آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی انجام شد تا میزان پرداخته شدن به شرایط تسهیل کننده رشد خرد بر اساس مدل براون در آنها مشخص گردد. این پژوهش ازنظر هدف، بنیادی و ازنظر ماهیت، توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری شامل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی بود. به منظورگردآوری داده ها از روش تمام شماری استفاده شد. واحد تحلیل، صفحات(متن، تصاویر، پرسشها یا فعالیت ها) بود. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که در بین مؤلفه های رشدی خرد بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفه ی تحلیل و قضاوت و کمترین فراوانی مربوط به مؤلفه دانش زندگی بود. به صورت کلی تنها کتاب های فارسی پایه اول و دوم بیشترین میزان توجه را به شرایط و مؤلفه های تسهیل کننده رشد خرد دارا بودند. نتایج نیز نشان داد، در کتاب های درسی فارسی توجه متناسب و مناسبی نسبت به مؤلفه های خردمندی صورت نگرفته است و ضرورت تغییر در محتوای کتب درسی وجود دارد.

Content analysis of first to sixth grade of elementary School Persian books based on Brown's wisdom growth model

The purpose of this research was to evaluate and analyze the content of Persian literature books in elementary schools in order to determine the extent to which the conditions that facilitate wisdom growth are addressed based on Brown's model. This is a fundamental and descriptive research of content analysis type. The unit of analysis is pages (including text, images, questions, or activities). The statistical population is the content of Persian literature books of elementary school. This investigation illustrates that among the Components of wisdom growth, analysis, and judgment component, and also the life knowledge component It experienced the highest and lowest frequency respectively. The results also indicated in Persian literature textbooks, proper attention has not been devoted to the components of wisdom. It is worth noting, there is a considerable need to change the content of textbooks. In conclusion, strongly proposed that scholars provide a comprehensive understanding of the components of wisdom in writing textbooks. Also, in the following phases, scholars have to facilitate to preparation of suitable content for use in Persian literature textbook design.

تبلیغات