شناسایی تأثیر مؤلفه های کلیدی شهر دانش بر انتقال دانش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: شهر دانش امروزه یکی از موضوعات مهم در توسعه شهری به شمار می رود. شهر دانشی، شهری است که به منظور توسعه دانایی محور اقدام به تشویق، تولید مداوم دانش، خلاقیت مستمر، اشتراک گذاری، ارزیابی، نوسازی و به روزرسانی دانش کرده است. با توجه به اهمیت دانش در شهر دانش هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی تأثیر مؤلفه های کلیدی شهر دانش در انتقال دانش بپردازد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی است. جهت گردآوری اطلاعات از شیوه های کتابخانه ای و میدانی استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش یک پرسشنامه بسته بود که متشکل از 110 پرسش است. جهت تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه در این پژوهش از روش روایی محتوا با نظر خبرگان استفاده شده است. در این پژوهش برای تعیین پایایی پرسشنامه از دو معیار پایایی مرکب (CR) و میانگین واریانس استخراج شده (AVE) استفاده گردیده است. اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی که در حوزه مدیریت دانش دارای تخصص بودند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. در پژوهش حاضر تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و PLS استفاده شد. یافته ها: یافته های به دست آمده در پژوهش حاضر نشانگر آن است که مؤلفه های کلیدی شناسایی شده شهر دانش شامل 7 مؤلفه عبارت از شرایط اجتماعی، وضعیت استراتژیک، وضعیت تکنولوژیک، شرایط سیاسی، وضعیت مالی، شرایط محیطی و در نهایت مدیریت شهری است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر هر کدام از مؤلفه ها بر انتقال دانش پرداخت که مؤلفه های وضعیت استراتژیک، مؤلفه شرایط سیاسی، مؤلفه وضعیت مالی و مؤلفه شرایط محیطی تأثیر معنی داری بر انتقال دانش دارند و در مقابل مؤلفه های شرایط اجتماعی، مؤلفه شرایط تکنولوژیک و مؤلفه مدیریت شهری تأثیری بر انتقال دانش ندارند. نتیجه گیری: نتایج کسب شده نشان داد که در انتقال دانش نیز مؤلفه های شهر دانشی می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. به نظر می رسد که باید به تقویت بسترسازی مؤلفه های وضعیت استراتژیک، مؤلفه شرایط سیاسی، مؤلفه وضعیت مالی و مؤلفه شرایط محیطی که در انتقال دانش تأثیر مثبت و معنی داری دارند، پرداخته شود، چرا که انتقال دانش می تواند در توسعه و بهره وری شهر دانش نقش مهمی را داشته باشد.Identifying the Effect of Key Components of Knowledge City on Knowledge Transfer
Objective: In today's age, having military and war power can no longer be considered as a global power, but global power is achieved through knowledge and ways to achieve it. Due to the increasing development and production of knowledge, a new concept has been created under the title of knowledge city, which has attracted the attention of the world. Today, knowledge city is one of the important issues in urban development. A knowledge city is a city that has encouraged, continuous production of knowledge, continuous creativity, sharing, evaluation, renovation and updating of knowledge in order to develop knowledge. Considering the importance of knowledge in the city of knowledge, the aim of this research is to identify the impact of the key components of the city of knowledge in transferring knowledge.
Methodology: The present research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. Library and field methods were used to collect information. The data collection tool in this research was a closed questionnaire that consists of 110 questions. In order to determine the reliability and validity of the questionnaire, the method of content validity with the opinion of experts has been used. In this research, two criteria of composite reliability (CR) and average variance extracted (AVE) were used to determine the reliability of the questionnaire. The professors of information science and epistemology, who had expertise in the field of knowledge management, formed the statistical community of this research. In the present study, 30 people were selected using the purposeful sampling method. In order to analyze the data, SPSS and PLS software were used.
Findings: The findings indicate that the key components identified in Knowledge city include 7 components: social conditions, strategic conditions, technological conditions, political conditions, financial conditions, the component of environmental conditions, and finally the component of urban management. The present study investigated the effect of each of the components on knowledge transfer, which the components of strategic situation, political conditions, financial situation, and environmental conditions have a significant effect on knowledge transfer, and in contrast to the social conditions, the conditions Technological and urban management components have no effect on knowledge transfer.
Conclusion: Based on the investigations, some components of knowledge city can be effective in knowledge transfer. It seems that there is a need to strengthen the foundation of the components of the strategic situation, the political situation, the financial situation, and the environmental conditions that have a positive and significant effect on knowledge transfer, because knowledge transfer can contribute to the development and the productivity of knowledge city has an important role.