T تک نمونه ای، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه) و توابع تولید ترانسلوگ و ترانسندنتال با توجه به متغیرهای پژوهش، استفاده شده است. نتایج آزمون t تک نمونه آزمون برای تمامی شاخص های مورد بررسی در سطح اطمینان بالای 95 درصد معنی دار می باشد و نظر به اینکه اختلاف میانگین مشاهده شده مقدار مفروض (1/3) مثبت می باشد، لذا از نظر آماری می توان گفت از نظر روستاییان، میزان تأثیرگذاری این شاخص ها مثبت است. همچنین مطابق آماره های ارزیابی ضریب تعیین چندگانه و ضریب تعیین تعدیل شده، مدل ترانسندنتال ارزیابی بهتری از عوامل تبیین کننده فرصت های کارآفرینی و زمینه های اصلی کارآفرینی دارد. نتایج حاصل از تحلیل مدل ترانسندنتال نشان می دهد که در میان شاخص ها و گویه های مرتبط؛ یارانه دولتی، سرمایه گذاری دولتی، تسهیلات دولتی، بیمه محصولات و آموزش اساسی ترین عوامل مؤثر بر شکل گیری فرصت های کارآفرینی و صنایع دستی، مشاغل خانگی، نفت و گاز، گیاهان داروئی و خرما به ترتیب، مهمترین زمینه های ایجاد و توسعه کارآفرینی می باشند. نتایج نهایی نشان می دهد که منطقه دارای پتانسیل های فراوان کارآفرینی طبیعی، اقتصادی و صنعتی می باشد و توجه جدی به کارآفرینی، از ضروریات سرمایه گذاری دولتی می باشد.

Assessing the factors affecting the formation of entrepreneurial opportunities in rural areas; Case study: Behbahan County

The development of sustainable entrepreneurship plays a critical role in promoting human well-being and environmental preservation. To achieve this objective, it is essential to understand the factors affecting the emergence of entrepreneurial opportunities in different regions. Therefore, this study aims to explore these factors through a descriptive-analytical survey, with data collected from documentary research and field surveys. The number of experts was 52 who were purposefully sampled using the snowball method. The study employed four indicators and 28 items, which were measured using the Likert scale. A sample of 439 individuals, consisting of 387 villagers and 52 experts, participated in the study. The selection of the 387 villagers was determined using Cochran's formula from a statistical population of 215,104 people. Descriptive statistics, such as mean and standard deviation, as well as inferential statistics, including one-sample t-test and one-way analysis of variance, were used to analyze the data. The results of the one-sample t-test revealed that all indicators examined in the study were statistically significant at a confidence level above 95%. These findings suggest that the villagers' perception of these indicators is positive, given that the observed mean value (3.1) is assumed to be positive. Furthermore, the evaluation statistics, such as the multiple determination coefficient and adjusted coefficient of determination, indicated that the transcendental model provides a better understanding of the factors influencing entrepreneurial opportunities and the key areas of entrepreneurship. The analysis of the transcendental model demonstrated that government subsidies, investment and facilities, product insurance, and education are the most influential factors in the formation of entrepreneurial opportunities. Additionally, the most important sectors for creating and developing entrepreneurship were found to be handicrafts, home-based jobs, oil and gas, medicinal plants, and date production. Overall, the results highlight the region's significant potential for natural, economic, and industrial entrepreneurship, emphasizing the necessity for the government to prioritize investment in entrepreneurship.

تبلیغات