آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

پایه و اساس کلیه مضامین اصلی مربوط به یک شهر هوشمند دربرگیرنده شاخص ها و مولفه های مردم، حمل و نقل، اقتصاد، زندگی، حکمرانی و محیط هوشمند است. براین اساس در برنامه ریزی شهر و منطقه هوشمند باید به تمامی موارد فوق با تاکید بر زیرساخت های هوشمندسازی به منظور حل مشکلات مناطق کلانشهری توجه گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و ویژگی های مناطق هوشمند و وضعیت آنها در منطقه کلانشهری تهران است. روش حاضر در این پژوهش ضمن تاکید بر کاربردی بودن آن توصیفی-تحلیلی است و شیوه جمع آوری اطلاعات بر مبنای مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و مبتنی بر فن پیمایشی شامل تهیه و تکمیل پرسشنامه است. براساس بررسی های انجام شده و عدم تعادل های موجود در نظام فضایی منطقه هوشمند تهران، شهرستان های شمیرانات، تهران و فیروزکوه از نظر شاخص های سه گانه اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و محیط زیستی در پهنه همگن شماره یک و رتبه های اول تا سوم قرار گرفته اند. با بررسی شاخص های 6 گانه منطقه هوشمند یعنی مردم هوشمند، اقتصاد هوشمند، زندگی هوشمند، حکمرانی هوشمند، محیط هوشمند و حمل و نقل هوشمند، در حال حاضر میزان امتیاز نهایی منطقه هوشمند در سطح منطقه کلانشهری تهران برابر با 0.389 است که نشان از شرایط نامناسب مولفه های منطقه هوشمند در محدوده مطالعاتی دارد. مهمترین راهکارها و اقدامات مورد نیاز به منظور بهبود شرایط موجود شامل مواردی همچون ایجاد نهاد متولی حمل ونقل منطقه ای، برنامه ریزی حمل ونقل جهت تجهیز مرکز اداری سیاسی جدید به فرودگاه (تحول)، تهیه طرح نظام مندسازی و رهگیری هوشمند و یکپارچه حمل و نقل کالا و مسافر در استان و... است.

Analysis of the status of the components of the smart area at the level of the metropolitan area of Tehran

The basis of all main themes related to a smart city includes indicators and components i.e. people, transportation, economy, life, governance and the smart environment. Therefore, in the planning of a smart city and region, attention should be paid to all of the above aspects, with an emphasis on smart infrastructure in order to solve the problems of metropolitan regions. The main goal of this research is to identify the dimensions and characteristics of smart regions and their conditions in Tehran metropolis. The method applied in this research is descriptive-analytical while emphasizing its applicability and the method of collecting information is based on documentary and library studies as well as survey technique, including the preparation and completion of a questionnaire. Based on the investigations and the existing imbalances in the spatial system of Tehran's smart region, Shemiranat, Tehran and Firuzkoh have been placed in the homogeneous zone and are ranked from first to third in terms of three economic, social-cultural and environmental indicators. The cities of Mallard, Quds, Islam Shahr, Rey, Pakdasht and Baharestan are ranked from fourth to fifth zones and are in the last category. The most important solutions and measures needed to improve the existing conditions include things such as the creation of a regional transportation agency, transportation planning to equip the new political administrative center to the airport (transformation), preparation of a systematic plan and intelligent and integrated tracking of goods and passenger transportation in the province.

تبلیغات