آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۵

چکیده

گستره و دامنه قدرت زنان به دلیل جایگاه شکننده و آسیب پذیر در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی با محدودیت هایی همراه است. یکی از عرصه هایی که به میانجی آن می توان به کندوکاو در باب قدرت زنان پرداخت، فرایند تصمیم گیری در زندگی روزمره است. هدف این پژوهش، بازسازی معنایی تجربه زیسته زنان متأهل از تصمیم گیری ها و کشف زمینه ها، پیامدها و نحوه مواجهه زنان با پدیده تصمیم گیری از طریق ادراک و معنای ذهنی کنش هایی است که زنان با استفاده از آن ها تلاش می کنند از موقعیت های زندگی روزمره به عنوان منبع قدرت برای افزایش عاملیت خود در محیط استفاده کنند. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای میان زنان متأهل شهر سنندج به انجام رسید. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند و حداکثر تنوع و برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساخت یافته استفاده شد. نتایج حاصل از مصاحبه با 28 نمونه از زنان سنندجی بیانگر آن است که خودباوری، بازاندیشی و خطرپذیری، پشتوانه خانوادگی، کلیشه های جنسیتی، تجربه (سابقه ) تصمیم گیری و منابع در دسترس زنان از زمینه های تصمیم گیری زنان به حساب می آیند. بازسازی معنایی تجربه و درک زنان از تصمیم گیری نشان می دهد که زنان برای تصمیم گیری از استراتژی هایی چون گفت وگوی منطقی، انجام دادن درست و به موقع مسئولیت ها، استقلال و پشتوانه مالی، قرار دادن همسر در عمل انجام شده، بسنده نکردن به وضع موجود و بالا بردن سطح توقع از زندگی مشترک و اعتصاب زنانه بهره می گیرند. تجربه تصمیم گیری برای زنان پیامدهای احساس ارزشمندی، تعمیم و تعمیق تعلق جمعی، خوداتکایی، توانمندسازی و اعتماد به نفس در پی داشته است.

Fields and Domains of Decision-Making by Housewives; a Semantic Reconstruction of the Experiences and Understanding of Women In Sanandaj

The scope of power of housewives is subject to limitations due to their fragile and vulnerable position in the economic and social structures. One of the areas on the basis of which women’s empowerment could be assessed is the decision-making process in everyday life. The purpose of this research is to reconstruct the lived experience of married women in decision-making and explore the fields, consequences and the ways of women’s exposure to the phenomenon of decision-making through the perception and mental conceptualization of the actions that they exploit in their everyday life as a source of power to enhance their agency in the environment. The present study was carried out with a qualitative approach in the grounded theory. Target sampling with maximum diversity was used to select the samples; and semi-structured interview was used to collect the data. The results of interview with 28 samples of Sanandaj women indicate that self-esteem, re-conceptualization and risk-taking, family support, gender stereotypes, experience (of decision making), and resources available to women constitute the grounds for decision making of women. The semantic reconstruction of the experience and understanding of women of decision making shows the women appeal to such strategies as logical dialogue, due and timely fulfillment of responsibilities, financial independence and support, raising the expectations, and strike. The decision-making experience for women contributes to their sense of value, collective belonging, self-reliance, empowerment and self-esteem.

تبلیغات