آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

امروزه در سرتاسر جهان بر اهمیت پژوهش برای توسعه آموزش و تلاش برای ایجاد و گسترش توانمندسازی پژوهشی در دانش آموزان ، تمرکز می کنند و نقش پژوهش را به عنوان یک فعالیت اصلی برای ترویج آموزش و یادگیری یا فرایند تدریس تحقیقاتی، از جمله توسعه شایستگی تحصیلی در مدرسه، تطبیق می دهند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان است. حوزه پژوهش، در برگیرنده صاحب نظران دارای تألیفات و سوابق پژوهشی مرتبط با حوزه توانمندسازی پژوهشی بود. برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. ابزار اصلی پژوهش مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود، پس از 20 مصاحبه، داده ها به اشباع نظری رسید. داده های استخراج شده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و استخراج مضمون های اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که عوامل شخصیتی، عوامل ذاتی، اجتماعی و مهارت های اکتسابی (فراشناختی، تفکر انتقادی و فناوری اطلاعات) از جمله عواملی هستند که در توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان موثر هستند. شناسایی تنگناهای موجود در سیستم آموزشی از گام های مهم پیشرفت در توانمندسازی پژوهشی است. وجود امکانات و فرصتهای آموزشی و پژوهشی می تواند شرایط لازم را برای افزایش توانمندسازی پژوهشی تسهیل کند. به این ترتیب که وجود ظرفیتها و امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی به واسطه امکان تفکر خلاق و انگیزه، توانمند سازی پژوهشی را ارتقا می دهد.

Identifying Effective Factors of Students' Research Empowerment: A Study with a Phenomenological Approach

Today, around the world, the importance of research for the development of education and efforts to create and expand research empowerment in students, and the role of research as a major activity to promote teaching and learning or research teaching process, including the development of academic competence in school, They adapt. The purpose of this study is to identify the factors affecting students' research empowerment. The statistical population of the study included experts with research writings and records related to the field of research empowerment. Purposeful sampling method was used to determine the sample size. The main research tool was semi-structured interviews, after 20 interviews, the data reached theoretical saturation. Data extracted from semi-structured interviews were analyzed using open coding, axial coding and main and secondary themes. The results showed that personality factors, intrinsic, social factors and acquired skills (metacognitive, critical thinking and information technology) are among the factors that are effective in empowering students' research. Identifying the bottlenecks in the educational system is an important step forward in research empowerment. The existence of educational and research facilities and opportunities can facilitate the necessary conditions to increase research empowerment. In this way, the existence of appropriate educational and research capacities and facilities promotes research empowerment through the possibility of creative thinking and motivation.

تبلیغات