آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

مدل کسب و کار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکت ها می باشد و شرکت ها با تغییر محیط کسب و کار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب و کار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متن کاوی و روش های نرم جهت تعیین مهم ترین عوامل کلیدی مدل های کسب وکار الکترونیک صورت گرفته است. به منظور استخراج عوامل کلیدی، متون 779 مقاله ده سال اخیر از پایگاه های معتبر مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی خبرگان و انتخاب 17 عامل اصلی از میان عوامل استخراج شده، جهت تحلیل روابط علی بین عوامل کلیدی، از تکنیک دیمتل استفاده شده و ماتریس دیمتل توسط خبرگان تکمیل گردید و در نهایت با استفاده از نرم افزار ونسیم، مدل پویای پژوهش ترسیم شد. اثرگذارترین عامل علی، "اینترنت اشیا" و سپس "بلاک چین و پردازش ابری" است و اثرپذیرترین عامل معلولی "ارزش ارایه شده در کسب وکار" می باشد. همچنین اثرگذارترین عامل بر کلیه عوامل "ماهیت رسانه ها" و اثرپذیرترین عامل از مجموعه عوامل "نوع تکنولوژی مورد استفاده" معرفی شد.

A dynamic model based on text mining and soft methods to determine the most important key factors of e-business models

The business model is an important factor in the competitive advantage of companies, and companies need to recreate their business model by changing the business environment due to changes in technology and communication. The current research aims to design a dynamic model based on text mining and soft methods to determine the most important key factors of electronic business models. This research is based on the text mining method and using the system dynamics modeling approach. In order to extract the key factors, the text mining of 779 articles of the last ten years from the world's authoritative databases has been examined. After examining the experts and selecting 17 key factors from among the extracted factors, in order to investigate the causal relationships between the key factors, the DEMATEL technique was used and the DEMATEL matrix was completed by the experts, and finally, the dynamic model of the research was drawn using Vensim software. The most influential causal factor is "Internet of Things" followed by "blockchain and cloud processing", and the most impressionable disabling factor is "provided value in the business". Also, the most influential factor on all factors was "nature of the media" and the most impressionable factor among the set of factors was "type of used technology ".

تبلیغات