شناسایی مؤلفه های کیفی اجرای بازی وارسازی درمحیط کاری شرکت های دانش بنیان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اگرچه دیجیتالی شدن امکانات مهمی را به ارمغان می آورد، پیاده سازی فناوری های آن در عمل می تواند چالش برانگیز باشد. یکی از پیشرفت های عمده کنونی دراین زمینه کشف پتانسیل بازی وارسازی برای توانمندی شرکت های دانش بنیان است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های کیفی اجرای بازی وارسازی در محیط کاری شرکت های دانش بنیان انجام گرفته است. این پژوهش دارای رویکرد کیفی است از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند به تدوین و اعتباریابی چارچوب مفهومی با روش تحلیل مضمون پرداخته است. جامعه آماری شامل صاحب نظران شرکت های دانش بنیان هستند که از بین آنها ۱۲نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در این مطالعه مشارکت کردند. تعداد نمونه ها از قاعده اشباع پیروی می کند. یافته های پژوهش نشان می دهد. مفاهیم در قالب 4 مضمون اصلی شامل فرایند پذیرش با 2 مضمون سازمان دهنده، راهبردهای ارتقایی با 4 مضمون سازمان دهنده، راهبردهای توسعه و طراحی با 4 مضمون سازمان دهنده، بسترهای ارزیابی و اجرایی با 3 مضمون سازمان دهنده شناسایی شدند. بازی وار سازی در واقع امکانات مختلفی را برای افزایش انگیزه کارکنان برای فعالیت های دانش بنیان فراهم می کند. اما برای آشکارکردن پتانسیل خود، به یک محیط مناسب نیاز دارد.Identifying the qualitative components of gamification in the working environment of knowledge-based companies
Although digitization brings important possibilities, implementing its technologies in practice can be challenging. One of the current major developments in this field is to discover the potential of gamification for the empowerment of knowledge-based companies. Based on this, the current research was conducted with the aim of identifying the qualitative components of gamification implementation in the working environment of knowledge-based companies. This research has a qualitative approach, through in-depth semi-structured interviews, it has compiled and validated the conceptual framework with thematic analysis method. The statistical population includes experts and experts of knowledge-based companies, among whom 12 people were selected by purposeful sampling and participated in this study. The number of samples follows the rule of saturation. The findings of the research show that concepts were identified in the form of 4 main themes, including the acceptance process with 2 organizing themes, promotion strategies with 4 organizing themes, development and design strategies with 4 organizing themes, evaluation and implementation platforms with 3 organizing themes Gamification actually provides various possibilities to increase the motivation of employees for knowledge-based activities. But to reveal its potential, it needs a suitable environment.