آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

مدیریت برندهای چینی در بازار ایران در گرو درک ذهنیت مصرف کنندگان ایرانی از برند مبدأ کشور چین است. هدف پژوهش حاضر نگاشت نقشه ذهنی مصرف کنندگان ایرانی نسبت به برند مبدأ کشور چین است. برای این منظور از فن استخراج استعاره زالتمن (زیمت) برای شناسایی سازه های ذهنی و از روش نقشه مفهومی برند (بی سی ام) برای نگاشت نقشه ذهنی مصرف کنندگان ایرانی نسبت به برند مبدأ کشور چین استفاده می شود. جامعه آماری پژوهش ناظرهای افتخاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، روش نمونه گیری هدفمند، حجم نمونه روش زیمت دوازده نفر و حجم نمونه روش بی سی ام صد نفر است. بر اساس نتایج پژوهش نقشه ذهنی مصرف کنندگان ایرانی نسبت به برند مبدأ کشور چین دارای شش تداعی مثبت و هجده تداعی منفی است. تداعی های مثبت شامل قیمت پایین، تنوع بالا، صرفه جویی، قدرت انتخاب بالا، دسترسی بالا و پس انداز و  تداعی های منفی شامل کیفیت پایین، کپی کاری، دوام پایین، پرستیژ پایین، تقلب، تولید انبوه، جنس نامرغوب، ریسک عملکرد، دزدیدن مشاغل کشور، خیانت به کشور، خیانت به صنایع کشور، نابودی اقتصاد کشور، ظاهرنمایی، کیفیت زندگی پایین، بی مصرف، جهانخواری، خیانت به تنوع زیستی، خیانت به محیط زیست است.

Mapping Iranian consumers' mental map of China's country-of-origin brand

China's brand management in the Iranian market depends on understanding the mentality of Iranian consumers regarding China's Country of origin (COO). This study aims to map the mind map of Iranian consumers towards China's COO. Zaltman Metaphor Elicitation Technique (Zmet) is used to identify the mental structures and the Brand Concept Map (BCM) is used to map the mental map of Iranian consumers regarding China's COO. The statistical population is the honorary observers of the Consumers and Producers Protection Organization and The research sampling method is purposeful. Results showed that the mind map of Iranian consumers regarding China's COO has six positive and eighteen negative associations. Positive associations include low price, variety, frugality, high choice, high availability and savings. Negative associations include low quality, copying, low durability, low prestige, fraud, mass production, substandard goods, performance risk, stealing the country's jobs, betraying the country, betraying the country's industries, destroying the country's economy, low quality of life, useless, cosmopolitanism, betrayal of biodiversity,

تبلیغات