مدل یابی روابط ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس باورهای انگیزشی با نقش میانجی گری سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس باورهای انگیزشی با نقش میانجی گری سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر همدان در سال تحصیلی ۴۰۱ -۱۴۰۰ بود. تعداد ۳۰۴ دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (۱۹۸۶)، راهبردهای انگیزش یادگیری پینتریچ و دیگروت (۱۹۹۰) و سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۸) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS-25 و Amos-24 صورت گرفت. نتایج نشان داد که باورهای انگیزشی اهمال کاری تحصیلی را به صورت مستقم (۴۷/۰-=β)، سرزندگی تحصیلی اهمال کاری تحصیلی را به صورت مستقیم (۴۵/۰-=β) و باورهای انگیزشی با نقش میانجی سرزندگی تحصیلی اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی می کند (۲۶/۰-=β). بر اساس نتایج این پژوهش باورهای انگیزشی و سرزندگی تحصیلی از عوامل اثر گذار بر اهمال کاری تحصیلی هستند. به عبارت دیگر، با مداخله و تقویت باورهای انگیزشی و سرزندگی تحصیلی می توان به دانش آموزان کمک کرد تا بر اهمال کاری تحصیلی خود غلبه کنند.Structural Equation Modeling of Academic Procrastination Based on Motivational Beliefs with the Mediating Role of Academic Vitality Among Students
The research was aimed at structural equation modeling of academic procrastination based on motivational beliefs with the mediating role of academic vitality among students. This descriptive research was of correlation type based on structural equation modeling (SEM). The statistical population consisted of all 2nd grade high school students in Hamedan in the academic year 2022. In this research, 304 people were selected using cluster multistage sampling. Data collection tools included Solomon and Roth Bloom’s Academic Procrastination Questionnaire (1986), Pintrich and Digrott’s Motivational Strategies for learning questionnaire (1990), and Martin and Marsh’s academic vitality questionnaire (2008). Data was analyzed by SPSS-25 and Amos-24 software. The results showed that motivational beliefs predicted academic procrastination directly (β= -0.47), academic vitality predicted academic procrastination directly (β= -0.45), and motivational beliefs with the mediating role of academic vitality predicted academic procrastination (β= -0.26). According to the results, motivational beliefs and academic vitality are among effective factors on academic procrastination. In other words, students can be helped to overcome their own academic procrastination by intervening and improving motivational beliefs and academic vitality.