آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

در دنیایی که تغییرْ وجه مشخص و ثابت آن است، تغییرات نسلی سرعت بیشتری گرفته اند و نسل به مفهومی با عمر کوتاه تر از یک دهه تبدیل شده است. متولدانِ هر دهه سبک زندگی متفاوتی دارند، نیازهایشان متفاوت است و خواسته ها و آرزوهای دیگری دارند. از این منظر، مطالعه در ویژگی ها و نگرش های یک نسل و مطالعات میان نسلی برای فهم بهتر رفتارهای اجتماعی و نحوه ساخت واقعیت اجتماعی آینده ضروری است. پژوهش حاضر مطالعه ای آینده پژوهانه است که به کشف کلان روایت های شکل دهنده به تصاویر آینده در ذهن دختران دانشجویِ متولد دهه 1370 پرداخته است. داده های این پژوهش از مصاحبه های نیمه ساختاریافته به دست آمده و با روش های کیفیِ تحلیل مضمون و تحلیل روایت، تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج تحقیق نشان دهنده 8 کلان روایت از آینده در ذهن مصاحبه شوندگان است. این کلان روایت ها به ترتیب: ۱. گام های کوچک و تغییرات تدریجی، ۲. گذر از زندگی سنتی به زندگی مدرن، ۳. اجتماعِ بی آینده، ۴. رنگِ من، ۵. بهشت وطن، ۶. سهم خواهی زنانه، ۷. آینده بی جنسیت و ۸. همیشه مادر نام گرفتند. در نهایت، یافته های این مقاله نشان می دهد که هر چند مصاحبه شوندگان مانند اکثر جوانان دنیا با دو مقوله ناامیدی اجتماعی و فردگرایی به عنوان تصاویر منفی از آینده مواجه اند، سه روایتِ آینده بی جنسیت، پذیرش نقش مادری و تصویر مثبت از آینده ایران نشان دهنده نقش سازنده زنان متولد دهه هفتاد در آینده کشور است.

Women and Future Transformations; an Analysis of the Images of the Future in the Minds of Women Born in 1990s

In a world where changes are inevitable rule, generational changes are faster and the term "generation" has become a concept only used for a decade. Each generation has different lifestyles and their needs are different with a variety of desires and wishes. From this perspective, the study of the characteristics and attitudes of a generations and intergenerational studies is essential for a better understanding of social behaviors and the way in which future social reality is constructed. The present study as a futuristic study explores the images of the future in the minds of female students born in the decade 1990s. The data of this research were obtained through semi-structured interviews and analyzed by qualitative methods of thematic and narrative analysis. The results of the research show that 8 macro narratives create images of the future in the minds of interviewees. These macro narratives are as follows: i) small steps and gradual changes; ii) the transition from traditional to modern life; iii) social without future; iv) color properties; v) Paradise Homeland; vi) Female participation; vii) future without gender and viii) Mother forever. The findings of this paper show that although interviewees, like most young people in the world, are faced with two categories of social disappointment and individualism as negative images of the future; however, 3 narratives include future without gender, acceptance of the role of motherhood and a positive image of Iran's future reflecting the constructive role of women born in the 1370s in the future of the country.

تبلیغات